0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om jag skulle välja Ctc skulle jag kolla på en GSI 12 i så fall.
Ok, får man fråga varför?! Vad är det för skillnad på en GSi 12 och 410:an?
De flesta andra tillverkarna har ju idag kamflänsslinga som värmer vattnet i en stor förrådsberedare, så tappvattnet är ju redan fullt varmt när man öppna kranen, CTC går en omväg cia en plattvärmeväxlare, det är bra för att minimera risken för legionella, men varje värmeväxling innebär en förlust, det går liksom inte komma ifrån.Som så många andra gånger så kanske det är så lite att det är oväsentligt att diskutera, men ni får det att framstå som att det skulle vara effektivare, vilket jag inte håller med om, det kan omöjligt vara effektivare, men det är ett effektivt sätt att säkra upp mot legionella, och där utmärker sig ju CTC med nya värmepumpen.Jag trodde att hela tanken användes för tappvarmvatten, är det inte så?
De flesta, om inte alla?Hur så.Thermia, Nibe, Viessmann, är osäker på IVT dock, har aldrig kollat på deras lösning.
Jag trodde att hela tanken användes för tappvarmvatten, är det inte så?
För att en motströmsväxlare skall bli effektiv måste de motgående flödena vara rätt höga, skulle förvåna mig om det inte blir omrörning i CTC:s tank också.
Och snart är det ju en Nibe.
Jag ber om ursäkt men nu tror jag nog att du blandar ihop begreppen, eller har fel, eller förklarar lite dåligt vad du menar.Allt vatten i CTC:s (Gsi12) tank är vatten enbart för att värma tappvarmvatten (även om det är samma vatten som i värmesystemet kan man inte kalla det "värmevatten" då det aldrig "lämnar tanken" och (skall gå ut i) går ut i värmesystemet.
En stor skillnad mellan tex Nibe och ctc är att Nibe laddar sin beredare med vv medans ctc laddar sin beredare med hett radiatorvatten som sedan när nån tappar vv används för att värma vv via en växlare. Som jag uppfattat det används hela tanken till hett radiator vatten och nån shunt ska ju inte behövas när inverter vp kan tillverka rätt framledning direkt.
Skulle nog snarare tro att den väljer mitten på tanken eller direkt ut på framledningen och växelventilen verkar sitta på framledningen.
Att ha större beredare ger högre besparing om den är bra isolerad även vid lågt vv behov för då kan man sänka tempen i den
Du får nog räkna med att allt får göras om oavsett vilket märke du väljer. Nibe har ingen standard placering på kopplingarna så byter man en äldre Nibe mot blir det ny dragning i alla fall men det rör sig ju bara om sista biten.