Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "SvÃ¥rt" val?  (läst 2212 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wsp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
"Svårt" val?
« skrivet: 06 maj 2008, 12:37:23 »
Hej,
jag va och pratade med kommunens energirådgivare härom dagen. Hade stora förhoppningar om att få råd om vilken "väg" i energidjungeln man ska välja. MEN, det visade sig att jag nästan kunde mer än honom!!! Därför vänder jag mig nu till er.
Fakta:
1-plans villa, 109 kvm, byggd 1984, välisolerad, torpargrund, 11st elradiatorer, panasonic luft/luft pump från ca 2002, Autoterm Corus 1000A FLVP för tappvatten, liten kamin för myspys. Nuvarande förbrukning ca 21-22000 kWh.
Behöver:
nytt värmesystem pga att elradiatorerna behöver bytas (är slitna och fula) och att FLVP:n säkert börjar bli lastgammal.
Olika lösningar:
*Chansa och inte göra ngt alls!
*Byta ut elrad till nya elrad med intelligent styrning, typ Siemens, NOBÖ mfl, kostnad ca 30kkr
*Konvertera till vattenburet, gör arbetet mestadels själv, kostnad ca 30kkr inkl rad OCH:
      *Bergvärme, kostnad ca 150kkr ???
      *Ny FLVP, typ ComfortZone CE50, kostnad ca 100kkr ???

Pellets och ved väljer vi bort! Fläktkonvektorer vill jag inte satsa på pga av att jag misstänker problem med kallras vid fönster då!
Är ute efter en säker lösning för framtiden och dessutom ett system som höjer värdet på huset.
Har hört att bergvärme inte lönar sig för ett så pass litet hus som 109 kvm och att CZ inte håller tempen vid kallgrader. Bor i Gävle, men även här har vi ju fått mildare vintrar!
Står nu rådvill och vet inte vad jag ska satsa på.

//WSP

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: "Svårt" val?
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2008, 18:59:54 »
Byta elradiatorer sparar inte så mycket pengar.

Bergvärme känns overkill på det lilla huset

En Comfortzone kan kanske funka men huset är rätt litet för en sån också, normen för ventilation är 0,35 l/s per m2 eller ca 137 m3/h för 109 m2. En CZ behöver ett luftflöde på minst 150 m3/h. Det går kanske att snålställa luften lite men då ger inte värmepumpen full effekt.

Bästa ekonomiska alternativet är nog att inte göra något, byt dina radiatorer om du tycker de är fula men förvänta dig ingen större besparing.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: "Svårt" val?
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2008, 19:36:35 »
Kanske en nordenberedare med en fläktkonvektor till? Både varmvatten och värmetillskott.
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad wsp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: "Svårt" val?
« Svar #3 skrivet: 07 maj 2008, 21:45:46 »
Hmm, ok. Men hur blir resonemanget om nu min FLVP (Autoterm Corus 1000A) ger upp?
Har även planer på en utbyggnad, 30-40 kvm. Hur skulle flödet bli då?

Fläktkonvektorer vill jag inte ha!

//WSP

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: "Svårt" val?
« Svar #4 skrivet: 08 maj 2008, 00:08:43 »
Har du inte en ganska hög elförbrukning med tanke på byggår, luftvärmepump och återvinning?
Har du plats för jordvärmeslang på tomten?
Eftersom du kan tänka dig att konvertera till vattenburet själv så är steget inte så långt att även installera markvärmepump själv.
150m borrhål inklusive fylld slang dragen innanför vägg borde du kunna få för runt 40 000:-
8kw värmepump 42 000:-
Kopplingsdetaljer vp ca 10 000:-
Om du söker och får konverteringstödet så blir det kanske 10 000:- tillbaka på skatten på konverteringen.
Totalkostnaden borde kunna hamna på någonstans 110-130 000:-
Det är en hel del jobb med att göra konverteringen själv men hyfsat betalt.  :)

Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: "Svårt" val?
« Svar #5 skrivet: 08 maj 2008, 06:54:16 »
Har du inte en ganska hög elförbrukning med tanke på byggår, luftvärmepump och återvinning?

Håller med, det finns kanske intrimmning att göra vad gäller luft/luft VP:n och elradiatorerna?
Det kan också handla om mycket hushållsel, motorvärmare, torktumlare och mycket prylar på standby mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad wsp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: "Svårt" val?
« Svar #6 skrivet: 08 maj 2008, 12:21:55 »
Har du inte en ganska hög elförbrukning med tanke på byggår, luftvärmepump och återvinning?

Håller med, det finns kanske intrimmning att göra vad gäller luft/luft VP:n och elradiatorerna?
Det kan också handla om mycket hushållsel, motorvärmare, torktumlare och mycket prylar på standby mm.
Jo, intrimning behöver säkert göras map luft/luft och elrad. Men den intrimningen blir inte enkel med gamla raddar. Därför har jag tittat lite på styrsystem mm, men är ´långt ifrån övertygad att det skulle hjälpa. 21-22 i elförbrukn känns mycket även för mig och det är ju därför jag nu börjat rota i det här.
Ngn som vet hur man kollar skicket på FLVP:n. Kanske den går till 100% elpatron?
//WSP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!