Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Extra element till garage kopplat mot CE50  (läst 5275 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roine

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vara/Sverige
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare av en ComfortZone CE50
Extra element till garage kopplat mot CE50
« skrivet: 09 februari 2007, 09:47:39 »
Hej,

Jag funderarSc:,h på och koppla in en radiator i garaget, då detta nu är uppvärmt med oljefyllda elradiatorer. Rördragning ut till garaget är väldigt enkel då värmepumpen står vägg i vägg med garaget.

Min undran är nu om mitt frånlufts flöde kommer att räcka till (har nu ett flöde på ca 200m³/h) utan att värmepumpen kommer att behöva allt för mycket tillskott för att hålla huset varmt.

Tanken var att den nya radiatorn ska hålla garage temperaturen på 15°C, med de "gamla" elradiatorerna som reserv (ska då kopplas in om temperaturen i garaget kryper under 10°C) om yttertemperaturen krypper allt för långt ner.

Andra förslag välkomnas också.

Tack på förhand.

 *vinkar*

Mvh Roine.
Frånlufts värmepump i Vara (ca 11mil norr om Göteborg) ComfortZone CE50 installerad 2006-04-21. 2 vuxna + 2 barn.
Tidigare årsförbrukning ca 29000 kWh innan tillbyggnad och uppvärmt förråd.
Nuvarande årsförbrukning ca 15500kWh.

1-plan villa byggd 1991, tillbyggt 2005. Uppvärmd yta ca 135m² med vp, garage 28m² elvärme +15°C, förrÃ¥d/kontor ca 10m² med el golvvärme +21°C, Ett uterum pÃ¥ 30m² värms upp under perioden april-september med el golvvärme (komfortvärme till  klinkergolv).

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Extra element till garage kopplat mot CE50
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2007, 09:57:35 »
Jag har samma fundering, men mitt garage ligger ca 10 m från huset så jag måste gå med isolerad kulvert till garaget. Effektbehovet ökar om man även värmer garaget. Det hjälper inte att öka ventilationsflödet i huset, du drar bara in mer kalluft. Min slutsats är att det kommer att gå mer tillskottsel när det är kallt och effekten inte räcker till. Däremot kan man spara energi vid måttlig kyla när effekten räcker till för både hus och garage. Det kommer alltså att sänka den totala energiförbrukningen. Att använda radiatorerna i garaget som spets vid kyla borde vara samma sak som att låta CE50:s elpatron gå in som spets.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Roine

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vara/Sverige
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare av en ComfortZone CE50
SV: Extra element till garage kopplat mot CE50
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2007, 11:43:45 »
Jag har också haft mistankar om att det kommer att bli samma sak att använda radiatorerna i garaget som om CE50:s elpatron kommer att gå in som spets, har idags läget ännu ej behövts att använda elpatronen som spets för att värma radiator vatten. Dock har en del tillskott gått åt för att värma upp varmvatten samtidigt som huset behöver värmas.
Men jag har en liten oro på hur systemet kommer att reagera om/när man kör in en bil som är "svin"kall, temperatur givaren sitter ju inne i huset (har monterat en separat rumsgivare)och inte i garaget så hur ska då värmepumpen veta att man kommer behöva ett extra tillskott för att klara av att värma upp bilen?

//Roine.L
« Senast ändrad: 10 februari 2007, 11:47:58 av Roine »
Frånlufts värmepump i Vara (ca 11mil norr om Göteborg) ComfortZone CE50 installerad 2006-04-21. 2 vuxna + 2 barn.
Tidigare årsförbrukning ca 29000 kWh innan tillbyggnad och uppvärmt förråd.
Nuvarande årsförbrukning ca 15500kWh.

1-plan villa byggd 1991, tillbyggt 2005. Uppvärmd yta ca 135m² med vp, garage 28m² elvärme +15°C, förrÃ¥d/kontor ca 10m² med el golvvärme +21°C, Ett uterum pÃ¥ 30m² värms upp under perioden april-september med el golvvärme (komfortvärme till  klinkergolv).

