Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: avfuktare krypgrund?  (läst 20707 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lpp = Löses pÃ¥ plats
avfuktare krypgrund?
« skrivet: 25 april 2005, 09:30:03 »
Woods ds15(ingår en fuktochtemp mät. för krypgrund) , är det ett hygligt alt. som avfuktare i krypgrund. jag kan vara i riskzonen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: avfuktare krypgrund?
« Svar #1 skrivet: 25 april 2005, 09:43:27 »
De problem som kan uppstå är att den får för mycket påfrysning på avfuktarpaketet vid låga temperaturer. Normalt behövs dock inte någon avfuktning när det är kallt i krypgrunden. Eftersom vissa husfabrikanter (om jag inte misstar mig) levererar sina hus med Woods avfuktare så borde det dock kunna fungera, läs dock nedanstående information från importörens hemsida:

Citera
Automatisk avfrostning
Wood’s avfuktare är utrustad med en timer som ser till att
kylslingorna avfrostas en gång per timme. Timern stänger av
kompressorn, vilket gör att kylningen av slingorna upphör.
Fläkten fortsätter att dra den rumstempererade luften genom
avfuktaren och på så sätt smälter isen och vattnet rinner ner i
behållaren. Detta avfrostningssystem gör att avfuktaren fungerar
vid så låg temperatur som +5 C.
OBS! Modellen DSL60 är utrustad med en frostvakt så att
kompressorn stängs av när avfostning sker när temperaturen
understiger +16 C.
Fläkten
Fläkten ser till att luft strömmar genom avfuktaren. Fuktig
luft sugs in från baksidan och går via kylslingan och förångaren
för att sedan komma ut torr på avfuktarens framsida.
Wood’s avfuktare är utrustade med två fläkthastigheter med
undantag av modellen DS12 som bara har en.
· Läge II – ger en hög luftgenomströmning med en
maximal avfuktning av luften.
· Läge I - ger en lägre luftgenomströmning vilket
genererar i en tystare gång och en något
lägre avfuktningskapacitet.
Rengöring och underhåll
Wood’s avfuktare kräver rengöring för att bibehålla sin höga
avfuktningskapacitet.
· Frontgallret kan dammsugas eller rengörs med en borste.
· Kylslingorna rengörs bäst med en trasa och varmt vatten.
· Luftfiltret kan tvättas eller dammsugas.
· Fläktmotorn är permanent smord och kräver inget underhåll.
OBS! Drag alltid ur nätsladden innan rengöring.
Tips!
· Då avfuktaren används i extremt fuktiga miljöer utrymmen
eller där temperaturen understiger +10 C, kan
avfuktaren sluta arbeta. Det byggs då upp en stor mängd
is på kylslingan. Stäng av avfuktaren och ställ den en bit
ovanför golvet så att isen smälter bort.
· Ibland kan det vara lämpligt att använda ett frostskydd
eller värmeelement/fläkt för att se till att temperaturen
inte understiger +5 C.
· För att få ut maximal avfuktningseffekt i ett utrymme
rekommenderas att tillförseln av luft utifrån och från
intilliggande utrymmen minimeras, dvs stäng dörrar och
ventiler.

Ett annat problem med denna typ av avfuktare är att du (om du tätar all ventilation till krypgrunden) inte får någon luftväxling i krypgrunden.
Normalt vill man även skapa ett litet undertryck i krypgrunden för att undvika att eventuell "jordlukt" inte skall kunna komma upp i bostadsutrymmet, detta är inte möjligt med woods avfuktare. En extra fläkt som skapar undertryck skulle kunna vara en lösning. Köper du en sorbtionsavfuktare så har du med automatik en fläkt som skapar undertryck i krypgrunden...

Har du inga problem med "jordlukt" under huset kan det dock fungera med en Woods, men jag rekomenderar sorbtionsavfuktare typ Munters eller Siebu Geiken. Anticimex avfuktare är också bra, lite dyra dock...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: avfuktare krypgrund?
« Svar #2 skrivet: 25 april 2005, 10:13:59 »
Lite "off topic" men ändå  a:gl

Jag tänker göra ett ventilationshål under min braskamin för att får bätttre tilluft till den. En fråga är då, med tanke på Rickards kommentar ovan om undertryck i krypgrunden.

Räcker det med att ta hål i trossbotten rakt ner i krypgrunden, eller måste jag förlänga med ett rör till ett ventilationshål sa att luften tas utanför huset?

