Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme pÃ¥ krypgrund?  (läst 10067 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jummis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…led Halland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Golvvärme på krypgrund?
« skrivet: 23 december 2010, 08:02:10 »
Är i planeringsstadiet att lägga i golvvärme på vissa ytor i mitt hus från -67, huset står på krypgrund och har ett bjälklag av lättbetong.
Har i dag inga problem vad gäller fukt i  krypgrunden, vad jag har läst mig till pÃ¥ internet sÃ¥ har det förmodligen med att göra att lättbetongbjälklag
i slutet på -60 talet inte isolerades och att värmen i huset värmer krypgrunden också. "Men ack så kalla golv"

Är det någon som lagt in golvvärme på en krypgrund från 60-70 talet? Har ni haft några problem?

Överallt på internet så kan man läsa att detta kan ge problem men ingen av den samlade vetenskapliga expertisen kan
säga hur det skulle ge problem.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme på krypgrund?
« Svar #1 skrivet: 23 december 2010, 08:40:36 »
Har du inte problem idag sÃ¥ borde det inte bli sämre av golvvärme.  Sc:,h
Men energibehovet kommer att öka om du inte isolerar ordentligt neråt.
Och isolerar du neråt så kan det bli problem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jummis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…led Halland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme på krypgrund?
« Svar #2 skrivet: 23 december 2010, 17:44:05 »
Jo jag misstänkte nog att plånboken får lida, dyrare uppvärmning och så vidare. "En lugnare familj förmodligen"
Blev bara så konfunderad över texten som man hittar lite över allt på internet.
   
Hus med krypgrund.
Samma tumregel gäller här, minst 250 mm isolering är att rekommendera i hus med krypgrund. Det finns dock en risk för fukt- och mögelproblem i krypgrunder. Det är inte ordenligt utrett hur detta påverkas av golvvärme, så det är en god idé att kontakta en fackman innan du bestämmer dig för att installera golvvärme i ett hus med krypgrund.

Men finns det någon som har lagt in golvvärme i ett gammalt hus och kan säga hur det påverkar?

Utloggad wesslan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: AC-län
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Golvvärme på krypgrund?
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2011, 22:25:33 »
Jag har samma fundering. Hittar inte heller nÃ¥got som förklarar hur det ligger till. Mätte min isolering,  ca 20 cm. Är det bara att glömma golvvärme eller vad är det som är problemet??
1 plans villa. Halva vinden inredd. 130m2 + 25m2 varmgarage. Finns i Skellefteå trakten. Direktverkande el + en Panasonic HE12. CTC master 102R till- och frånlufts värmepump för varmvattnet.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Golvvärme på krypgrund?
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2011, 17:58:35 »
Problemet är att du får värmeförluster nedåt. Vilket leder till "okontrollerad" uppvämning i krypgrunden. Som i sin tur Kan leda till kondensproblem. Det kan ju naturligtvis kontrolleras med ventilering. Det finns metoder som bygger på att en fläkt monteras och styrs av en liten dator som mäter temperatur och luftfuktighet.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad wesslan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: AC-län
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Golvvärme på krypgrund?
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2011, 20:23:28 »
Jag har en avfuktare i krypgrunden så om det är kondens som är problemet så borde det inte vara något problem.
1 plans villa. Halva vinden inredd. 130m2 + 25m2 varmgarage. Finns i Skellefteå trakten. Direktverkande el + en Panasonic HE12. CTC master 102R till- och frånlufts värmepump för varmvattnet.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Golvvärme på krypgrund?
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2011, 19:32:20 »
Ett ytterligare problem som kan uppstå är att om det läcker värme nedåt så räcker det inte till uppåt. Kan vara svårt at få ut mer än 50w/kvm. Läcker det 10w/kvm så vill det till att det räcker med 40 att värma rummet.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad jummis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…led Halland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme på krypgrund?
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2011, 21:31:49 »
Ja nu har jag i varjefall gett upp mina planer på golvvärme. Verkar vara ett större företag än vad jag tänkte mig från början
med tanke på alla problem som kan uppstå utan att ändra konstruktionen på huset.

Tänker byta ut radiatorerna i stället, det visade sig att det blir betydligt billiggare än att
konvertera till golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!