Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tryckströmbrytare och Hydrofor  (läst 21529 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nobody

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tryckströmbrytare och Hydrofor
« skrivet: 12 juli 2005, 09:51:42 »
Hej, Jag är ny på forumet och ber om ursäkt ifall jag postar i fel forum.

Vi har en stor hydrofor (300-500 l) hemma för bevattning.

Tryckströmbrytaren är ställd på 6+6 kg fast jag tycker den borde vara 2+4 ?

Det finns som vanligt ett rör på utsidan som visar vatten nivån. Jag tolkar det som att det är 90 % vatten och kanske 10 % luftbubbla i hydroforen.

Problemet jag känner att jag har är trycket på våran slang som då känns lågt.

Ideer?

Om ovan kan anses vara ok vad gäller 6+6 i tryck etc. Kan jag koppla på en mindre hydrofor för att få upp mitt tryck?


Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Tryckströmbrytare och Hydrofor
« Svar #1 skrivet: 12 juli 2005, 10:52:18 »
Hej
En hydrofor är inte till för att höja trycket utan till för att jämna ut trycket.
Den luftmängd som du har i hydroforen används för detta ändamål. Om vi säger att du har en luftvolym på 8 liter när trycket är noll, om man då fyller på vatten tills trycket blir ett kilo så har man en luftvolym av 4 liter vid 2 kg 2 liter och vid 4 kilo 1 liter, det betyder att om du tar ut 2 liter vatten och startar när trycket är fyra kilo så sjunker trycket till 2 kg.
Det är ju väldigt lite vatten och vad som borde hända då är att pumpum slår av och på hela tiden du tappar vatten. Om detta är fallet så skall du fylla på luft i hydroforen.
Jag tycker 10% luft verkar för lite men jag vet inte hur mycket det skall vara.

Om du har för lågt tryck som max när du inte tappar vatten så är det tryckvakten som slår av pumpen vid för lågt tryck.

 Har du tryckmätare, vilet tryck fÃ¥r du när du inte tappar vatten, slÃ¥r mätaren när du tappar vatten, mÃ¥nga frÃ¥gor finns det.

M.V.H
Messer

Utloggad nobody

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tryckströmbrytare och Hydrofor
« Svar #2 skrivet: 12 juli 2005, 11:40:36 »
Hej,

Tack för svaret!

Jo det glömde jag, Mätaren verkar visa bra dvs 2+4.... Jag tycker bara det ser skumt ut med 6+6 på tryckvakten....

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Tryckströmbrytare och Hydrofor
« Svar #3 skrivet: 12 juli 2005, 14:22:33 »
Vad menar du med att tryckströmbrytaren är ställd på 6+6?
Den borde normalt vara ställd på ett starttryck, t.ex 2 bar, och ett stopptryck, t.ex. 4 bar.
Om du ser vattennivån på 90% i nivåröret innebär det kanske är 30% luftkudde eftersom nivårörets anslutning förmodlgen inte sitter högst upp på hydroforen. Om detta är nivån när pumpen stannar, tror jag inte att det ligger utanför toleransen.

Forumets kunskapsstinna läsare ger dig formodligen mer kött på benen.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad nobody

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tryckströmbrytare och Hydrofor
« Svar #4 skrivet: 12 juli 2005, 14:36:13 »
Hej, Jo man brukar säga 2+4 dvs start vid 2 kg stopp vid 6 kg. Och dina övriga synpunkter stämmer helt klart. Men det var det som jag också känner är konstigt att tryckströmbrytaren startar vid 6 kg och stoppar vid 6 kg.

Det kanske har att göra med att det är en stor hydrofor? Känns inte så men... vill mest få förklarat varaför det är så.

Mvh Nobody

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Tryckströmbrytare och Hydrofor
« Svar #5 skrivet: 12 juli 2005, 14:56:55 »
Nu ska vi se, jag antar att du har en mätare som anger vilket tryck du har i hydroforen.
Är det så att pumpen startar direkt så fort du öppnar en kran, d.v.s du har ingen hysteres på tryckvakten ?
Du kan prova genom att öppna en kran och när pumpen startar stänger du kranen och väntar på att pumpen stannar, nu tar du en hink och sätter under kranen och öppnar kranen lite grand, när pumpen startar stänger du kranen.
Nu är det intressant, hur mycket vatten fick du i hinken.
Öm du fick väldigt lite vatten är det inte bra.
Gör samma test som ovan men kolla noga vid vilket tryck pumpen startar.
Om jag förstått vad du sagt startar pumpen direkt du öppnar kranen.
Öm trycket på mätaren inte sjunker c:a 2 kilo så är det tryckvakten som är felaktig eller feljusterad.
Det finns oftast justeringsmöjlighet på tryckvakter, men jag vet inte hur din ser ut.
När du sen fixat tryckvakten så den startar och stoppar på rätt nivå kan du göra om testet ovan och mäta vattenmängden, om det blir bara lite vatten i hinken så har du för lite luft i hydroforen. Ju mer luft i hydroforen desto mer vatten kommer att hamna i hinken.
Jag vet inte hur mycket det skall vara, kanske nån annan vet.

Messer

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tryckströmbrytare och Hydrofor
« Svar #6 skrivet: 13 juli 2005, 07:55:29 »
Jag har för mig om att luftmängden i en hydrofor bör motsvara hela tanken vid atmosfärstryck.
Luftvolym=tankvolym X 1/tryck. Vid 6 bar så ska då luftvolymen vara 1/6 av tanken.

Fast jag är inte 100 pÃ¥ detta...  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Tryckströmbrytare och Hydrofor
« Svar #7 skrivet: 14 juli 2005, 13:25:23 »
Enklaste är väll att tappa ur Hydroforen och starta om från början. Då blir ju luftkudden rätt..

Utloggad Digger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Tryckströmbrytare och Hydrofor
« Svar #8 skrivet: 14 juli 2005, 23:18:37 »
Hmm, vad är det för fabrikat på tryckströmbrytaren?

Har för mig att på de gamla CEWE-brytarna ställde man in start och stopptryck, i motsats till många andra där man ställer in starttryck samt differenstryck, exempelvis på Sämab m.fl.

Mvh Stefan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!