Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rörkopplingar  (läst 2086 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egonius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rörkopplingar
« skrivet: 19 mars 2013, 19:15:34 »
Köpte en Wilo rs25/60 för att ersätta en Grundfoss ups 15/60. Rören är dock 15mm och jag försöker hitta en un-koppling som går att använda utan adapter. Är det möjligt överhuvudtaget? Om, inte hur blir då den bästa lösningen. Pumpen sitter i en solarstation och det är dåligt med plats.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Rörkopplingar
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2013, 19:36:46 »
Finns ju unionskopplingar med klämring för 22 mm rör köper man en förminskning till 15 mm ska det väl funka bra men då måste du ju få bort den gamla kopplingen först.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad egonius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rörkopplingar
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2013, 11:24:12 »
Tack för svaret. Så blir det när en musiker försöker sig på rörmakarjobb. Jag kollade inte noga och fick en pump med "fel" dimensioner. Ska kolla nu hur mycket en sådan lösning ökar monteringslängden och om jag får plats med det i skåpet. Att montera bort de gamla kopplingarna bör nog inte vara svårt(?),det bör nog funka utan att skruva isär hela skåpet. Vi får se, tack än en gång.

Utloggad egonius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rörkopplingar
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2013, 11:27:40 »
En sak till! Tänkte snabbt om jag måste använda unionskoppling (det sitter ingen där nu). Hur skulle det se ut utan en sådan, kanske blir längden inte så stor?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!