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Extra element till garage kopplat mot CE50
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2007, 23:00:46 »
Det borde ju bli så att returen till pumpen blir kallare om det blir kallt i garaget. Då orkar pumpen inte hålla värmen i huset, eftersom det går åt så hög effekt till att värma radiatorvattnet. Om huset sjunker i temp så går tillskottet in.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Roine

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vara/Sverige
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare av en ComfortZone CE50
SV: Extra element till garage kopplat mot CE50
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2007, 23:20:50 »
Tack för svaret,

Jag tror att jag kommer att köra med de nuvarande elradiatorerna som spets värme i garaget, klarar då mig med en ny radiator från värmepumpen. Detta kommer då att ge mig en total värme effekt på ca 4kW i garaget
Har lite problem att få in fler radiatorer utan allt för mycket rördragning (kan ju alltid kompletteras efteråt då rördragningen kommer att vara utanpåliggande).

Kommer då också troligtvis att slippa ställa om nattsänkningen, tror att denna funktion annars kommer att leda till en del klagomål från sambon. Inget roligt att få ett hus som håller 2 ºC lägre temperatur under tiden som bilen ska "tinas upp"...

/Roine
Frånlufts värmepump i Vara (ca 11mil norr om Göteborg) ComfortZone CE50 installerad 2006-04-21. 2 vuxna + 2 barn.
Tidigare årsförbrukning ca 29000 kWh innan tillbyggnad och uppvärmt förråd.
Nuvarande årsförbrukning ca 15500kWh.

1-plan villa byggd 1991, tillbyggt 2005. Uppvärmd yta ca 135m² med vp, garage 28m² elvärme +15°C, förrÃ¥d/kontor ca 10m² med el golvvärme +21°C, Ett uterum pÃ¥ 30m² värms upp under perioden april-september med el golvvärme (komfortvärme till  klinkergolv).

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Extra element till garage kopplat mot CE50
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2007, 13:33:32 »
Jag funderar på att sätta in en fläktkonvektor i garaget kopplad till CE50:n. Jag har fyra elradiatorer där som kan användas som spets. Jag brukar hålla ca 10 gr normalt, men ibland vill man ha 20 gr om man målar t ex. Jag har haft 20 gr i januari och då kostade det mer att värma garaget än huset....
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Extra element till garage kopplat mot CE50
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2007, 18:40:22 »
Jag har samma situation som Bjohan, dvs fristående garage som kräver kulvert om jag skulle dra in vattenburet och låta CE50 värma även där. Jag har tidigare haft två 1 kw element som hållit grundvärme och sedan spetsat med värmefläkt vid behov (finmek!).
Nu har jag sedan i höstas en Panasonic E9DKE (luft-luft) i garaget. Det är helt underbart! Den är inställd på min temp, 16 grader, men i praktiken är det runt 20 grader och i och med effekten på den pumpen i lilla garaget (32 kvm) så har den orkat att hålla stången även när det kröp en bra bit under 10 minus. Den drar max 1,2 kw och ger max 5 kw. -Synd bara att det blev lite väl spännande med just den typen av llvp som har ett seriefel (H16). Peppar peppar har min pump gått jättebra!
« Senast ändrad: 12 februari 2007, 22:01:43 av moonwalk »

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Extra element till garage kopplat mot CE50
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2007, 20:24:36 »
Moonwalk,
vilket flöde kör du i garaget? Om du ska byta luft varannan timme blir det 38 m3/h och det borde man inte komma långt med?
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Extra element till garage kopplat mot CE50
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2007, 22:00:00 »
Moonwalk,
vilket flöde kör du i garaget? Om du ska byta luft varannan timme blir det 38 m3/h och det borde man inte komma långt med?

Var det jag som skrev flvp?  :-X-Jag menar givetvis luft-luft!!! - Jag redigerar mitt tidiagre inlägg!

