Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Övriga frågor => Ämnet startat av: ORAKLET skrivet 03 mars 2012, 16:24:47
-
Gillar ni denna organisation eller hur ser det ut egentligen?
Tycker ni konsumenter att det är rätt att man kan fatta beslut om sig själv? Vad skulle ett alternativ kunna vara?
Är det viktigt att företag är anslutna till den org?
*vinkar*
-
1. Nej
2a. Nej 2b. Vet ej
3. Tveksamt
-
Antingen ska det vara en konsumentorganisation eller också en branchorganisation, dom kan ju inte vara båda som dom är idag.
Särskilt inte när dom har hand om reklamationer, då MÅSTE dom vara oberoende.
Det är ju inte rimligt att en organisation som ska tillvarata konsumenters rättigheter har medlemmar (installatörer) som är med och bestämmer om utfallet. helt snurrigt huvuddunk
-
När blev SVEP en konsumentorganisation? Sc:,h
-
Japp, styrelse medlemmar som säljer MASSOR av pumpar huvuddunk Undrar vad utfallet blir där vid en eventuell tvist ::)
-
Det är säkert bra med SVEP, men det är en intresseorganisation för branschen och alltså inget för konsumenternas skull.
Så för egen del bryr jag mig inte om företag är anslutna.
Det skulle ju dock vara bra med en konsumentorganisation iom att det verkar vara en hel del strul med pumpar.
-
När blev SVEP en konsumentorganisation? Sc:,h
Dom är ju inte utalat en konsumentorganisation med eftersom ARN inte hanterar värmepumpsfrågor utan har lagt ut det på SVEP så blir det ju i princip en konsumentorganisation.
En Branchorganisation som ska hantera reklamationer åt privatpersoner mot sina egna medlemmar.... är det bara jag som tycker det är märkligt? Sc:,h
-
Nej det är inte bara märkligt utan faktiskt huvuddunk
-
Dom är ju inte utalat en konsumentorganisation
Okej!
-
Att SVEP ens existerar är orimligt.
I min bransch har vi riktig konkurrens och bara iden att vi skulle ha nån form av förening är löjlig.
-
Det är väl det alla företagare drömmer om? Är ju perfekt att få med alla "branschkollegor" och därmed hålla priset uppe så länge det bara går. Sen skall vi inte bara prata om vilken nytta man har av det för att få igenom "sina ideér" till övermakten.
-
Men har inte konsumenten en del i det hela? Ofta ser man här på forumet att man rekommenderar folk att se om installatören är ansluten till SVEP. Det tvingar ju de flesta att faktiskt gå med i den organisationen för att inte se "sämre" ut än konkurrenerna :-\
-
VP-forum tog ju över all forumdiskussion från svep så kanske är det läge att starta upp en reklamationsnämnd som är helt opartisk också?
Det skulle t o m kunna gå att locka över en hel del installatörer, tillverkare och andra som idag betalar medlemskap i SVEP?
Reklamationsnämnden skulle då kunna utgöras av utvalda delar av medlemmarna här och kunna vara lite dynamisk så att man vid varje reklamation bara tar med personer som garanterat är helt ojäviga för just det fallet.
Självklart får man problemet med att alla inte följer nämndens beslut, men beslutet kan ju faktiskt vara nått som kan användas vid en ev efterföljande rättslig tvist?
-
Fixar du Calle så blir jag medlem nr 1 Thumbsup :D
Det är ju helt sjukt med alla certifieringar. Har kommit ytterligare en kylcert grej. Då måste jag som egen ha 3 cert samt löd cert och tryckprov cert för att verkligen vara kylis huvuddunk
Man ska va med i svep och kv företagen
vvs företagen
Sedan säkervatten + firmans säkervatten + +++++++++++ :P
-
Såga av grenen man sitter på? :D
Vem biter handen som matar en? a:gl
-
Men har inte konsumenten en del i det hela? Ofta ser man här på forumet att man rekommenderar folk att se om installatören är ansluten till SVEP. Det tvingar ju de flesta att faktiskt gå med i den organisationen för att inte se "sämre" ut än konkurrenerna :-\
Både ja och nej skulle jag vilja säga, det finns en del av SVEP som kallas/heter VPN (Värmepumpsbranchens Reklamationsnämnd) men i denna nämnd sitter samma gubbar som är med i övriga svep, dvs tillverkare och säljare av det som reklameras.
Läs gärna på http://www.svepinfo.se/reklamationsnamnd/stadgar/ (http://www.svepinfo.se/reklamationsnamnd/stadgar/)
-
Ja det är sjukt att en som kränger 1000 maskiner på ett år ska få sköta reklamationerna av dessa huvuddunk
-
Japp, men å andra sidan så är det kanske inte så lätt att hitta dokumenterat duktiga personer i branschen som inte jobbar i branschen.
