Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: "Knäcka kurvan"  (läst 9130 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
"Knäcka kurvan"
« skrivet: 13 augusti 2005, 12:08:52 »
Satt och läste i instruktioner för diverse villavärmepumpar och såg till min glädje att nyare VP från tex Nibe har en möjlighet att knäcka eller tom ställa in en egen reglerkurva beroende på utetemperaturen.

Många tycker att det är problem att få bra temperatur inne vid 0 ºC samtidigt som det inte får bli för varmt vid 10ºC eller -18ºC. Många tror att huset plötsligt behöver mer värme när det börjar bli kallare. Men tittar man på hur husets värmebalans fungerar så ser man att transmissionsförlusten genom tak och väggar är proportionellt mot temperaturdifferensen inne och ute. Vad beror det då på att man får problem med att ställa in kurvan på de flesta värmepumpar?

Det beror på hur värmeavgivningen från en radiator fungerar.

Teori:

FT = Framledningstemp radiator
RT = Returtemp radiator
RumT = Rumstemperatatur
N = radiatorexponent som beror på radiatorns konstruktion vanligen 1,25-1,35
K = radiatorkonstant som beror på radiatorns storlek

Logaritmisk medeltemp= LogT = (FT – RT)/LN((FT-RumT)/(RT-RumT)

Värmeavgivningen från en radiator:

Effekt = P = K * LogT^n

Räknar man lite på det här så ser man att radiatorexponenten ställer till problemet, det är den som gör att man måste böja framledningskurvan för att det ska bli varmt vid 0ºC ute.

Varför finns radiatorexponenten?
För att radiatorn ska ”komma igång” krävs dels att den är varmare än rummet men också att luften börjar cirkulera runt radiatorn, annars skulle man endast värma medelst strålning och inte även via att direkt värma luften runt radiatorn. Luften måste börja cirkulera. Innan luftcirkulationen kommer igång så krävs det att en ganska stor temperaturhöjning på radiatorn för att höja effekten. Problemet blir ännu större när man bygger lågtemperatursystem med stora radiatorer med ytförstoring, dubbla eller trippla paneler. Då ökar ”tryckfallet” på luftsidan och radiatorexponenten ökare, radiatorn blir ännu mer trögstartad. Observera att för fläktkonvektorer är radiatorexponenten 1, dvs värmeavgivningen är proportionell mot differansen mellan framledningstemperaturen och rumstemperaturen, det är ju fläkten som står för luftcirkulationen, och då blir radiatorframlednings kurvan rak.

Förutsättningar:
55/45 system
Rumstemperatur 21ºC
Internvärmetillskott 6 ºC (dvs vi måste värma från 15ºC utetemperatur)
Radiatorexponent 1.34 (dubbel radiator med ytförstoring på luftsidan)
DUT= -18ºC

Teoretisk kurva:
Utetemp:   Framledningstemp:
15ºC   21ºC
10ºC   28ºC
5ºC   33ºC
0ºC   37ºC
-5ºC   41ºC
-10ºC   45ºC
-15ºC   49ºC
-20ºC   52ºC

Mellan 15ºC och 5ºC utetempeatur så måste vi höja framledningstemperaturen 12 ºC, men mellan .10ºC och -20ºC utetemperatur så är höjningen av framledningstemperaturen endast 7ºC

Att vi inte kommer upp till 55ºC vid -18ºC utetemperatur beror på att normalt dimensioneras radiatorer utan hänsyn till internvärmetillskottet. (En viss form av överdimensionering)

Det är ju  igentligen märkligt att detta med böjda kurvor kommer först nu i värmepumpar för villor. De standardkurvor som funnits tidigare har haft en alldeles för liten knäck, särskilt om man även tar hänsyn till internvärmen i fastigheten. Teorin om radiatorer och värmesystem har säkert funnits i närmare 100 år och värmepumpar i 30 år. Utvecklingen går sakta...

PerJ

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: "Knäcka kurvan"
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2005, 08:40:01 »
Då undrar man i vilken mån som redan installerade värmepumpar går att uppgradera - och om det räcker med ny progrmvara?

Det finns nog mycket kvar att göra på styrsidan.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: "Knäcka kurvan"
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2005, 12:04:06 »
Jag insåg detta rätt snabbt då jag skaffade min VP, jag skaffade då en rumsgivare som får "knäcka kurvan" då det är över noll medan kurvan stämmer rätt bra under noll.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: "Knäcka kurvan"
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2005, 01:03:36 »
Helt klart är nuvarande styr enkel, även om kurvan går att knäcka.
Men i en villa kan det ändå va ok!
En rumsgivare får duga för oss stackare som inte har "knäckfunktionen"

Men helt klart visst går det uppgradera styren´, om man så vill!

Från en som är utan knäck!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: "Knäcka kurvan"
« Svar #4 skrivet: 14 juli 2006, 22:14:27 »
Behovet av att knäcka kurvan vid strax över nollan beror på den relativa luftfuktigheten.
vid hög relativ luftfuktighet transporteras värmen bort lättare från kroppen och det känns då genom att avkylningen är stor dvs. man fryser.
En knäckning på 2 grader vid +5 brukar lösa problemet.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: "Knäcka kurvan"
« Svar #5 skrivet: 15 juli 2006, 09:37:36 »
Behovet av att knäcka kurvan vid strax över nollan beror på den relativa luftfuktigheten.
vid hög relativ luftfuktighet transporteras värmen bort lättare från kroppen och det känns då genom att avkylningen är stor dvs. man fryser.
En knäckning på 2 grader vid +5 brukar lösa problemet.
Och därför känns 0 grader i Skåne kallare än -10 i Norrland. :'(
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!