Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?  (läst 42088 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #90 skrivet: 24 januari 2010, 09:00:29 »
Effektbehovet i ditt hus bestäms av hur mycket värme som läcker ut vid en viss temperaturskillnad mellan utetemperatur och rumstemperatur. Skiljer det exempelvis 30º mellan ute- och innetemperaturen så läcker det ut en viss värmemängd, sen spelar det ingen roll hur du värmer upp huset.
Lika mycket värme som läcker ut, måste du tillföra för att rumstemperaturen ska hållas konstant.

Hur du tillför värmen eller med vilka medel, har ingen som helst inverkan på husets effektbehov, det enda sättet att ändra husets effektbehov är att ändra värmeläckaget genom att isolera, täta springor eller andra åtgärder.

Du kan inte ändra effektbehovet genom att ändra eller byta värmekällorna.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #91 skrivet: 24 januari 2010, 09:01:35 »
Morning
Kollade nu på morgonen
-10gr ute
framl.temp 40gr
vp in-vp ut 33-38  noll start/dygn

igår eftr.middag
-2gr ute
framl.temp 37gr
vp in - ut 33-38   noll start/dygn

har jag bara snöat in och fastnat?men borde inte pumpen klara mera vid -2 iallafall.
Det är ju inga onaturliga framl.temperaturer.
Jag kan fatta att pumpen inte orkar till 50-55 vid -10 ute när man behöver 40gr till huset
men att den inte orkar upp vid 0gr till -2gr ute vid en framl.temp på 37gr är inte acceptabelt

Thommy
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad vpbacken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #92 skrivet: 24 januari 2010, 09:11:56 »
Hej på Er

Jag funderar på om det finns någon som kört med pellets innan ni satte in VP. För nu när det är kallt så verkar det som om ni är förvånade över att huset drar 80-160 kwh.

Jag eldar pellets idag och har en förbrukning på 2,5 påsar x 16 kg x 4,8 kw/kg per dygn. Nu är min panna inte purfärsk så förbrukningen kunde säkert vara lägre. Men min tanke är att jag kommer att elda pellets när det är -15 och där under ev. -10.

När ni väl satt in VP så är det bara isolering som gäller om ni ska få ner energikostnaden om anläggningen är i övrigt optimerad.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #93 skrivet: 24 januari 2010, 09:16:32 »

har jag bara snöat in och fastnat?men borde inte pumpen klara mera vid -2 iallafall.
Det är ju inga onaturliga framl.temperaturer.
Jag kan fatta att pumpen inte orkar till 50-55 vid -10 ute när man behöver 40gr till huset
men att den inte orkar upp vid 0gr till -2gr ute vid en framl.temp på 37gr är inte acceptabelt

Thommy

Hur många grader du behöver till huset har väl inget med pumpens kapacitet att göra. Jag behöver 50º vid några minusgrader ute, och min pump kör ledigt till 55º då.Det är fråga om hur mycket energi du behöver och inte om hur hög temperatur.
Om pumpen ger mer energi än vad huset tar, så stiger temperaturen i pannan så länge pumpen går. Och då klarar den också att köra till 55º.
Du skriver att huset behöver runt 9k vid -20º, det innebär ju runt 7kW vid 0º och det är ju vad din pump klarar, med andra ord verkar det ju som om pumpen går som den ska.
Den verkar nå jämvikt med husets behov någonstans kring 0º.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #94 skrivet: 24 januari 2010, 09:39:53 »
Effektbehovet i ditt hus bestäms av hur mycket värme som läcker ut vid en viss temperaturskillnad mellan utetemperatur och rumstemperatur. Skiljer det exempelvis 30º mellan ute- och innetemperaturen så läcker det ut en viss värmemängd, sen spelar det ingen roll hur du värmer upp huset.
Lika mycket värme som läcker ut, måste du tillföra för att rumstemperaturen ska hållas konstant.

Hur du tillför värmen eller med vilka medel, har ingen som helst inverkan på husets effektbehov, det enda sättet att ändra husets effektbehov är att ändra värmeläckaget genom att isolera, täta springor eller andra åtgärder.

Du kan inte ändra effektbehovet genom att ändra eller byta värmekällorna.

//Ronnie
hej
en uträkning på mitt hus toppeffektbehov:
Byggnadsarea: 22m långt 10m brett=bredd x längd = 220
isödra sverige enl.bygg ama räknar vi med 65w/kvm yta på äldre trähus
220 x 65 =14,3kw i topp effekt(ska mitt hus ha)
efter min modifiering med fläktkonvektorer så ligger jag på 9kw på årets kallaste dag
frågan är nu hur vi ska förklara varför toppeffekten sjunkit,om vi nu inte kan ändra den genom att modifiera värmesystemet??
nu är transmissionsberäkningen utelämnad
Thommy
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #95 skrivet: 24 januari 2010, 09:45:47 »
Effektbehovet i ditt hus bestäms av hur mycket värme som läcker ut vid en viss temperaturskillnad mellan utetemperatur och rumstemperatur. Skiljer det exempelvis 30º mellan ute- och innetemperaturen så läcker det ut en viss värmemängd, sen spelar det ingen roll hur du värmer upp huset.
Lika mycket värme som läcker ut, måste du tillföra för att rumstemperaturen ska hållas konstant.