-
Gossen,
Klart att det finns duktigt folk i Branschen som med lätthet skulle på ett opartiskt sätt sköta det svep gör , jag tycker som TS här. det är fel så som svep ser ut idag .
cocacola
-
Enligt SVEPs stadgar så BÖR deras medlemmar följa nämndens beslut. Men det är inte så många som är medlemmar. Det finns stora fabrikat och installatörer som inte är med. De bryr sig inte ett skvatt om vad som beslutas.
Nej vi konsumenter får använda ett annat vapen. Som tur är finns det ett. Samma som gör det möjligt att störta diktaturer, nämligen kommunikation och information. Det här forumet är ett bra exempel. Vi kan skriva omdömmen (ros och ris) i t.ex. rejta.se . Vi kan förmedla detta i lokaltidningarnas insändarspalter och varna presumtiva köpare och råda dom att kolla på dessa sajter före ett köp.
Varna för att ARN inte gäller, att garantier på produkterna inte är värda något mm.
-
Men vill du att alla ska vara med eller? det låter som om du inte gillar de som inte är med och då kan strunta i vad svep säger,,fattar jag rätt då? *vinkar*
-
Det bästa vore att SVEP enbart satsade på att ta fram regelverk och kvalitetssäkring, ungefär som övriga branschorganisationer brukar fungera.
Hela konstruktionen med VPN gränsar ju till jäv...
-
Men har inte konsumenten en del i det hela? Ofta ser man här på forumet att man rekommenderar folk att se om installatören är ansluten till SVEP. Det tvingar ju de flesta att faktiskt gå med i den organisationen för att inte se "sämre" ut än konkurrenerna :-\
Vad kommer du att rekommendera medlemmar och vänner, om de frågar efter råd angående firma för installation av bergvärme?
De har två alternativa firmor att välja mellan. En firma som är känd för sina talanger med våtutrymmen och vedpannor, och en firma med medlemskap, utbildning/certifiering i SVEP.
-
Svår fråga Lexus :-\
Men jag själv är inte med där, inte Cougar heller och honom köper jag av vilken dag som helst hellre än de stora firmor som nästan bara syssalr med BV installationer via sin polacker som skruvar in grejerna och bär ut det gamla ;)
Skulle du köpa av mig och Cougar eller en stor firma som har fina diplom från SVEP och gamla försäkringsgubbar till säljare :)
-
Svår fråga Lexus :-\
Jag kan inte lägga någon värdering på om firman är stor eller liten och varifrån de anställda har sitt ursprung.
Menar du att de oberoende rörkrökarna runt om i landet, har lika bra kännedom om värmepumpar som de SVEP-certifierade installatörerna? Eller anser du att kunderna ska skita i vilket?
En certifierad installatör bör ha bättre kunskaper om värmepumpsinstallationer, än den som inte har utbildat sig i SVEP:s regi.
-
Jag menar att på en stor firma så kanske det är chefen som gått en kurs, de andra har inte gjort det. De som jobbar på en stor firma jobbar bara sen åker de hem. Små firmor tenderar att vara mer driftiga och intresserade. Det är inget man kan beskylla de stora för, och nu snackar jag inte YIT Bravida stora. Jag menar stora i BV världen.
men jag vill mest bara veta om kunderna sätter värde i att inst är medlem i svep. Att du gillar svep och betalar ditt är väl ganska uppenbart ;) Heter du Forssén i efternamn ^-^
-
Jag tycker Råd&Röns artikel säger en hel del http://www.radron.se/Artiklar/Rekordmanga-konsumenter-gar-pa-pumpen/ (http://www.radron.se/Artiklar/Rekordmanga-konsumenter-gar-pa-pumpen/)
Tex.
Kanske är det priset som avskräcker; att göra en anmälan kostar nämligen 1 500 kronor. Martin Forsén ser inget konstigt i det.
– Det är ju ett sätt att markera, att det inte ska tas upp struntsaker i nämnden. Det är väldigt kostsamma utredningar. Men de här pengarna får man tillbaka om man får rätt.
Är det bra för konsumenten, tycker du, att en intresseorganisation ansvarar för reklamationer som rör den egna branschen?
– Definitivt. Allmänna reklamationsnämnden har inte möjlighet att upprätthålla kompetens på alla konsumentprodukter som finns, och den här typen av produkter kräver en mycket hög teknisk kompetens.
Kräver hög kompetens? Visst, men det finns det nog fler än intreesorganisationen som har. Artikeln nämner jämförelse med bilar som är långt mycker mer komplicerade och det lyckas(?) ARN ta hand om. Även andra produkter är idag så avancerade att en VP känns som rena stenåldern vid en jämförlse...
Men kan jag som konsument vara säker på att nämnden är neutral?
– Ja, det skulle jag nog vilja påstå.
Tror jag nog att han skulle vilja påstå...
Vilka företräder konsumenterna?
– Det är det som skiljer oss från Allmänna reklamationsnämnden: Vi har ingen företrädare för någon konsumentgrupp i vår reklamationsnämnd.
Just det...