Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: split eller 2 pumpar, tipsa gärna om fabrikat  (läst 1750 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr_beginner

  • Ägare av en Panasonic HE9PKE och Daikin Nexura X35
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
split eller 2 pumpar, tipsa gärna om fabrikat
« skrivet: 26 januari 2010, 08:46:22 »
Hej!
Jag är helt ny här på forumet och behöver tips på luft/luft pump/pumpar.
Jag bor i en 80m2 2plansvilla byggd 1930 och det är kalltrapp mellan våningarna så att öppna mellan våningsplanen för att värma övervåningen är uteslutet. Jag kan tyvärr inte tilläggsisolera utan att förstöra husets charm. Nu har jag el och vedkaminer som uppvärmning.
Jag behöver 2 innedelar en på övervåningen och en på bottenplanen.

Vad ska jag köpa för att det ska bli så bra som möjligt med värmen ?

Tacksam för alla tips

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: split eller 2 pumpar, tipsa gärna om fabrikat
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2010, 13:51:00 »
Hej

Är det alltså 40 m2 på varje plan?
Ungefär nuvarande energiförbrukning (el + ved), och hur öppen är planlösningen på de två våningarna?

mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Mr_beginner

  • Ägare av en Panasonic HE9PKE och Daikin Nexura X35
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
split eller 2 pumpar, tipsa gärna om fabrikat
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2010, 19:18:44 »
Hej

Det är ca 30 m2 på övervåningen och ca 50 på bottenvåningen då den är utbygg.
Nuvarande elförbrukningen är ca 800 kwh i månaden eldar med Agrol värmeloggs ca 25 kg/dygn och varje kilo är ca 4kw/h om jag minns rätt. så ca 100 kwh/dygn tar huset nu med ca 30% förlust ut genom skorstenen. Ventilationen är självdrag. Har bara bott i huset sen i Augusti så jag har inga års-data, luftvärmepumpen är tänkt som komplement till eldningen för att öka bekvämligheten.
hoppas jag förklarat det bra
vänliga hälsningar
Andreas

Utloggad Mr_beginner

  • Ägare av en Panasonic HE9PKE och Daikin Nexura X35
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
split eller 2 pumpar, tipsa gärna om fabrikat
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2010, 19:22:38 »
hej igen
glömde skriva att det är 2 rum på övervåningen och 3 på bottenvåningen.
På botten är det ett rum/utbyggnad sedan en liten hall med kök och vardagsrum på varsin sida, med öppna dörrar imellan. På övervåningen är det en hall och ett badrum och en dörr bort är det ett sovrum. Men luften kan cirkulera någorlunda fritt då inga dörrar är stängda.
/Andreas

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: split eller 2 pumpar, tipsa gärna om fabrikat
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2010, 21:56:28 »
Hi
Nu glömde jag att fråga var i landet huset är?
jag skulle nog börja med en pump bara på nedervåningen, och mäta elbehovet (när du kör LL där nere, då lär du minska eldandet, det gör alla) för övervåningen innan en ev pump där oxså, om det inte är behov av sommarkyla på övervåningen, då är det nog lika bra att montera direkt även där uppe.
Skulle tro att en drygt 5 KW behövs där nere (lite beroende på var du bor förståss) tex en ME GE35 VAH. Lite längre norröver så skulle jag rekommendera ME FD 25 VABH (som synes gillar jag ME (Mitsubishi elektric), fins andra bra märken, men är ljudnivån viktig så anser jag ME vinner.
en multi splitt blir ju snyggare ute, då du slipper två uteburkar, men det är oxså enda fördelen, alla annat sämre inkl avsevärt sämre pris/prestanda

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Mr_beginner

  • Ägare av en Panasonic HE9PKE och Daikin Nexura X35
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
split eller 2 pumpar, tipsa gärna om fabrikat
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2010, 14:40:22 »
Okej då ska jag ta och installera en pump på nedervåningen till att börja med :)
Jag bor 6 mil norr om Örebro så det är ju inte jätte kallt så ofta men jag antar att det är bättre att ta i för mycket med högre uteffekt och köra den pumpen på 50-75% än att köra en klenare pump på 100% konstant. Men det är ju bara nått jag fått för mig när jag läst runt här på forumet.
Tackar för hjälpen :)
vänliga hälsningar
Andreas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!