Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera borrhÃ¥l med markslinga  (läst 2568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Komplettera borrhål med markslinga
« skrivet: 02 juni 2019, 12:11:39 »
Har ett igensått potatisland på tomten där det växer dåligt och jag skulle behöva så om. Funderar då på om det vore lika bra att gräva ner slingor för jordvärme om man ändå skulle stöka runt, skulle få ner ca 140 meter på den ytan och om jag minns rätt så skulle det motsvara ca 45 m aktivt borrhål. Stämmer det?

Har idag en 5kw pump med ett borrhål på 113 meter. Den dagen jag behöver byta pump räcker ju inte borrhålet, 5kw pumpar verkar inte finnas idag. Men 113 + 45 m ska väl räcka till en 6kw iaf. Synpunkter?
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera borrhål med markslinga
« Svar #1 skrivet: 02 juni 2019, 12:33:44 »
Om du tar värme ur marken kommer ju odlingen påverkas, men det har du kanske tänkt på.

Hur stort borrhål/markslinga du behöver är beroende av hur mycket värme du ska ta ut i första hand, inte vilken pump du har.

Klarar en 5kW-pump att hålla huset varmt kommer inte en på 6kW ta mer värme ur marken, om det inte behövs, den kommer bara gå mer sällan. Hur mycket av dagens värmebehov täcker 5kW-pumpen? Hur mycket går eventuell tillskottsvärme (elpatron) idag?

Byter du från en gammal pump till en ny kommer den nya troligtvis vara lite effektivare, så även om båda ger samma 5kW värme ut till huset kommer en effektivare pump ta lite mer värme ur borrhålet. Som exempel kanske nuvarande pump drar 1,5kW el för att ge 5kW värme, det betyder att resterande 3,5kW kommer från borrhålet. En ny effektivare pump klarar kanske att ge 5kW ut på bara 1kW el, då kommer resterande 4kW tas från borrhålet, och du får en 0,5kW högre belastning på borrhålet fast du värmer lika mycket. Siffrorna ovan är bara ett rent räkneexempel.


Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera borrhål med markslinga
« Svar #2 skrivet: 02 juni 2019, 15:53:43 »
Pumpen klarar att värma huset utan tillskott till ca -9 grader, där jag bor är det ofta kallare än så november-mars. 58 800 timmars drifttid och 3900 timmar tillskott sedan installation 2003.

113 m borrhÃ¥l räcker ju inte till en större/effektivare pump utgÃ¥r jag frÃ¥n iaf. Kallaste kB jag sett in är iofs alltid pÃ¥ plussidan men ett fruset hÃ¥l vill jag inte riskera. Förhoppningsvis gÃ¥r ju pumpen nÃ¥gra Ã¥r till 😊
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Komplettera borrhål med markslinga
« Svar #3 skrivet: 02 juni 2019, 18:18:22 »
Jag skulle gräva ner 113*2 + nån meter till tex 240 meter slang på den ytan bör ge samma flödesmotstånd som din andra slingan då kan du köra dom parallellt och behöver troligtvis inte strypa mycket mycket om ens något.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera borrhål med markslinga
« Svar #4 skrivet: 02 juni 2019, 20:15:46 »
Ok, då måste jag nyttja en del av tomten som jag inte tänkte röra. Är det nån nackdel att behöva strypa? Innebär det att jag inte nyttjar hålet fullt ut om man inte har nog lång markslinga?
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Komplettera borrhål med markslinga
« Svar #5 skrivet: 02 juni 2019, 20:18:16 »
Du kan lägga slangen tätare än 1 meter mellan vilket jag tror du räknat på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera borrhål med markslinga
« Svar #6 skrivet: 03 juni 2019, 09:00:49 »
Ja jag hade räknat på ca 1 m mellan slingorna, iaf förut var väl det rekommenderat. Hur tätt kan man lägga dom? Ytan jag tänkte använda är 21x7 m.
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Komplettera borrhål med markslinga
« Svar #7 skrivet: 03 juni 2019, 10:48:10 »
Med 1 meter mellan slingorna får man ut full effekt ur varje meter man lagt men har man ont om plats kan man lägga så tätare 30 cm mellan slingorna är inget problem om man vill nyttja marken till max. 240 meter slang som ligger tätt kommer ge mera energi än 140 meter som ligger glest på samma yta men 240 meter slang som ligger glest kommer ge ännu mera men det är ju inget alternativ i ditt fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera borrhål med markslinga
« Svar #8 skrivet: 03 juni 2019, 14:11:48 »
OK! GÃ¥r verkligen en kollektorslang böja sÃ¥ snävt?  Sc:,h

Har läst lite i andra trådar om att koppla i serie eller parallellt, går det säga vad som är att föredra här? Säg med 170 meter slang i backen och 113 m borrhål då.
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Komplettera borrhål med markslinga
« Svar #9 skrivet: 03 juni 2019, 14:58:27 »
Du behöver inte böja slangen så snävt utan du lägger slangen med cc 1 meter och sen går du tillbaka och lägger en slang mellan de du just lagt annars kan du låta den ligga dubbelt i svängen och sen gå isär med slangen. Man brukar ange att totalt 400 meter slang är max i en slinga men parallellt är bättre det kommer gå lättare att pumpa runt brine men då behövs strypventiler och en sån liten vp du har behöver inte så stort flöde så att ha 400 meter i en slinga kommer säkert funka bra så allt beror på hur optimalt man vill ha det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Komplettera borrhål med markslinga
« Svar #10 skrivet: 03 juni 2019, 16:03:26 »
Med 250 timmar tillskott per år och plusgrader i hålet finns det väl ingen större anledning att göra nånting alls?
Plöj marken och sätt potatis istället så sparar du mer pengar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera borrhål med markslinga
« Svar #11 skrivet: 03 juni 2019, 16:15:52 »
Min tanke var att tänka långsiktigt, dvs inför när jag måste byta pump till en större samt att passa på när jag behöver göra något åt gräsmattan. Alltså inte koppla i slingorna nu.
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Komplettera borrhål med markslinga
« Svar #12 skrivet: 04 juni 2019, 09:57:05 »
Om du inte ska bygga ut huset så kommer inte en större pump att ta så mycket mer energi ur marken. Eftersom du har plusgrader i berget nu så finns det marginal. Några enstaka minus i slutet av värmesäsongen är inga problem och innebär inte att borrhållet fryser och blir oanvändbart.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Komplettera borrhål med markslinga
« Svar #13 skrivet: 04 juni 2019, 18:28:58 »
Två tankar
a) lite hädiskt En liten luft luft pump skulle minska ditt elanvändning och skulle kunna ha kyla varma sommar.
b) sök på "slingy" ett sätt att bygga kompakta konvektorer
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Komplettera borrhål med markslinga
« Svar #14 skrivet: 05 juni 2019, 11:05:34 »
Har du kontakter för att fixa grävning billigt?
Ett annat sätt är att ta hand om frånlufsvärmen om du har mekanisk ventilation.
Jag har 110m borra till min 8kW IVT, det funkar. (Småland)
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!