Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?  (läst 42089 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jeppson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #105 skrivet: 24 januari 2010, 21:05:48 »
Det handlar väl om att samma framledningstemp kan ge olika rumstemperaturer vi samma förutsättningar?

Om man byter en gammal enkelpanel mot en tre raders i samma storlek lär ju rumstemperaturen öka
med samma temp. på framl. tuill radiatorn.

Själv är jag inte imponerad av min 105:a som endast ger 32°C från VP vid -12 ute.
Kollade idag vid -4°C ute så ger den blott 38°C från VP

Detta passar inte mitt hus alls då det är byggt för Oljepanna med höga temperauter vid -20°C.
Vinden har 150mm isolering och fönstren är gamla 2-glas.

Det jag blev mest irrieterad över efteråt var hur bra det skulle bli med VP och att jag skulle
få en besparing på omkring 60% av elförbrukningen....knappast med de förutsättningar jag har. Bra försäljare iallafall. :'(

Nej, det handlar inte om att samma framledningstemp kan ge olika rumstemperaturer vid samma förutsättningar!

Det handlar om att vid en viss temperaturskillnad mellan ute och inne, exempelvis 20º, så fordras en viss effekt för att hålla temperaturen inne konstant, och den effekten ändras inte om jag byter radiatorer eller sätter in fläktkonvektorer eller vidtar vilken annan åtgärd som helst.

Husets effektkrav beror enbart på hur det är värmeisolerat från omvärden, och enda sättet att ändra husets energikrav, är att ändra husets värmeläckage.

När det gäller din 105:a, så kan du väl inte förvänta dig att den ska värma vattnet mer än vad den gör, när du tydligen har ett hus som tar mer än vad pumpen ger.
En 105:a ger knappt 5kW vid 0º ute, och mindre än 4kW vid -10º ute. Sätter man in den i ett hus som kräver betydligt mer, finns det väl ingen anledning att oja sig över pumpen.

Det som inte imponerar, är väl i så fall den som dimensionerat anläggningen och satt in en 105:a, om man nu tänkt sig att den skulle ge värme ner till -12º.
Tar huset mer värme än vad pumpen är avsedd att ge, kan inte pumpen öka vattentemperaturen i pannan.

//Ronnie
Man tycker ju att leverantörer av VP borde vara måna om att deras återförsäljare tar reda på alla fakta innan de säljer en VP.

Sedan begriper inte jag hur du menar, i ditt exempel kan jag likaväl låta röret passera på väggen igenom rummet såväl som att ha en radiator?
Med bibehållen rumstemperatur vid samma utetemp och samma flöde/temp på röret fram...?
1-Plans villa i Stockholm byggt -68. 125m2 + 50m2 sidobyggnad delvis uppvärmd.
CTC EcoEl + Ecoair 105 installerad Okt 2009. Högtempsystem, ingen tilläggsisolering samt 2-glasfönster....brrrr

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #106 skrivet: 24 januari 2010, 21:46:47 »
Jag pratar om husets effektbehov av värme, man kan inte påverka husets effektbehov genom att modifiera värmesystemet.

Husets effektkrav när det gäller värmen styrs enbart av hur huset är isolerat mot yttervärlden. Om det exempelvis krävs 5kW för att hålla 20º inne vid -5º ute, så spelar det ingen roll hur man värmer upp huset, eller om man fördubblar antalet radiatorer eller byter ut alla radiatorer mot större. Det kommer fortfarande att krävas 5kW för att hålla 20º inne vid -5º ute.

//Ronnie
« Senast ändrad: 24 januari 2010, 22:01:02 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #107 skrivet: 25 januari 2010, 10:21:17 »
Jag pratar om husets effektbehov av värme, man kan inte påverka husets effektbehov genom att modifiera värmesystemet.

Husets effektkrav när det gäller värmen styrs enbart av hur huset är isolerat mot yttervärlden. Om det exempelvis krävs 5kW för att hålla 20º inne vid -5º ute, så spelar det ingen roll hur man värmer upp huset, eller om man fördubblar antalet radiatorer eller byter ut alla radiatorer mot större. Det kommer fortfarande att krävas 5kW för att hålla 20º inne vid -5º ute.

//Ronnie

Korrekt. Tänk om installatörer kunde fatta detta och inte rekommendera för små pumpar som inte räcker till vid låga temperaturer. När de också måste producera varmvatten. El-tillskott är slöseri.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #108 skrivet: 25 januari 2010, 12:13:14 »

Korrekt. Tänk om installatörer kunde fatta detta och inte rekommendera för små pumpar som inte räcker till vid låga temperaturer. När de också måste producera varmvatten. El-tillskott är slöseri.

