Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpatron-historik i NIBE Uplink?  (läst 972 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pelle_nibe410p

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Elpatron-historik i NIBE Uplink?
« skrivet: 11 mars 2023, 13:45:05 »
Hej, fick en F750 installerad i december-2012. Kör NIBE Uplink och kikar då och då på historiken.
Men jag hittar inte vad man ska kryssa i för att se historiken för när elpatronen gått in?
Det enda jag hittar som har med el att göra är:
 ström EB100-BE1
 ström EB100-BE2
 ström EB100-BE3
...men de visar alla "0,0A" sedan installationsstart  ???

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Elpatron-historik i NIBE Uplink?
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2023, 15:09:59 »
Att strömmen visas som 0,0 A betyder att strömgivarna aldrig blev monterade i husets elcentral vid installationen. Många gånger struntar installatören i detta eftersom det inte är absolut nödvändigt. De ska alltså mäta totala strömförbrukningen i hela huset så effektvakten i F750 kan aktiveras vid behov. För att se historiken tror jag man måste välja till detta i NIBE Uplink och betala för det som premiumtjänst. Men total användning av elpatronen, tidsfaktorn, ska gå att se direkt i displayen i info-menyn.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Elpatron-historik i NIBE Uplink?
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2023, 15:34:02 »
Hej, fick en F750 installerad i december-2012. Kör NIBE Uplink och kikar då och då på historiken.
Men jag hittar inte vad man ska kryssa i för att se historiken för när elpatronen gått in?
Det enda jag hittar som har med el att göra är:
 ström EB100-BE1
 ström EB100-BE2
 ström EB100-BE3
...men de visar alla "0,0A" sedan installationsstart  ???

Du kan titta på totala förbrukningen av elpatronen i menyn "INFO" -> "TILLSATSINFO" (3.3)

Läs av tidfaktor och multiplicera talet med 6.5 för att få antalet totala kWh som F750 käkat sen installation.

Utloggad pelle_nibe410p

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Elpatron-historik i NIBE Uplink?
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2023, 16:28:59 »
Tack, jo att man kan se de ackumulerade timmarna under "tillsats - tidfaktor" som elpatronen varit på visste jag.

Men jag skulle vilja kunna se när elpatronen varit igång, under "Historik", som ett diagram som alla de andra värdena.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Elpatron-historik i NIBE Uplink?
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2023, 16:32:42 »
Tack, jo att man kan se de ackumulerade timmarna under "tillsats - tidfaktor" som elpatronen varit på visste jag.

Men jag skulle vilja kunna se när elpatronen varit igång, under "Historik", som ett diagram som alla de andra värdena.

Det skulle jag också vilja se, men det går inte. ;(

De tre strömfaserna är det närmaste du kommer, men eftersom du har 0 på alla 3, så får du ingen info därifrån.

Utloggad pelle_nibe410p

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Elpatron-historik i NIBE Uplink?
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2023, 17:39:23 »
Tack kWhalp och tack Josth för info om strömgivarna.

Men är det inte lite konstigt att NIBE inte lagt in en funktion för att kunna se historiken pÃ¥ när elpatronen varit igÃ¥ng?  Sc:,h
Jag menar att det behöver ju inte vara en "riktig" avläsning av strömmen på faserna. Det skulle ju räcka (för mig i alla fall) med en givare som känner av när kontaktorn slår på/av elpatronen, så hade vi ju haft fina grafer även på det.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Elpatron-historik i NIBE Uplink?
« Svar #6 skrivet: 12 mars 2023, 18:31:22 »
Tack kWhalp och tack Josth för info om strömgivarna.

Men är det inte lite konstigt att NIBE inte lagt in en funktion för att kunna se historiken pÃ¥ när elpatronen varit igÃ¥ng?  Sc:,h
Jag menar att det behöver ju inte vara en "riktig" avläsning av strömmen på faserna. Det skulle ju räcka (för mig i alla fall) med en givare som känner av när kontaktorn slår på/av elpatronen, så hade vi ju haft fina grafer även på det.


Det finns grafer över drifttid för kompressor, och grafer över drifttid kompressor varmvatten, men ej för elpatron.

Superkorkat.  >:(

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Elpatron-historik i NIBE Uplink?
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2023, 19:21:47 »
Tips till Nibe, sÃ¥ här borde det se ut  tummenupp


CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad pelle_nibe410p

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Elpatron-historik i NIBE Uplink?
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2023, 07:26:39 »
Tips till Nibe, sÃ¥ här borde det se ut  tummenupp

Ja verkligen!  tummenupp  Har detta diskuterats förut, varför NIBE inte har historik över elpatronen?
Finns det något som kan tänkas vara orsaken till att det saknas? Jag förstår det inte i alla fall...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!