/Gla
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: avfuktare krypgrund?
« Svar #3 skrivet: 25 april 2005, 11:12:37 »
Tag luften utifrån, att dra in luften från krypgrunden kan ge "jordlukt" eller "källarlukt" i huset.

Lite spirorör fixar den biffen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lpp = Löses pÃ¥ plats
SV: avfuktare krypgrund?
« Svar #4 skrivet: 25 april 2005, 11:23:30 »
Vad är priset på en sorbtions avfuktare?
Hade tänkt sätta en varvtalsstyrd pax fläkt också, för att skapa undertryck i krypgrund(Har ingen jord lukt uppe men ändå.....)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: avfuktare krypgrund?
« Svar #5 skrivet: 25 april 2005, 11:40:42 »
Vad är priset på en sorbtions avfuktare?
Hade tänkt sätta en varvtalsstyrd pax fläkt också, för att skapa undertryck i krypgrund(Har ingen jord lukt uppe men ändå.....)

Priset ligger på ca 10-30 000 kr, Munters MG90 ligger på ca 12500 kr, brukar gå pruta lite på det priset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad FrittDrag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: avfuktare krypgrund?
« Svar #6 skrivet: 26 april 2005, 05:08:37 »
Finns en fördel med sorbtionsavfuktare (eller hur det stavas), och det är det att den "blåser" ut fukten. En kondensor avfuktare som Woods leder bort vattnet i en tank eller slang( slytande), alltså måste man få det vattnet att rinna/pumpas ut från grunden.

Utloggad Fille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lpp = Löses pÃ¥ plats
SV: avfuktare krypgrund?
« Svar #7 skrivet: 27 april 2005, 07:24:24 »
Ingen som har eller känner någon som har en woods i krypgrund.

Utloggad Superteddan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Den som aldrig ställer dumma frÃ¥gor, förblir..ja..
SV: avfuktare krypgrund?
« Svar #8 skrivet: 28 april 2005, 13:23:14 »
Jag har en Woods DS12 i min krypgrund i sommarstugan (50m2 på västkusten). Den har stått och snurrat där i snart ett år, och det fungerade fint även när det var några minusgrader utomhus, fast den går ju inte så mycket då (tittar till stugan lite då och då). Dock vet jag inte hur det funkar om det blir riktigt kallt - i min grund håller sig tempen några grader över nollan (har bara 7-8 grader i huset vintertid), delvis tack vare att avfuktaren också ger lite värme (eller torkar ut kyla, om man vill se det så). Men blir det en bister vinter, vet man ju inte hur det går....å andra sidan är avfuktningsbehovet klart lägst just under vintern, så då kan man förmodligen i de flesta fall stänga av (om du inte har extrema problem med fukt som tillförs utifrån, dvs rinner in under huset). Det är ju vår-sommar-höst som fuktproblemen är som störst.
Jag chansade lite, Woodsen kostade 1200 beg i bra skick, och då tog det emot att lägga 12k på en MG90. Tänkte att jag testar, så får vi se - och hittills har det ju gått bra. Rasar den. så är det ju bara en tusenlapp... :)
1½ plan villa 190kvm plus källare 120kvm, byggt 1975. Radiatorer, ettrörssytem i 5 slingor. Tidigare värmt av kombipanna el/olja, men sedan juni-07 med en CE65L + KV500. Tidigare förbrukning 35-40MWh/år. Allt i Göteborg.

Utloggad Fille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lpp = Löses pÃ¥ plats
SV: avfuktare krypgrund?
« Svar #9 skrivet: 28 april 2005, 13:43:13 »
sunt resonerat

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: avfuktare krypgrund?
« Svar #10 skrivet: 29 april 2005, 21:07:05 »
Sitter en woods under min kåk som följde med huset (älvsbyhus).
Kondensslangen är bara nedstucken under plasten och så sitter den hygrometer i tvättstugan man kan kika på.
Alla ventiler i grunden är tätade.