Man kan egentligen undra...
leverantören's uppgift borde ju vara att göra kunden nöjd.

En L/V räcker ju egentligen aldrig, det är en fråga om att rekommendera en pumpstorlek där kunden sparar maximalt med pengar i förhållande till pumpens inköpskostnad.

För att vara på den säkra sidan (och dessutom tjäna litet mer pengar) så borde ju leverantören rekommendera minst ett nummer för stor pump. Tycker man!

Men kunden är naturligtvis snål och jämför priser/offerter från flera leverantörer för att få lägsta pris. Dessutom tror jag att kunden ofta över- eller underskattar sitt behov av värme-energi.

Dom som överskattar ser vi som: "pumpen sparar inte så mycket som jag hoppades."

Dom som underskattar ser vi som: "pumpen räcker inte till när det blir kallt"

Men väldigt få har satt in en extra elmätare och mätt ordentligt innan dom köpte pumpen.
« Senast ändrad: 25 januari 2010, 21:49:37 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad SylleS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #109 skrivet: 25 januari 2010, 17:57:33 »
Vet inte om jag skrivit det tidigare men vår 107:a ger oss 55 grader i övre pannan och 40+ i nedre vid åtminstone -12 ute helt utan el tillskott. Fick nya programvaran installerad 18/12-09 och då nollades allt och efter det har det gått åt 85kwh till patronen vilket var 2 dagar med ner till -19 ute.

Vi kan duscha alla 4 personer utan att den går över på el och vi har varmt på våra 300kvm.

Nu har vi medvetet låtit bli att elda för attt hålla koll på systemet och med en temp på mellan -4 & -9 ute så går det åt ca 65-85kwh/dygn totalt i både hushåll och vatten/värme
Ctc EcoEl + EcoAir 107 + 8,4kvm planfångare + 500l tank + vedpanna + 2st öppnaspisar. Utan eldning ca 60-90kwh/dygn (total förbr.) efter åtgärd vid minus 5 grader :) 300kvm hus och 4 personer samt hund beläget på Åland.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #110 skrivet: 25 januari 2010, 18:10:12 »
Hur kan du få 55º i övre pannan utan eltillskott?
Jag kör normalt med patronen urkopplad och har inga problem med att få 55º i nedre pannan, men i övre har jag aldrig haft mer än 52º, inte ens på sommaren får jag 55º.

Pumpen stannar ju när undre pannan är 55º, och då har inte övre blivit mer än max 53º, om inget annat än undre pannans vatten står för värmen.

//Ronnie
« Senast ändrad: 25 januari 2010, 18:24:46 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #111 skrivet: 25 januari 2010, 18:32:25 »
Vet inte om jag skrivit det tidigare men vår 107:a ger oss 55 grader i övre pannan och 40+ i nedre vid åtminstone -12 ute helt utan el tillskott. Fick nya programvaran installerad 18/12-09 och då nollades allt och efter det har det gått åt 85kwh till patronen vilket var 2 dagar med ner till -19 ute.

Vi kan duscha alla 4 personer utan att den går över på el och vi har varmt på våra 300kvm.

Nu har vi medvetet låtit bli att elda för attt hålla koll på systemet och med en temp på mellan -4 & -9 ute så går det åt ca 65-85kwh/dygn totalt i både hushåll och vatten/värme

Det låter som en omöjlighet, Sylle!
Jag säger som Ronnie... Hur tusan kan du få högre temp i övre pannan än i den nedre (till och med 55 grader i den övre!) - utan hjälp av elpatronen? I min värld är detta inte möjligt. Har CTC dopat din VP :)?

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad cbr900

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #112 skrivet: 25 januari 2010, 19:01:07 »
Eller också har du världens mest isolerade hus :)

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #113 skrivet: 26 januari 2010, 19:56:43 »
Vet inte om jag skrivit det tidigare men vår 107:a ger oss 55 grader i övre pannan och 40+ i nedre vid åtminstone -12 ute helt utan el tillskott. Fick nya programvaran installerad 18/12-09 och då nollades allt och efter det har det gått åt 85kwh till patronen vilket var 2 dagar med ner till -19 ute.

Vi kan duscha alla 4 personer utan att den går över på el och vi har varmt på våra 300kvm.