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Extra element till garage kopplat mot CE50
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2007, 10:09:37 »
Ok, vad kostar en sådan luft-luft vp? Det är kanske billigare än att gräva kulvert och köpa fläktkonvektor.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Extra element till garage kopplat mot CE50
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2007, 23:08:30 »
Jag köpte llvp "på pall". Kostnaden för pumpen med installationskit och delägande i en vacuumpump gick på ca 10'000 kr. Installationen gjorde jag själv efter att ha lusläst instruktioner och här på nätet och pratat med en installatör jag känner. Det var inga problem att installera men det gäller att ha rätt grejer och att de är i skick. Nackdelen med att installera själv är förståss att garantier, i den mån de behövs, inte gäller annat än delar som går sönder.

Utloggad Roine

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vara/Sverige
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare av en ComfortZone CE50
SV: Extra element till garage kopplat mot CE50
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2007, 13:54:25 »
Är det någon som har nån erfarenhet av fläktkonvektorer i garage?? Jag tänkte mest på hur damm m.m. kommer att påverka cirkulations flödet, det finns en hel del sådant i mitt garage i alla fall. Jag menar man vill ju inte byta filter till radiator fläkten oftare än vad man byter/rengör filter i flvp.
Frånlufts värmepump i Vara (ca 11mil norr om Göteborg) ComfortZone CE50 installerad 2006-04-21. 2 vuxna + 2 barn.
Tidigare årsförbrukning ca 29000 kWh innan tillbyggnad och uppvärmt förråd.
Nuvarande årsförbrukning ca 15500kWh.

1-plan villa byggd 1991, tillbyggt 2005. Uppvärmd yta ca 135m² med vp, garage 28m² elvärme +15°C, förrÃ¥d/kontor ca 10m² med el golvvärme +21°C, Ett uterum pÃ¥ 30m² värms upp under perioden april-september med el golvvärme (komfortvärme till  klinkergolv).

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Extra element till garage kopplat mot CE50
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2007, 15:14:11 »
Min LL värmepumps innedel är ju en fläktkonverktor och jag har också funderingar kring hur den mår efter ett grovmek...

Hittills har det fungerat bra (fyra månader) men då har jag också tex gått ut när jag använt sågklingan. Jag tror filtren kommer sättas igen rätt snabbt om man tex slipar och sågar i garaget. Normal användning av garaget dammar nog annars inte mer än vad det gör inne i ett vanligt hus, snarare tvärtom.

Utloggad Roine

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vara/Sverige
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare av en ComfortZone CE50
SV: Extra element till garage kopplat mot CE50
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2007, 23:18:35 »
Det var just hur filtren kommer att klara av just sågning/slipning som jag oroade mig för, det blir ju en del sådana arbeten för min del. Tål och fundera på om det kanske inte är bättre med an ordinär radiator i garaget ändå.
Frånlufts värmepump i Vara (ca 11mil norr om Göteborg) ComfortZone CE50 installerad 2006-04-21. 2 vuxna + 2 barn.
Tidigare årsförbrukning ca 29000 kWh innan tillbyggnad och uppvärmt förråd.
Nuvarande årsförbrukning ca 15500kWh.

1-plan villa byggd 1991, tillbyggt 2005. Uppvärmd yta ca 135m² med vp, garage 28m² elvärme +15°C, förrÃ¥d/kontor ca 10m² med el golvvärme +21°C, Ett uterum pÃ¥ 30m² värms upp under perioden april-september med el golvvärme (komfortvärme till  klinkergolv).

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Extra element till garage kopplat mot CE50
« Svar #14 skrivet: 19 februari 2007, 19:29:52 »
Med tanke på temperaturen ute så kommer jag nog snart att prova hur filtren ser ut i min LLVP efter en rejäl omgång i garaget med sågning och slipning. Jag återkommer med resultat. Egentligen tror jag att det kommer gå bra bara man rengör filtren då och då. -Blir nästan sugen på att producera damm bara för att testa studs

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!