Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Oljud i kompressorn  (läst 50169 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johangastorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #135 skrivet: 14 januari 2016, 20:11:46 »
Min pump ökade i ljudnivÃ¥ för ett halvÃ¥rsedan, jag hade ute en servicekille och han sa igentligen bara att han hade hört värre.  :o Jag har inte fÃ¥tt förhöjd elförbrukning, effekten känns som den brukar och jag har inte fÃ¥tt nÃ¥gra konstiga larm. Däremot har jag tagit fram pris pÃ¥ nytt kylpaket sÃ¥ jag snabbt kan fÃ¥ igÃ¥ng Ã¥bäket igen om det havererar. Vore intressant att höra om Isa:s kompressor fortfarande gÃ¥r.
CTC Ecoheat 7 V2 installerad 2005. 2 x 250 meter jordvärmeslang. 1 1/5-plansvilla 180 kvm byggd på 1980 talet i skaraborg. System air Vr400 Mekanisk till/frånluft med återvinning. Radiatorer samt golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen. +21 i bostadsdelen. Eltillskottet 1.5kw. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 18000 kwh.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #136 skrivet: 17 januari 2016, 00:13:24 »
Hej. Min pump låter fasligt mycket fortfarande men kämpar på. Sen teknikern var där förra vintern har den fungerat bra. Har inte tänkt så mycket på den tills kylan kom för några veckor sen. Då visade det sig att den startat 10 gånger på ett dygn men bara gått i 4 timmar. Eltillskottet var ställt på 4.5 kwh av teknikern och det gick hela tiden.Det hade också gått 2200 kwh på 14 dagar vilket kändes alt för mycket trots kyla ute. Ställde upp shunten till 240 grader och tog bort eltillskottet men då gick värdena på varmvattnet allt mellan 40-48 grader trots att man inte använder nått vatten.

Verkar som den inte fattar vart den ska ta värmen ifrån. Är eltillskottet på så är det på oavsett om pumpen går eller står. Är det nån som har nått tips?
Hälsningar Isa
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #137 skrivet: 17 januari 2016, 09:27:03 »
Hej igen.
Tittade lite pÃ¥ värden nu pÃ¥ morgonen. Hetgastempen ligger pÃ¥ 120 -125 i slutet pÃ¥ körningarna när jag inte har eltillskottet inkopplat.  Verkar inge bra o högre än i fjol.

Ljudet i kompressorn är lite som nånting hoppar inne i den fortfarande och det har varken blivit sämre eller bättre. Problemet i fjol var att den bland annat startade och stoppade hela tiden. Blev mycket bättre efter att teknikern varit där. Börjar fundera lite mera nu när kylan kom och elförbrukningen ökat drastiskt och eltillskottet ligger i hela tiden om det som gjorde att mest skillnad var att han satte på eltillskottet på 4.5 kwh. Utifrån att det ligger i hela tiden så verkar man inte av pumpen så mycket o jag har trott att allt varit normalt tills nu när kylan kom. Men de verkar inte helt rätt kan jag tycka. Vad kan man kolla mer o vad bör man göra/ Isa
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad johangastorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #138 skrivet: 21 januari 2016, 20:14:14 »
Jag har satt eleffekten till 0 och klarar varmvatten bra ändå nu på vintern. Om det är varmare än -5 så har jag satt cirkulationspumpens hastighet till lägsta och kallare än -5 mitten hastihet, detta ger minst starter på pumpen för mig och en diff inom 7-8grader mellan fram och retur till elementen. Har jag på låg hastighet när det är kallare än -5 så får jag en diff på 12, experterna menar att runt 7 är bra så därför gör jag så.

Shunten har ingen kolla på vart det finns varm vatten att hämta utan bara vrider mer och mer mot rött om framledningen blir för låg. Och när den är på rött så hämtas ju vatten från topp av tanken, har man elen av som jag så blir det ju kallare vatten ut. Det fungerar dock bra hos mig. Detta är en brist i styrsystemet.

Min pump är överdimensionerad och jag har 19 timmar drift och 25 starter vid -10 pÃ¥ kompressorn. Hetgasen ligger pÃ¥ ca 110 grader vid en 55 körning. Jag har lite dÃ¥lig koll pÃ¥ kompressordelen men jag tror  dontknow att det kan pÃ¥verka hur varmt vatten man har i botten av tanken. ju varmare desto högre hetgas, men detta kanske nÃ¥gon kunnig kan förklara. Pumpen stoppar ju inte för än 130 grader sÃ¥ det borde väl bara vara att köra.

Jag bara hoppas att min kompresser inte ger upp nu i vinter utan väntar till sommaren  ::)
CTC Ecoheat 7 V2 installerad 2005. 2 x 250 meter jordvärmeslang. 1 1/5-plansvilla 180 kvm byggd på 1980 talet i skaraborg. System air Vr400 Mekanisk till/frånluft med återvinning. Radiatorer samt golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen. +21 i bostadsdelen. Eltillskottet 1.5kw. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 18000 kwh.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #139 skrivet: 24 januari 2016, 06:56:31 »
Har haft avslaget eltillskott nu senaste veckan. Temperaturen ute har varit - 20 konstant dagtid o ner mot -25 nattetid . Inne har det fungerat bra med + 20. Starter pÃ¥ kompressorn har varit mellan 8-18 och driftid mellan 16 och som mest 19 timmar per dygn. Elförbrukningen med hushÃ¥llsströmmen har varit mellan 100-130 kwh per dygn och det är nog  rimligt utifrÃ¥n att jag har cirka 20 kwh som rinner iväg ute i hundhuset och garaget varje dygn.

Det som oroar mig är de höga hetgaserna, som mest har det varit 127 grader. Alltså farligt nära när den larmar. Beror det på för lite medel i kompressorn eller vad kan det vara?

Sen verkar det  som att man fÃ¥r vara observant pÃ¥ att slÃ¥ pÃ¥ eltillskottet när det blir varmare än typ - 7,8 grader om man vill ha hyfsat med varmvatten pÃ¥ min pump iallafall.
/ Isa
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad ThermiaEkoT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Oslo, Norge
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmepump
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #140 skrivet: 16 mars 2017, 13:39:22 »
Jag har en Thermia med samma oljud, fungerar kompressorn deras fortfarande?
Thermia Eko T 90 (9kw) från 2002
Nibe S1155-12
VPB 300
Akkumulator 200L
130m borra
402 kvm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!