Hur du tillför värmen eller med vilka medel, har ingen som helst inverkan på husets effektbehov, det enda sättet att ändra husets effektbehov är att ändra värmeläckaget genom att isolera, täta springor eller andra åtgärder.

Du kan inte ändra effektbehovet genom att ändra eller byta värmekällorna.


//Ronnie
hej
en uträkning på mitt hus toppeffektbehov:
Byggnadsarea: 22m långt 10m brett=bredd x längd = 220
isödra sverige enl.bygg ama räknar vi med 65w/kvm yta på äldre trähus
220 x 65 =14,3kw i topp effekt(ska mitt hus ha)
efter min modifiering med fläktkonvektorer så ligger jag på 9kw på årets kallaste dag
frågan är nu hur vi ska förklara varför toppeffekten sjunkit,om vi nu inte kan ändra den genom att modifiera värmesystemet??
nu är transmissionsberäkningen utelämnad
Thommy


ja nu fÃ¥r du förklara.......  Sc:,h   gÃ¥r inte......
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #96 skrivet: 24 januari 2010, 09:55:34 »

har jag bara snöat in och fastnat?men borde inte pumpen klara mera vid -2 iallafall.
Det är ju inga onaturliga framl.temperaturer.
Jag kan fatta att pumpen inte orkar till 50-55 vid -10 ute när man behöver 40gr till huset
men att den inte orkar upp vid 0gr till -2gr ute vid en framl.temp på 37gr är inte acceptabelt

Thommy


Du skriver att huset behöver runt 9k vid -20º, det innebär ju runt 7kW vid 0º och det är ju vad din pump klarar, med andra ord verkar det ju som om pumpen går som den ska.
Den verkar nå jämvikt med husets behov någonstans kring 0º.

//Ronnie

Ja detta kan jag köpa,jag får vara glad att jag kunnat plocka ner behovet ifrån 14kwh till 9kwh(hur nu det gick till)skratt..
och enl.ctc när vi gjorde beräkningarna så är ju pumpen vara byggd för att gå
men ändå nja det är något som jag inte riktigt kan sätta fingret på
jag tycker att den borde gå högre i temp vid 37gr uttag ändå,cirkpumpen till huset körs på lägsta varv
värme pumpen borde klara nedre panna till 40-45gr anser jag(det är inte så mycket vatten ifråga där)
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #97 skrivet: 24 januari 2010, 09:59:27 »
Effektbehovet i ditt hus bestäms av hur mycket värme som läcker ut vid en viss temperaturskillnad mellan utetemperatur och rumstemperatur. Skiljer det exempelvis 30º mellan ute- och innetemperaturen så läcker det ut en viss värmemängd, sen spelar det ingen roll hur du värmer upp huset.
Lika mycket värme som läcker ut, måste du tillföra för att rumstemperaturen ska hållas konstant.

Hur du tillför värmen eller med vilka medel, har ingen som helst inverkan på husets effektbehov, det enda sättet att ändra husets effektbehov är att ändra värmeläckaget genom att isolera, täta springor eller andra åtgärder.

Du kan inte ändra effektbehovet genom att ändra eller byta värmekällorna.


//Ronnie
hej
en uträkning på mitt hus toppeffektbehov:
Byggnadsarea: 22m långt 10m brett=bredd x längd = 220
isödra sverige enl.bygg ama räknar vi med 65w/kvm yta på äldre trähus
220 x 65 =14,3kw i topp effekt(ska mitt hus ha)
efter min modifiering med fläktkonvektorer så ligger jag på 9kw på årets kallaste dag
frågan är nu hur vi ska förklara varför toppeffekten sjunkit,om vi nu inte kan ändra den genom att modifiera värmesystemet??
nu är transmissionsberäkningen utelämnad
Thommy


ja nu fÃ¥r du förklara.......  Sc:,h   gÃ¥r inte......
ja hade jag haft en förklaring så hade jag väl inte frågat;)
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #98 skrivet: 24 januari 2010, 10:08:35 »
Hej Ronnie!

Det var glädjande att höra, att jag hade "bra" siffror. Det värmde faktiskt lite!  studs

Visserligen är källaren kallare än 20°, men där är man ju inte så ofta. Sedan skall jag ju låta firman installera 2 element i källaren.