Första året frös den för mig ett par gånger men numera har det inte vart nått problem.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad edward

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: avfuktare krypgrund?
« Svar #11 skrivet: 04 oktober 2005, 13:29:14 »
äger ett radhus med krypgrund, ca 70 kvm. har fått en förfrågan av ett företag som heter Trygghetsvakten, som säljer ett avfuktningssystem som består av en givare och värmeslingor som man ska sätta upp på trossbotten. Någon som testet denna eller har andra tankar om den? edward :-\

Utloggad Superteddan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Den som aldrig ställer dumma frÃ¥gor, förblir..ja..
SV: avfuktare krypgrund?
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2008, 23:24:48 »
Jag har en Woods DS12 i min krypgrund i sommarstugan (50m2 på västkusten). Den har stått och snurrat där i snart ett år, och det fungerade fint även när det var några minusgrader utomhus, fast den går ju inte så mycket då (tittar till stugan lite då och då). Dock vet jag inte hur det funkar om det blir riktigt kallt - i min grund håller sig tempen några grader över nollan (har bara 7-8 grader i huset vintertid), delvis tack vare att avfuktaren också ger lite värme (eller torkar ut kyla, om man vill se det så). Men blir det en bister vinter, vet man ju inte hur det går....å andra sidan är avfuktningsbehovet klart lägst just under vintern, så då kan man förmodligen i de flesta fall stänga av (om du inte har extrema problem med fukt som tillförs utifrån, dvs rinner in under huset). Det är ju vår-sommar-höst som fuktproblemen är som störst.
Jag chansade lite, Woodsen kostade 1200 beg i bra skick, och då tog det emot att lägga 12k på en MG90. Tänkte att jag testar, så får vi se - och hittills har det ju gått bra. Rasar den. så är det ju bara en tusenlapp... :)

Tänkte det kunde vara av intresse med en uppdatering. Woods DS12:an står fortfarande och snurrar och sköter sin uppgift med den äran. Ang risken att den inte klarar att avfrosta vid låga temperaturer, så står den i princip still under den kalla årstiden. Jag har satt hygrostaten så att den fuktar av till ungefär 65% (70 eller lägre är den rekommendation jag fått) och eftersom det är lägre luftfuktighet än så vintertid går den väldigt lite eller inte alls. Min grund är tätad, dvs inget större luftombyte med omgivningen sker. Har berg under hela huset, så har inga problem med lukt. Det vatten som tar sig in gör det via sprickor utmed berget, man kan se lite kondens här och var under markplasten.
1½ plan villa 190kvm plus källare 120kvm, byggt 1975. Radiatorer, ettrörssytem i 5 slingor. Tidigare värmt av kombipanna el/olja, men sedan juni-07 med en CE65L + KV500. Tidigare förbrukning 35-40MWh/år. Allt i Göteborg.

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: avfuktare krypgrund?
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2008, 11:54:40 »
Vi har ju diskuterat detta jättemycket i detta forum o i byggahus forum. Jga har hävdat att om du inte har luktproblem är en kondensavfuktare helt OK. Den måste vara mest energieffektiv. All tillförd energi leder dels till avfuktning, dels till uppvärmning utan förlustrer. En sorbtionsavfuktare blåser ut uppvärmd luft vilket kan ge avsevärda förluster, särskilt om den inte är optimalt inställd.

Kolla bifogade dokument från energimyndigheten som dessutom visar att per tillförd kWh så är kondensavfuktare bättre än munters homedry.

Om du har luktproblem kan du ordna det med en separat fläkt som ger undertryck och som du dessutom kan variera efter behov.

Jag har haft kondensavfukatare (KCC620 tror jag) nu i ntvå år o det har fungerat utan problem. Jag har dessutom fixat en speciallösning med utpumpning av vattnet, men man kan säkret fixa det på annat enkllare sätt också.

Går visst inte att attacha dokument i detta forum. Kolla på sidan

http://www.energimyndigheten.se/WEB/STEMEx01Swe.nsf/PageGenerator01?OpenAgent&MenuSelect=B6CC5AB6C0E7327CC12572E500289988
 

Utloggad skogesta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: avfuktare krypgrund?
« Svar #14 skrivet: 15 februari 2008, 10:16:32 »
Jag har ett gammalt hus frÃ¥n 1909 där jag bytt isolering i trossbotten och lagt vattenburen golvvärme. PÃ¥ marken har jag plast och alla ventiler stängda. Min Woods DS12 har stÃ¥tt och gÃ¥tt frÃ¥n och till sedan 2003 helt utam problem. Temperaturen i krypgrunden ligger pÃ¥ 7-9 grader och RH mellan 55-68 %. Avfuktaren har gÃ¥tt mera den här vintern än tidigare vintrar, men det har ju varit ganska varmt i östergötland. Avloppsslangen  frÃ¥n avfuktaren leder jag in i det kommunala avloppet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!