Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Returtenpbegränsare  (läst 1171 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tellus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Returtenpbegränsare
« skrivet: 17 april 2016, 19:30:14 »
Hej , ja en sådan söker jag .... Men finns det ? Vad heter den då ?
Har lagt in värmeslang i badrummet , kopplat som en rad . Borde bli väl varmt till vintern när stigartempen når 45-50 grader.... Vill alltså strypa returtempen så att cirkulationen i slingan stoppar på vald temp . ( tvårörsystem )
Erik

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Returtenpbegränsare
« Svar #1 skrivet: 17 april 2016, 19:43:18 »
Hej!
Det du ska ha är en sån här:
LK Minikretsventil M5.

http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige1/Alternativmeny/Sok/Sok/77746652.aspx
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: Returtenpbegränsare
« Svar #2 skrivet: 17 april 2016, 20:58:23 »
kan inte en blandningsventil också funka?
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Returtenpbegränsare
« Svar #3 skrivet: 18 april 2016, 08:36:01 »
Vi har kopplat som du, men utan begränsning.
I golvet har vi flytspacklat in 16 mm slang, plastmatta ovanpå.
Vi kör ut som mest 45 grader, och det känns/upplevs inte som för varmt att gå på.
Vet inte hur stor skillnad det skulle bli med 50 grader, men visst, någonstans går ju gränsen.

Det där som Carl hänvisar till är väl så vitt jag kan se bara en termostat med rumsgivare, blir det inte "för varmt" i rummet så lär den inte strypa nåt?
Eller, kan någon förklara hur den skall kunna få vattnet iin i golvet svalare med hjälp av den inbyggda returtermperaturbegränsaren?
Den borde väl bara säkerställa en viss deltaT, inte att ingående vatten blir svalare, för det krävs väl så vitt jag kan se en shuntgrupp? (Push)

Jag har satt in en enkel trimventil och justerat in flödet för ca 5 graders deltaT över golvvärmen vid 40 graders framledningstemp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Returtenpbegränsare
« Svar #4 skrivet: 18 april 2016, 19:03:33 »
Nu har jag klinkers ovanpå min golvvärme i badrummet och kör med öppna spjäll.
Det funkar helt utan nån styrning alls, å andra sidan är mina radiatorer bra tilltagna och jag behöver max 50 °C framledning vid DUT.
Minikretsventilen stryper som sagt bara om rumstemp blir för hög, den reglerar inte på golvtemp.
Vill du ha en sån lösning krävs en minishunt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tellus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Returtenpbegränsare
« Svar #5 skrivet: 18 april 2016, 19:43:20 »
Carl N , det där med öppna spjäll låter enkelt å bra ! Om den enklaste lösningen fungerar bra så är det optimalt !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!