Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenmantlad braskamin med kulvert  (läst 4199 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MikaelCarlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vattenmantlad braskamin med kulvert
« skrivet: 20 juli 2007, 12:36:32 »
Bästa forum,

jag har funderingar på att installera en vattenmantlad braskamin [1] och ansluta den till min 750L ackumulatortank. Någon som vet något om denna braskamin?

Efter noggrant övervägande har jag bestämt att det blir ett för stort ingrepp i huset att dra rören inomhus. Jag undrar nu om kulvert skulle kunna vara ett alternativ.

Kaminen kommer att stå mot en yttervägg, ackumulatortanken står redan idag mot en yttervägg. Är det möjligt att använda kulvert utvändigt runt huset för att ansluta de två? T.ex med [2] nedan?

Det stora frågetecknet just nu är frysning. Finns det praxis kulvertens för djup? Finns det alltid en frysrisk? Hur löser man det normalt sett? Finns det andra problem med en lösning som denna?



  / Mikael

1. http://www.nordic-trabygg.se/varme/produkter/braskaminer_vattenmantlade/braskaminer_vattenmantlade.htm


2. https://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1102

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vattenmantlad braskamin med kulvert
« Svar #1 skrivet: 20 juli 2007, 14:22:02 »
hej ...
dra dom på vinden i stället under isoleringen....

Utloggad MikaelCarlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vattenmantlad braskamin med kulvert
« Svar #2 skrivet: 20 juli 2007, 21:49:06 »
Hej och tack för ditt svar.

Mitt hus är byggt i två plan, det betyder totalt 8 hål. Enligt vad jag har hört blir rören cirka 60mm i diameter (22+2x20). Det är också så att ackumulatortanken är placerad under ett badrum och jag vill ogärna göra fler hål än jag måste där. Tyvärr faller även detta förslag inom ramen för ett "stort ingrepp".

  / Mikael

« Senast ändrad: 20 juli 2007, 22:39:52 av MikaelCarlsson »

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad braskamin med kulvert
« Svar #3 skrivet: 22 juli 2007, 09:37:54 »
hej ...
dra dom på vinden i stället under isoleringen....


???? på vinden ? ..... men då måste han ju sätta avluftningsställen där uppe oxå.....

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vattenmantlad braskamin med kulvert
« Svar #4 skrivet: 22 juli 2007, 22:48:21 »
hej
visst finns det automat luftare ??

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad braskamin med kulvert
« Svar #5 skrivet: 22 juli 2007, 23:08:10 »
hej
visst finns det automat luftare ??


Jo visst finns det ..... MEN inte skulle jag vilja sätta sådana uppe på vinden i isoleringen .... Ursch om en skulle börja läcka... vilket helsike man skulle få ...... å det skulle kunna ta bra lång tid å skada innan man upptäcker det .....
Inte så ofta man skulle vilja kara ikring isoleringen bara för att kontrollera att det inte har börjat läcka heller...

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vattenmantlad braskamin med kulvert
« Svar #6 skrivet: 23 juli 2007, 00:10:09 »
hej
tjaa det e ju inte skoj om det läker vatten...men hur ofta öppnar ni golv Ã¥ väggar för att kontrollera om erat vanliga system hÃ¥ller  tätt ???
det e ju samma sak läker det i golvet eller väggen så ger jag mig fan på att det e lika stor vattenskada.om inte större + att den e jävligare å hitta,vattnet droppar ju trots allt neråt å inte uppåt

fast det skulle alldrig falla mig in att dra rör varken i väggar eller tak/golv..allt som har med vatten å göra ska dras synligt..100x lätare att hitta en läcka och att laga....

förstår inte att folk får dra vatten ledningar i hus på det sättet i dag...försäkrings premien borde va 40x högre än
ett hus som har vatten ledningarna synligt
en vatten skada e ju inte billig för försäkrings bolaget

i min kåk blir det utanpå liggande rör i taket...om jag konvertera till vattenburet nån gång

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Vattenmantlad braskamin med kulvert
« Svar #7 skrivet: 23 juli 2007, 08:08:22 »
hej
tjaa det e ju inte skoj om det läker vatten...men hur ofta öppnar ni golv Ã¥ väggar för att kontrollera om erat vanliga system hÃ¥ller  tätt ???
det e ju samma sak läker det i golvet eller väggen så ger jag mig fan på att det e lika stor vattenskada.om inte större + att den e jävligare å hitta,vattnet droppar ju trots allt neråt å inte uppåt

fast det skulle alldrig falla mig in att dra rör varken i väggar eller tak/golv..allt som har med vatten å göra ska dras synligt..100x lätare att hitta en läcka och att laga....

förstår inte att folk får dra vatten ledningar i hus på det sättet i dag...försäkrings premien borde va 40x högre än
ett hus som har vatten ledningarna synligt
en vatten skada e ju inte billig för försäkrings bolaget

i min kåk blir det utanpå liggande rör i taket...om jag konvertera till vattenburet nån gång


Men du kan väl inte likställa att dra rör dolt med att gömma en automatavluftare. Risken för att den börjar läcka är väl så gott som självklar jämfört med att det skulle börja läcka i ett rör.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vattenmantlad braskamin med kulvert
« Svar #8 skrivet: 23 juli 2007, 08:42:55 »
hej
bygg dit en vanlig luftning om automat luftaren inte håller tätt,man ska väl knappast behöbva lufta mer än max 2-3 gånger för att få ut luften ur systemet
eller sätt ett öppetexpantions kärl på ledningen som dom gjorde förr... i stället för tryckkärlen,det bör ju lufta helt på egen hand

fast nu va ju det inte riktigt aktuellt med att dra rören på vinden men det va bara en tanke
i ett enplanshus tror jag det vore lättast om man inte drog dom i taket

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad braskamin med kulvert
« Svar #9 skrivet: 23 juli 2007, 10:35:17 »
Jo det e möjligt att det kanske skulle vara lättast att DRA det i taket .....

MEN att få en både säker och väl fungerande installation skulle nog vara desto svårare....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 437
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!