Funderar på att slänga in en kamin i källaren, eller skall man satsa på en L/L-pump?

Men jag hade ju oxo en liten fråga ang. storleken på radiatorerna. Hur stor roll det spelar på "årsbasis" (skillnad), kanske svårt att säga visserligen, men det bör ju vara någon skillnad eller är den försummbar, eller gäller det från hus till hus (isolering m.m).

Nu längtar man till sin nya panna+"105:a", vad jag tror att det blir.



Nya panna+107:a låter bättre än 105:a.. ;)

Hejsan! Varför skulle en 107:a vara bättre än en 105:a??? Motivera gärna.

CTC själva sa en 105:a till mig när jag ringde dem.

Enkelt lite högre effekt och därmed mindre eltillskott och det till inte så mycket högre pris. Vad Ctc säger till dig ska du skita i och lyssna på oss istället. :)
Vet vad Nibe sa till mig, två helt olika besked de två ggr jag ringde.....
Forumet här gav mycket bättre besked... studs

Jag valde Nibe pga klarar ner till minus 20 vilket inte Ctc gör.....synd annars hade det blivit en Ctc. Så länge de berömda givarna håller måttet så är jag supernöjd. Ingen eltillskott vid minus 17gr.... studs
« Senast ändrad: 24 januari 2010, 10:14:37 av hulta »

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #99 skrivet: 24 januari 2010, 10:16:13 »
Effektbehovet i ditt hus bestäms av hur mycket värme som läcker ut vid en viss temperaturskillnad mellan utetemperatur och rumstemperatur. Skiljer det exempelvis 30º mellan ute- och innetemperaturen så läcker det ut en viss värmemängd, sen spelar det ingen roll hur du värmer upp huset.
Lika mycket värme som läcker ut, måste du tillföra för att rumstemperaturen ska hållas konstant.

Hur du tillför värmen eller med vilka medel, har ingen som helst inverkan på husets effektbehov, det enda sättet att ändra husets effektbehov är att ändra värmeläckaget genom att isolera, täta springor eller andra åtgärder.

Du kan inte ändra effektbehovet genom att ändra eller byta värmekällorna.


//Ronnie
hej
en uträkning på mitt hus toppeffektbehov:
Byggnadsarea: 22m långt 10m brett=bredd x längd = 220
isödra sverige enl.bygg ama räknar vi med 65w/kvm yta på äldre trähus
220 x 65 =14,3kw i topp effekt(ska mitt hus ha)
efter min modifiering med fläktkonvektorer så ligger jag på 9kw på årets kallaste dag
frågan är nu hur vi ska förklara varför toppeffekten sjunkit,om vi nu inte kan ändra den genom att modifiera värmesystemet??
nu är transmissionsberäkningen utelämnad
Thommy


ja nu fÃ¥r du förklara.......  Sc:,h   gÃ¥r inte......
ja hade jag haft en förklaring så hade jag väl inte frågat;)

ja men det är inte så att du räknat på en schablon siffra 65w/kvm. utan husets förbrukning är 41w/kvm? om du nu fått fram att huset behöver 9kW vid DUT.
för du kan inte minska effekt behovet  pÃ¥ huset ,med att byta till  fläktkonvektorer.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #100 skrivet: 24 januari 2010, 11:09:39 »
Nej.........precis.
Fläktkonvektorer kan inte påverka husets värmebehov, åtminstonne inte positivt.
Huset läcker väl ut lika mycket värme, om du monterar fläktkonvektorer. De skulle möjligen kunna öka värmeläckaget, kan de öka värmeavgivningen från radiatorerna genom att öka luftflödet kring dom, så kan de förmodligen även öka värmeavgivningen från huset också.

Förstår inte hur du kan tro att fläktkonvektorer kan minska ditt värmebehov. Det beror bara på husets värmeisolering mot omvärden. Fläktkonvektorer tillför ingen värme, de ser bara till att öka radiatorernas värmeavgivning, vilket i sin tur ökar värmebehovet från pump och panna. Stäng av pannan och pumpen och kolla hur mycket värme konvektorerna ger under ett dygn. All värme du tat ut av radiatorerna med eller utan konvektorer, måste komma från pump och panna.

Jag tycker du har fastnat lite i det här med vad pumpen klarar vid några minusgrader. Det har ingen betydelse vilken temperatur det är ute, det är vad huset drar vid en viss utetemperatur som avgör vad pumpen klarar.
Om huset drar mer än vad pumpen ger vid exempelvis 7-8 plusgrader, klarar inte pumpen att värma upp vattnet i pannan, eftersom huset hela tiden tappar av mer än vad pumpen ger.

