Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög innetemperatur  (läst 3983 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Michael Björnberg

  • Gäst
Michael Björnberg
Hög innetemperatur
« skrivet: 16 april 2013, 18:09:45 »
Nu har vintern varit. Visst det har inte varit så fruktansvärt kallt men värmepannan har verkligen levererat bra värme.

Nästan lite för bra, jag har kört värmekurva 7 och förskjutning till -4 i princip hela vintern. Detta har resulterat i innetemperatur i snitt runt 22 grader.

Nu är det har blivit mildare så har temperaturen varit närmre 23 grader på morgonen och efter att solen stått på under dagen så var den över 25 när jag kom hem idag.

Just nu står pannan inställd på samma värmekurva 7 men med en förskjutning på -10.

Jag blir inte riktigt klok på hur jag skall kunna få det svalare i hemmet. Visst är det härligt med värme, men inte 23 grader nr man går upp på morgonen.

Har även köpt mig en innegivare (RG10), men vill ha det lite svalare tills denna är på plats. Någon som har en idé?

Mvh
Michael

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Hög innetemperatur
« Svar #1 skrivet: 16 april 2013, 18:27:53 »
Hej
Vad har du för framledningstemperatur, förbrukning, drifttimmar,  starter etc.

Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Michael Björnberg

  • Gäst
Michael Björnberg
SV: Hög innetemperatur
« Svar #2 skrivet: 16 april 2013, 19:02:42 »
Hej,

Antal starter sen vi kopplade in den 2012-09-20 är 3729 ggr.
Framledningstemperatur är just nu 23.2 grader.
Drifttimmar och förbrukning vet jag inte hur man kollar av, men jag tycker att förbrukningen har varit helt ok under vintern (mot tidigare år med luft/luftvärmepump) och stöd i vissa rum med el-element.


Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Hög innetemperatur
« Svar #3 skrivet: 16 april 2013, 20:25:20 »
Vilken sorts Nibe har du?
Har du radiatorer? Eller golvvärme?
Vad har du för panna tidigare? Eller är radiatorerna nya?
Har du termostater på radiatorerna / golvvärmen? De ska du inte använda för att reglera temperaturen i rummen. Kurvan och förskjutningen ka ställas in först. Annars tillverkar pumpen för varmt vatten (till sämre effektivitet) och kommer att få starta och stoppa ofta.

Styrning på innegivaren är bra så här års för att blockera solvärme, men rätt kurva är viktigast.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad mbjornbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hög innetemperatur
« Svar #4 skrivet: 16 april 2013, 20:59:33 »
Hej Erik,

Radiatorerna är helt nya, vi installerade samtliga dessa under föregående sommar. Det är 10 st. totalt i huset (i princip 1/fönster) i två av våra rum har vi golvvärme. Huset är på ca. 120 kvm och pannan är en Nibe Split .

Samtliga radiatorer är fullt öppna, jag har som sagt laborerat lite med olika kurvor + förskjutning av dessa, men jag tycker som sagt att det är svårt att få det riktigt bra. Rent generellt har det var någon eller några grader för varmt under hela vintern. Började på kurva 9 och har den just nu på kurva 7.

/Michael

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Hög innetemperatur
« Svar #5 skrivet: 16 april 2013, 21:19:07 »
Men kanske har du fortfarande för hög kurva. Ett nytt system kan man ju dimensionera för en lägre kurva. Har du någon gång sänkt lutning och förskjutning så mycket så att det blev för svalt inne? Sen är det ju så att så här års med mycket sol och beroende på hur stora fönster du har osv så gör solen att det blir mycket varmare.

Men prova sänk kurvan något snäpp och kanske även förskjutningen igen så det blir bättre.

Kanske lite off topic, men: har du förresten kollat att inte någon radiator "kortsluter"? Dvs varje radiator ska vara märkbart svalare nertill när värmepumpen levererar värme. Är någon radiator (typiskt sett nära värmepumpen) jämnvarm upptill och nertill så är det ett tecken på att varmvattnet tar en genväg tillbaka till returen och lurar pumpen att tillverka onödigt varmt vatten och detta ger onödigt många start/stopp. Korslutningar fixar man genom att strypa radiatorerna i början av stammen lite grand med en fast instrypning (typiskt sett bakom termostaten) .Något att kolla om du inte redan gjort det. Sök mer på forumet så hittar du.

Men, sen kan det ju vara värt att montera innegivare och aktivera styrning på den så att du får ordning på övertemperaturerna nu i vår, och sedan ta nya tag nästa säsong när det blir kallt igen.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hög innetemperatur
« Svar #6 skrivet: 16 april 2013, 21:29:57 »
Mitt råd är att invänta mulet väder för att hitta en bättre kurva. Det skulle egentligen ha gjorts när det var kallt ute men pröva med kurva 6 och därefter med förskjutning av den. När du har lagom innetemp vid mulet ute så aktivera innegivaren vid soligt väder och sätt den på minst 4.

