Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?  (läst 42091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #120 skrivet: 21 februari 2010, 12:34:11 »
Hej,
Anläggnignen som jag själv har installerat fungerar helt perfekt, har inte haft något problem förutom placeringen av rumsgivare då L/L inte skall störa den stora anläggningen.
Igår med temperatur på -12 hade jag 8 starter/dygn, dvs även 55 graders körningar blir klara vid dessa låga temperaturer. *roflmao*
Mvh Gigja
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #121 skrivet: 23 februari 2010, 22:15:09 »
Hei
For første gang (med VP i orden) har VP stengt av grunnet utetemp under -15 ºC, grunnet 230V her i Norge ser jeg at varmepatronen i nedre del er bare 4,7 kW :o, og den greier sÃ¥vidt det er Ã¥ varme opp nedre del til 55 ºC, som jeg har satt nedre del til. Det viser kanskje hvor bra EcoAir (107 V2) fungerer ned til -15 ºC Thumbsup. Men jeg har mye tilskuddsel  huvuddunk for Ã¥ holde temp i huset, ogsÃ¥ til vanlig; har maks 46 ºC pÃ¥ turvannet med en blanding av radiatorer og viftekonvektorer.

mvh
Rover
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #122 skrivet: 24 februari 2010, 08:29:35 »
Hej,

Vi fick prosessorstat lågtryck fel i fredags och igår var en service man ute och tittade på det. Tydligen är det ett väldigt vanligt fel hos CTC just nu. Larmet löser ut fast det inte är något fel. Han gjorde massa tester, ringde CTC och deras rekommendation var att koppla ett relä och ta bort larmet(något sånt...) När dom har ett nytt chip/prom/uppdatering eller vad det heter skickar dom ut det. Nästan alla som är köpta för ca två år sedan, som min september 2008 verkar ha det problemet sa teknikern.
Han uppgav mitt s/n och fick direkt svaret att koppla på ett relä, så CTC visste direkt vad det var tror jag. Jag själv har inte pratat med CTC.

Frågan varför det händer just nu? Visst har det varit kallt, men mitt larm kom när det vara ca -3 och har gått helt fel fritt sen installation.
Men men nu jobbar den på som vanligt och trycker ut härliga 44 grader när det är -5 ute.

Hälsar, Peter


Utloggad Georg _L

  • Learning by doing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #123 skrivet: 24 februari 2010, 18:00:11 »
Hej,

Vi fick prosessorstat lågtryck fel i fredags och igår var en service man ute och tittade på det. Tydligen är det ett väldigt vanligt fel hos CTC just nu. Larmet löser ut fast det inte är något fel. Han gjorde massa tester, ringde CTC och deras rekommendation var att koppla ett relä och ta bort larmet(något sånt...) När dom har ett nytt chip/prom/uppdatering eller vad det heter skickar dom ut det. Nästan alla som är köpta för ca två år sedan, som min september 2008 verkar ha det problemet sa teknikern.
Han uppgav mitt s/n och fick direkt svaret att koppla på ett relä, så CTC visste direkt vad det var tror jag. Jag själv har inte pratat med CTC.

Frågan varför det händer just nu? Visst har det varit kallt, men mitt larm kom när det vara ca -3 och har gått helt fel fritt sen installation.
Men men nu jobbar den på som vanligt och trycker ut härliga 44 grader när det är -5 ute.

Hälsar, Peter



Man kan tycka att CTC borde upplysa sina kunder med det infot och skicka ut en uppdatering.
Skönt att det "bara" var det som behövdes för att få ordning på din pump.

// G

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #124 skrivet: 14 mars 2010, 10:57:02 »
sparat sisådär 40000 kr på 3 år så är helnöjd
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Undra om effekten på era pumpar
« Svar #125 skrivet: 14 mars 2010, 23:31:37 »
Hej !!! Tycker ni verkar ha mycket strul med era pumpar. Är det ingen som vet hur mycket enargi "kwa" som värmen och tappvattnet har tagit typ feb. eller per dygn.Så man kan räkna ut om det är värt alla problem. ::) Taksam för svar!

Om du själv kan räkna ut....

hur mycket el-energi (kWh) som värmen och varmvattnet tagit i ditt hus under februari utan värmepump. Så kanske jag+andra kan uppskatta hur mycket du skulle kunnat spara med olika sorters värmepumpar.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #126 skrivet: 16 mars 2010, 18:59:57 »
sparat sisådär 40000 kr på 3 år så är helnöjd

HÃ¥ller med FRJO, sen är det nog sÃ¥ att mÃ¥nga som är pÃ¥ detta forum tycker att det är roligt och  "anstränger sig" lite extra för att hitta precis allt som VP kan ge i besparing. Vill man kan man köra pÃ¥ med mycket el-spets, och dÃ¥ ha ett mer "följsamt" inomhusklimat, men dÃ¥ kanske slösar 10% mer El pÃ¥ Ã¥ret.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!