Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: g2/opt vs diplomat  (läst 6639 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: g2/opt vs diplomat
« Svar #15 skrivet: 27 april 2011, 19:45:47 »
Citera
Får man mer vv med optimum har den större beredare ?
Det är nog en felläsning. Han har ju varken prickar eller cirklar när han skriver, så hur ska han kunna veta vad han läser... ;D
Diplomaterna löser på samma tryck, Optimum eller ej. Det är 28,5 bar (26,5 tidigare) som gäller. Sen hur cirkpumpen styrs har föga betydelse.
Enl.Thermia är ju styrningen optimerad vid vv körning. Men på min maskin kommer vv upp i 57 ºC med bara en vanlig cirkpump som går med 8 gr delta hela tiden, så jag vet inte riktigt vad som är bäst...
Men G2 skiljer sig en del Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: g2/opt vs diplomat
« Svar #16 skrivet: 27 april 2011, 19:50:21 »
Lite underligt att Thermia anger samma COP med CP för Diplomat vs Opt/G2  :o
Kan förstå om det är samma utan CP men med ?

Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: g2/opt vs diplomat
« Svar #17 skrivet: 03 maj 2011, 13:50:03 »
Citera
Får man mer vv med optimum har den större beredare ?
Det är nog en felläsning. Han har ju varken prickar eller cirklar när han skriver, så hur ska han kunna veta vad han läser... ;D
Diplomaterna löser på samma tryck, Optimum eller ej. Det är 28,5 bar (26,5 tidigare) som gäller. Sen hur cirkpumpen styrs har föga betydelse.
Enl.Thermia är ju styrningen optimerad vid vv körning. Men på min maskin kommer vv upp i 57 ºC med bara en vanlig cirkpump som går med 8 gr delta hela tiden, så jag vet inte riktigt vad som är bäst...
Men G2 skiljer sig en del Thumbsup

Ja, fellasning kan det ju vara, laste i reklamen och det ar knepigt att veta vad som ar sant eller ej.
Troligen var jag slarvig och skrev ett fel som blev en osanning, ber om ursakt for det. Tankte bara trosta dem som inte tycker de har rad med varsta maskinen.
Det ska ju inte editeras i tradarna sa jag later det sta som det ar.
Tycker fortfarande som en del ovriga att det ar fiffigare med en sa enkel maskin som mojligt. Allt extra ska vara fritt fran och inte paverka funktionen pa VPn ar det rasar. Det ar tex ett stort problem i stora maskinanlaggningar, att en trasig sensor slar ut allt. Da vore det bra om man kunde kora med skiftnyckel.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: g2/opt vs diplomat
« Svar #18 skrivet: 08 juni 2011, 23:46:25 »
Hej,
Har ratat G2 och satsar pÃ¥ en Optimum. Kollar cksÃ¥ pÃ¥ Nibe, i och med deras strömbegränsning, tillägg  pÃ¥ Termia. Samma pris i stort, mer kompetnt säljare pÃ¥ Thermia, men Nibe ger viss rabbat för en slukörd 2010. NÃ¥gra rÃ¥d pÃ¥ vägen?
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: g2/opt vs diplomat
« Svar #19 skrivet: 09 juni 2011, 00:47:20 »
Sicken fråga att ställa i thermiadelen av forumet.
  *roflmao*

För övrigt är ju G2 en cool produkt. Men passar inte full/över-dimensionering, om man vill ha valuta för pengarna.

Då är det avsevärt mycket roligare att lägga G2 pengen på Link!


Nibe har väl också coola grejer. 1250 eller vad den heter. Har dom sålt några? Jag tänker närmast på nibesäljarna jag träffade som inte ens rekommenderade den själva. Men visst. Alla VP har sin plats. Kanske var inte mitt hus rätt för 1250.

Skämt o sido. Forumet är väl fullständigt pepprat av 1245 användare som är nöjda med sina maskiner.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!