/mvh bopakoster
« Senast ändrad: 16 april 2013, 21:36:26 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad mbjornbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hög innetemperatur
« Svar #7 skrivet: 16 april 2013, 21:30:28 »
Jag har inte kollat det du nämner med radiatorerna och att de eventuellt skulle kunna vara "kortslutna". Jag vet inte hur många starter som är normalt, men när jag kollade upp detta tidigare under kvällen och såg att det var 3729 ggr, så reagerade jag på att jag tyckte att det var många för ett system som varit i drift i 7 månader. Men jag har inget referensvärde, så jag vågar inte svara för hur många som är normalt.

Men jag kan absolut kolla upp detta med radiatorerna. Jag skall koppla in min innegivare och se om det ger jämnare inomhustemperatur.

Men jag ligger på kuva 7 nu, jag borde rent teoretiskt kunna gå ned till kurva 5, med samma förskjutning. Jag har aldrig upplevt att det varit för kallt inne sen vi satte system i drift, snarare tvärt om.

Mvh
Michael

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hög innetemperatur
« Svar #8 skrivet: 16 april 2013, 21:58:17 »
Jag vet inte hur den där pannan är konstruerad invändigt, men det känns ju som att det läcker ut värme i systemet när det inte ska göra det.
Kurva 7 förskjutning -10 borde inte ge någon värme när det är 0 grader eller varmare ute.

Nu kan det ju iofs vara solen ensam som gör att det är 25 grader varmt inne på eftermiddan, men som sagt, om allt är OK med pumpen borde den inte producera värme med de inställningarna.

Eller...

Kolla om utegivarens värde verkar stämma, visar den fel (för kallt) så kan du få precis de problem du beskriver, det kan även ändras (bli sämre) över tid, vilket gör att du får sänka både kurva och förskjutning för att det inte skall bli för varmt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mbjornbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hög innetemperatur
« Svar #9 skrivet: 17 april 2013, 20:09:00 »
Tack för alla svar och rekommendationer, när jag kikade på framlednings temperaturen igår så lång den på 28,3. Jag tror denna panna har som lägsta värde 25 grader.

Men jag satte över den till enbart varmvatten igår kväll, och solen har även värmt vårt hus till nära 25 grader idag.

Men jag skall kontrollera alla dessa tips jag har fått nu, och som nämndes kan det vara värde att se över vilken kurva jag skall använda till kommande vinter. Jag hoppas även att innegivaren skall ge en jämnare värme inomhus.

Mvh
Michael

Utloggad Jonas_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Hög innetemperatur
« Svar #10 skrivet: 18 april 2013, 18:24:21 »
Tänk även på att göra de viktigaste inställningarna enligt den oberoende beskrivningen. Gör du inte dem pendlar innetemperaturen på ett sätt som gör det svårt att hitta rätt kurva. Solen kan ju vara en stor faktor i detta. Själv svär jag över att värmen går för fullt nu när det är 24 grader inomhus. Jag måste skaffa den där innegivaren snart...
NIBE Split, 99 kvm 40-tals trähus, Blekinge

gargamel

  • Gäst
gargamel
SV: Hög innetemperatur
« Svar #11 skrivet: 18 april 2013, 18:38:34 »
troligtvis växelventilen som läcker

gargamel

  • Gäst
gargamel
SV: Hög innetemperatur
« Svar #12 skrivet: 18 april 2013, 18:41:45 »
eller kärvar

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Hög innetemperatur
« Svar #13 skrivet: 20 april 2013, 11:23:52 »
När du installerat rg10 så får du rätt på temperaturerna. Du installerar den enkelt själv. Jag hade liknande problem förra vintern innan jag installerat rg10 fast jag hade ofta kallt på morgonen och för varmt under dagen. Styrsystemet i split fungerar ganska dåligt utan ett processvärde från temperaturen innomhus. Lite som att köra bil utan att kunna se ut. Vilken kompfrek gmz har du? Du kan även justera temperaturen genom att förlänga tiden till start något i 9.1.1. Jag kör -120 nu och 127 i 9.6.8.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Hög innetemperatur
« Svar #14 skrivet: 20 april 2013, 20:53:55 »
Eftersom spliten är direktväxlande mot radiatorkretsen så får den svårt att hålla ner framledningstemperaturen eftersom husets last undestiger mineffekten på pumpen. Innegivaren kommer att hålla pumpen avstängd tills dess att värme behövs.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!