Nu har vi medvetet låtit bli att elda för attt hålla koll på systemet och med en temp på mellan -4 & -9 ute så går det åt ca 65-85kwh/dygn totalt i både hushåll och vatten/värme
Vad har du för version? V2 eller V3? När fick du den installerad? Jag har problem att värma mitt förvisso dåligt isolerade hus om 165 m2 utan tillskott när det blir kallare än -4. Man kan säga att ca 100m2 är dåligt isolerat, resten är väl isolerat (165mm i väggar, ca 300mm stenull i tak).

Utloggad TobbeNylander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #114 skrivet: 31 januari 2010, 14:56:08 »
 >:(
Min anläggning, en EcoAir 109+EcoEl 1550 installerad Feb -08,funkar inte särskilt bra i kylan. Tidigare i vinter fick jag kalla hit odågan som levererat anläggningen. Ett fruktansvärt oväsen från fläkten, isbildning tänkte jag och kollade in vid fläktbladen, tyvärr så hittade jag ingen is. Jag snurrade runt fläkten för hand men kunde inte höra att det tog i nånstans. När installatören kom hit och kollade på grejerna så har det naturligtvis tystnat.. Nåja, det var väl bra då.. Sedan på nyår så löste den ut på LågtrycksPressostaten, enkelt bara att återställa den. Efterhand så löser den ut oftare och oftare. Nu på senaste tiden ungefär varannan dag... Irriterande värre. Installatören fick åka hit igen och kolla, då ringer han CTC och får besked att det finns flera som drabbats av detta fenomen och att lösningen på detta håller man på att ta fram på CTC. Ett kretskort(!?) som ska fördröja att pumpen stannar vid larm från LP. Så det var bara att återställa larmet och vänta på deras lösning. Nu i helgen så börjar den larma för "Hög hetgastemp". Den har idag (sön) larmat mer än 5 ggr, så nu senast så tyckte jag det var lika bra att stänga ner eländet. Ska försöka få installatörn att kolla imorgon, känns ju som att nåt är väldigt galet.
« Senast ändrad: 31 januari 2010, 17:46:08 av TobbeNylander »

Utloggad TobbeNylander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #115 skrivet: 03 februari 2010, 20:52:49 »
Hurra!! Nu slipper vi ju varmvattnet oxå... Nu har jag återkallat fabriksinställningarna utan bättre resultat, jag har ställt ned gränsen för när Pumpen ska stänga till -8 c.. läste här på forumet att nån lyckats med det för att få stopp på larmen om "hetgas".. Min anläggning går 14-15 min sen är hetgasen på 130 och larmet kommer som ett brev på posten.

Mina inställningar är följande, om nån skulle vilja se dem och ta sig en funderare..

Ute                       -4
rum            21,9(21,0)
Panna C           33(51)
Framledning      33(44)
Panna (nedre)   34(49)
Hetgas                  79 (sjunkande frÃ¥n 130)
Kompr                 frÃ¥n
Fläkt                   frÃ¥n
Laddpump              till
VP In/ut            31/32
Ute VP                  -3
Radiatorpump         till
Eleffekt            6,0+0

Att Vp´n stängt ner pga Hög hetgas förstår jag ju, men är det bättre att spärra VP´n i menyn och låta elpatronen i den nedre pannan jobba isf att värma den övre som i sin tur ska värma den nedre, i väntan på att få hit nån som begriper sig på det här?

Om jag spärrar VP´n så går ju laddpumpen iaf.. Ingen risk att det fryser sönder i ute-delen va?.. Å på den punkten vill jag gärna bli rättad om jag har fel..

Tacksam för tips

//TobbeNylander

Utloggad Georg _L

  • Learning by doing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #116 skrivet: 04 februari 2010, 19:49:58 »
Hallå där.
Att pumpen stannar på lågtryck är en säkerhetsåtgärd för att
något är fel i systemet, Det hänger ihop med hög hetgastemp.
Lågtryck kan bero på
1. Expansionsventilen.
2. Läckage.
3. Igensatt torkfilter.

Om inte lågtryckspressostaten skulle lösa ut så
skulle du får en "Burnout" i kompressorn vilket gör
att oljan koksar ihop och att kompressorn skär ihop.
Mycket dyrt då det inte bara räcker med kompressorbyte utan
att även ett burnoutfilter måste lödas in i köldmediekretsen.

Se till att få felen åtgärdade så pumpen kan göra sitt jobb.

