Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kulvert till garage eller ej?  (läst 4610 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad volvo_per

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kulvert till garage eller ej?
« skrivet: 28 augusti 2017, 20:45:31 »
Ska konvertera till vattenburet och gräva ner jordvärme samtidigt.
Har ett garage på ca 65kvm 25 meter från huset där jordvärmepumpen ska stå. Vet ej hur jag ska göra just nu med kulvert. Vill ha tips. Hur skulle ni gjort? Skulle ni här på forumet gräva ner kulvert till garaget? Värms just nu med en luft/luft som är 2 år gammal. Känns som man aldrig har igen grävkostnad och kulvert osv men är ändå sugen :)

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Kulvert till garage eller ej?
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2017, 21:21:59 »
Osäkert om jag skulle göra det idag om jag redan haft en ll pump i garaget. Jag drog kulvert ifall jag en dag skulle vilja ha pumpen i garaget samt att det nu var enkelt att gräva då allt annat skulle grävas före jag hade huset på plats.


Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kulvert till garage eller ej?
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2017, 09:29:08 »
Just ett garage kan nog värmas med nästan samma SCOP med luftvärmepump som med jordvärme, så ekonomiskt finns det små incitament att investera i en kulvert.
Det som talar för det är "problemfriheten" och livslängden på jordvärmen som troligen är bättre.
Varför inte förbereda med uttag vid värmepumpen så du kan göra det i ett senare skede, t.ex. när det är dags att byta ut luftvärmepumpen?
Då kanske det är liten prisskillnad på kulvert + radiator/fläktelement i garaget jämför med en ny luftvärmepump?
Antar att du räknat på vad det skulle kosta med kulvert och radiatorer?
Hur mycket?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad volvo_per

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kulvert till garage eller ej?
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2017, 13:39:05 »
Har räknat på en kostnad mellan 10-15000. Är just smidigheten att det redan finns den dagen pumpen lägger av eller att man kan ha lite grundvärme med två radiatorer och slänga på värmepumpen om man kör in en snöig bil eller liknande. Är medveten om att jag aldrig får igen kostnaden men man blir ändå sugen på ett par radiatorer i garaget när ma n ändå håller på och gräver. Måste man ha en särskilld Cp eller är det bara koppla på jordvärmepumpen direkt?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Kulvert till garage eller ej?
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2017, 14:02:44 »
Jag kör på samma cp i hela huset + garaget. Men jag har sett båda varianterna. De som ritade värmen till mig (och även säljer installationer) ville absolut att jag skulle ha skild cp till garaget.

Har du räknat med en 4 eller 2 rörs kulvert?

Hur ligger det till med huset idag, räcker effekten för din tilltänkta pump om du har både hus och garage på samma eller måste du ha större?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kulvert till garage eller ej?
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2017, 14:29:34 »
Har du vv i garaget redan eller är det nått du också får i och med kulverten ? Just garage är väl annars nått som luft/luft vp funkar kanon till att värma.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad volvo_per

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kulvert till garage eller ej?
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2017, 15:41:01 »
Tanken var en 2 rörs kulvert endast för värmen. Har en liten varmvattenberedare i garaget. Ska ev sätta in en ivt geo 312c när allt är klart men har inte ens vattenburet nu utan ska börja med detta nu ochvet ej hur jag ska göra. Hur skulle ni gjort?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kulvert till garage eller ej?
« Svar #7 skrivet: 30 augusti 2017, 08:07:37 »
Kulverten kommer att generera vissa energiförluster, och som sagt, en luftvärmepump som får värma en lokal där man kommer åt att värma hela ytan får i sig en bra verkningsgrad, så det är inte säkert det blir lägre driftskostnader med jordvärme och radiatorer.
Det enda man kan vara relativt säker på är att livslängden är bättre på jordvärmen än på luftvärmepumpen.
Har du råd, dra in kulverten, och sätt in radiatorer när luftvärmepumpen ger upp, eller när du kommer över några gratis radiatorer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!