Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fyller ej på varmvatten?  (läst 1737 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fyller ej på varmvatten?
« skrivet: 20 februari 2023, 08:19:30 »
Jag har max temp  på 53 grader. Återuppvärmningsdiff är 6 grader. Just nu är det bara 42 grader i tanken. Den borde ju börjat återladda för längesedan, vid 47 grader? Varför gör den inte det?


Utloggad agb007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fyller ej på varmvatten?
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2023, 20:31:16 »
Jag har tolkat det som att den i det läget ”klarar” att försörja värmebehovet (element o golvvärme) utan att dra på. Våran ser liknande ut ibland

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fyller ej på varmvatten?
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2023, 11:47:04 »
Jag har tolkat det som att den i det läget ”klarar” att försörja värmebehovet (element o golvvärme) utan att dra på. Våran ser liknande ut ibland

Förstår nog inte helt. Jag tänker att det finns risk för legionella och att vattnet tar slut fortare? I skrivande stund är det 40 grader i tanken, borde ju fyllt på för längesedan. Jag har ECO mode på vv, kanske det påverkar?  Och när den väl startar så hår går framledningstemp upp till 55 grader men det är kanske normalt då samma cirkulationspump används.
« Senast ändrad: 27 februari 2023, 13:03:42 av runt11 »

Utloggad agb007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fyller ej på varmvatten?
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2023, 20:57:00 »
Legionella kör den som standard var 15:onde dag. Bakterierna växer inte på 2 minuter.

Svaret finns på bifogad bild.
Tid eller temperatur samt behov

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fyller ej på varmvatten?
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2023, 19:55:22 »
Legionella kör den som standard var 15:onde dag. Bakterierna växer inte på 2 minuter.

Svaret finns på bifogad bild.
Tid eller temperatur samt behov

Jojo. Men är ju kallt att duscha. Nu är tanken nere på 36 grader.

Utloggad agb007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fyller ej på varmvatten?
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2023, 20:20:50 »
Jojo. Men är ju kallt att duscha. Nu är tanken nere på 36 grader.


Känns som att du har pausat den eller något liknande

CharlotteS

  • Gäst
CharlotteS
SV: Fyller ej på varmvatten?
« Svar #6 skrivet: 06 maj 2023, 08:10:10 »
Min värmepump gör likadant. Jag måste stänga av den och sätta på den för att få igång varmvattnet. Min installatör säger att han inte kan hitta felet eftersom det inte finns någon felkod? Så irriterande 😠
Garantin har dessutom gått ut nu. Vi anmälde detta innan garantin gått ut men som sagt vår VVS-kille hittade inget fel. Vad gör man? 🤷‍♀️

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fyller ej på varmvatten?
« Svar #7 skrivet: 28 juli 2023, 21:47:22 »
Min värmepump gör likadant. Jag måste stänga av den och sätta på den för att få igång varmvattnet. Min installatör säger att han inte kan hitta felet eftersom det inte finns någon felkod? Så irriterande 😠
Garantin har dessutom gått ut nu. Vi anmälde detta innan garantin gått ut men som sagt vår VVS-kille hittade inget fel. Vad gör man? 🤷‍♀️

Jag kanske också ska kolla med installatören. Händer mig just nu. Nere på 40 grader och den startar ej uppvärmningen av varmvattnet, Min max temp är 52 och diffen är satt på 6 grader.

Erik_i_sjön

  • Gäst
Erik_i_sjön
SV: Fyller ej på varmvatten?
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2023, 19:52:56 »
Hej! Här är en till som upplever samma problem. Ska kontakta support imorgon och därefter blir det väl reklamation till leverantör om de inte löser felet. Om någon har mer info på detta änne mottages det tacksamt!

Utloggad vilsenskåning

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fyller ej på varmvatten?
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2024, 12:40:33 »
Hur har det gått för er som haft problem?
Har nu lyckats lösa det? Har installatören eller Mitsubishi förstått problemen?

Jag har precis fått en Ecodan installerad och upplever samma problem.
Har felsökt och kontrollerat inställningar och givare och kommit fram till att Mitsubishi verkar blanda ihop vilken givare det är som triggar varmvattenproduktion och visas på skärmen.

Mina egna funderingar och slutsatser:
Tanken har två givare som mäter temperaturen, A (THW5A) och B (THW5B), och jag antar följande:
A mäter i ovanskiktet
B mäter i undre skiktet

Alla inställningar man gör är för att styra temperaturen i övre skiktet, dvs temperaturen vid givare A.
Temperaturen man ser i huvudmenyn som ska visa vilken temperatur som tanken har visar temp B men borde visa A.

Detta innebär att när temp A rör sig ner mot t.ex. 40 grader som ska trigga varmvattenproduktionen visar huvudmenyn temp B med temperaturer kring 33-38 grader beroende på skiktning och rörelser i vattnet.
Trots att man ser låga temperaturer, en bra bit under 40, så startar inte produktionen.

Min slutsats är att vi ser tempen i undre skiktet men produktionen styrs av övre skiktet och verkar fungera. Men det är jäkla störigt att man ser fel temperatur i huvudmenyn och inte kan se vilken temp det är vid givare A om man inte går in i servicemenyn.

Vad tror ni andra?
« Senast ändrad: 25 januari 2024, 14:17:03 av vilsenskåning »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!