// G

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #117 skrivet: 04 februari 2010, 19:55:09 »
Om du spärrar EcoAir i menyn, kommer laddpumpen fortfarande att gå, så länge utetemperaturen ligger under +2º.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad TobbeNylander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #118 skrivet: 08 februari 2010, 20:02:05 »
Jo att det är nåt som är fel förstår ju jag oxå... annars skulle den väl inte lösa ut för lp.. Eller hög hetgas... Har läst mig till och tyckt mig förstå att det skulle kunna bero på ett läckage.. Rätta mig gärna den som känner sig manad..

Enertechs svar att det var en ny mjukvara på gång som skulle fördröja stängningen av kompressorn vid en tillfällig "dip" tror jag inte så mkt på... Jag hade kunnat köpa resonemanget om det inte varit för A: det har varit, mig veterligen, samma programvara som sedan den installerades och det har aldrig förr inträffat.. B: Helt plötsligt börjar den, efter LP-larmen, larma för hög hetgas.. Och detta gör den alltså utan pardon, rakt upp från noll till +130grader.. Givetvis på den stund det tar för den att komma upp i de temperaturerna... Det har den heller aldrig gjort förr.. Märk väl att nu hinner den inte larma för LP.. C: Mina kunskaper inom programmering är visserligen tämligen låga, rent av direkt dåliga.. men att lägga in en 30sek fördröjning på en signal in/signal ut låter ju faktiskt inte som nån raketforskning, så det tycker jag att man borde kunnat lösa ganska snabbt...

Anläggningen är ganska precis 2år gammal (precis under, vi talar veckor alltså), därför envisas jag med att gå genom Åsnorna som levererat/installerat den. Tyvärr så bor jag/vi rätt avsides så det vimlar inte direkt av kunniga kyl/värmepumps-folk. Därför så är den installerad av en "Elfirma" med hjälp av nån "skuttare" till rörmokare...

Intressant av Enertech att låta vilken jäkla klåpare som helst sälja och montera deras produkter.. Jag menar, gå in på vilken Sibylla som helst så dräller det av diplom från diverse sibylla-kurser i korvkokning och hamburger-vändning..

Leverantören talade med Enertech på mån förra veckan (sa han) som skulle ge en arbetsorder till ett (vad jag tror) kompetent serviceföretag. Dessvärre så har jag efter en vecka inte hört ett knyst från dom... fiR: fiR:...

Får väl slå en signal till Ljungby imorgon för att lyssna om det tänkte dyka upp nån...

Tack Ronnie för svaret  ang. laddpumpen,, dÃ¥ ska det ju inte kunna frysa sönder iaf..

Angående det dåliga varmvattnet så blir det väl så då Strömvakterna begränsar effekten till pannan vid för hög förbrukning.. Har man kört spis+tvättmaskin och en massa annat så bli det väl inte så mkt kvar till pannan på en 16A säkring..

//TobbeNylander

P.s det här kanske mest blev Spy-galla... men det är väl lite så det känns just nu D.s

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #119 skrivet: 08 februari 2010, 20:42:06 »
Jo att det är nåt som är fel förstår ju jag oxå... annars skulle den väl inte lösa ut för lp.. Eller hög hetgas... Har läst mig till och tyckt mig förstå att det skulle kunna bero på ett läckage.. Rätta mig gärna den som känner sig manad..

Enertechs svar att det var en ny mjukvara på gång som skulle fördröja stängningen av kompressorn vid en tillfällig "dip" tror jag inte så mkt på... Jag hade kunnat köpa resonemanget om det inte varit för A: det har varit, mig veterligen, samma programvara som sedan den installerades och det har aldrig förr inträffat.. B: Helt plötsligt börjar den, efter LP-larmen, larma för hög hetgas.. Och detta gör den alltså utan pardon, rakt upp från noll till +130grader.. Givetvis på den stund det tar för den att komma upp i de temperaturerna... Det har den heller aldrig gjort förr.. Märk väl att nu hinner den inte larma för LP.. C: Mina kunskaper inom programmering är visserligen tämligen låga, rent av direkt dåliga.. men att lägga in en 30sek fördröjning på en signal in/signal ut låter ju faktiskt inte som nån raketforskning, så det tycker jag att man borde kunnat lösa ganska snabbt...
//TobbeNylander

P.s det här kanske mest blev Spy-galla... men det är väl lite så det känns just nu D.s

Hej Tobbe,jag tycker det låter som din expventil slutat reglera,kontakta en riktig kyltekniker.

Tycker som du strunta i den nya mjukvaran. *vinkar*
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!