Skrivet av: gossen
« skrivet: 04 mars 2012, 15:29:25 »Jag tycker Råd&Röns artikel säger en hel del http://www.radron.se/Artiklar/Rekordmanga-konsumenter-gar-pa-pumpen/
Tex.
Tror jag nog att han skulle vilja påstå...
Just det...
Tex.
Citera
Kanske är det priset som avskräcker; att göra en anmälan kostar nämligen 1 500 kronor. Martin Forsén ser inget konstigt i det.Kräver hög kompetens? Visst, men det finns det nog fler än intreesorganisationen som har. Artikeln nämner jämförelse med bilar som är långt mycker mer komplicerade och det lyckas(?) ARN ta hand om. Även andra produkter är idag så avancerade att en VP känns som rena stenåldern vid en jämförlse...
– Det är ju ett sätt att markera, att det inte ska tas upp struntsaker i nämnden. Det är väldigt kostsamma utredningar. Men de här pengarna får man tillbaka om man får rätt.
Är det bra för konsumenten, tycker du, att en intresseorganisation ansvarar för reklamationer som rör den egna branschen?
– Definitivt. Allmänna reklamationsnämnden har inte möjlighet att upprätthålla kompetens på alla konsumentprodukter som finns, och den här typen av produkter kräver en mycket hög teknisk kompetens.
Citera
Men kan jag som konsument vara säker på att nämnden är neutral?
– Ja, det skulle jag nog vilja påstå.
Tror jag nog att han skulle vilja påstå...
Citera
Vilka företräder konsumenterna?
– Det är det som skiljer oss från Allmänna reklamationsnämnden: Vi har ingen företrädare för någon konsumentgrupp i vår reklamationsnämnd.
Just det...