//Ronnie
« Senast ändrad: 24 januari 2010, 13:09:50 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #101 skrivet: 24 januari 2010, 13:04:01 »
Kollade nu på morgonen
-10gr ute
framl.temp 40gr
vp in-vp ut 33-38  noll start/dygn

igår eftr.middag
-2gr ute
framl.temp 37gr
vp in - ut 33-38   noll start/dygn

har jag bara snöat in och fastnat?men borde inte pumpen klara mera vid -2 iallafall.
Det är ju inga onaturliga framl.temperaturer.

På morgonen hade du kanske stöd av övre elparonen och shunten var öppen? Framledningstempen är ju högre än vad VP presterar.
På eftermiddagen kanske du inte fick stöd av övre pannan?

Dina siffror ser konstiga ut annars  Sc:,h

Jag tycker också det är konstigt att din pump inte kommer upp i 52-55 grader med cirk. pumpen avstängd. Om inget drar energin den tillför borde det inte vara något problem.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Jeppson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #102 skrivet: 24 januari 2010, 14:08:46 »
Det handlar väl om att samma framledningstemp kan ge olika rumstemperaturer vi samma förutsättningar?

Om man byter en gammal enkelpanel mot en tre raders i samma storlek lär ju rumstemperaturen öka
med samma temp. på framl. tuill radiatorn.

Själv är jag inte imponerad av min 105:a som endast ger 32°C från VP vid -12 ute.
Kollade idag vid -4°C ute så ger den blott 38°C från VP

Detta passar inte mitt hus alls då det är byggt för Oljepanna med höga temperauter vid -20°C.
Vinden har 150mm isolering och fönstren är gamla 2-glas.

Det jag blev mest irrieterad över efteråt var hur bra det skulle bli med VP och att jag skulle
få en besparing på omkring 60% av elförbrukningen....knappast med de förutsättningar jag har. Bra försäljare iallafall. :'(
1-Plans villa i Stockholm byggt -68. 125m2 + 50m2 sidobyggnad delvis uppvärmd.
CTC EcoEl + Ecoair 105 installerad Okt 2009. Högtempsystem, ingen tilläggsisolering samt 2-glasfönster....brrrr

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #103 skrivet: 24 januari 2010, 16:16:53 »
Det handlar väl om att samma framledningstemp kan ge olika rumstemperaturer vi samma förutsättningar?

Om man byter en gammal enkelpanel mot en tre raders i samma storlek lär ju rumstemperaturen öka
med samma temp. på framl. tuill radiatorn.

Själv är jag inte imponerad av min 105:a som endast ger 32°C från VP vid -12 ute.
Kollade idag vid -4°C ute så ger den blott 38°C från VP

Detta passar inte mitt hus alls då det är byggt för Oljepanna med höga temperauter vid -20°C.
Vinden har 150mm isolering och fönstren är gamla 2-glas.

Det jag blev mest irrieterad över efteråt var hur bra det skulle bli med VP och att jag skulle
få en besparing på omkring 60% av elförbrukningen....knappast med de förutsättningar jag har. Bra försäljare iallafall. :'(

Nej, det handlar inte om att samma framledningstemp kan ge olika rumstemperaturer vid samma förutsättningar!

Det handlar om att vid en viss temperaturskillnad mellan ute och inne, exempelvis 20º, så fordras en viss effekt för att hålla temperaturen inne konstant, och den effekten ändras inte om jag byter radiatorer eller sätter in fläktkonvektorer eller vidtar vilken annan åtgärd som helst.

Husets effektkrav beror enbart på hur det är värmeisolerat från omvärden, och enda sättet att ändra husets energikrav, är att ändra husets värmeläckage.

När det gäller din 105:a, så kan du väl inte förvänta dig att den ska värma vattnet mer än vad den gör, när du tydligen har ett hus som tar mer än vad pumpen ger.
En 105:a ger knappt 5kW vid 0º ute, och mindre än 4kW vid -10º ute. Sätter man in den i ett hus som kräver betydligt mer, finns det väl ingen anledning att oja sig över pumpen.

Det som inte imponerar, är väl i så fall den som dimensionerat anläggningen och satt in en 105:a, om man nu tänkt sig att den skulle ge värme ner till -12º.
Tar huset mer värme än vad pumpen är avsedd att ge, kan inte pumpen öka vattentemperaturen i pannan.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #104 skrivet: 24 januari 2010, 17:14:32 »
Morning
Kollade nu på morgonen
-10gr ute
framl.temp 40gr
vp in-vp ut 33-38  noll start/dygn

igår eftr.middag
-2gr ute
framl.temp 37gr
vp in - ut 33-38   noll start/dygn

har jag bara snöat in och fastnat?men borde inte pumpen klara mera vid -2 iallafall.
Det är ju inga onaturliga framl.temperaturer.
Jag kan fatta att pumpen inte orkar till 50-55 vid -10 ute när man behöver 40gr till huset
men att den inte orkar upp vid 0gr till -2gr ute vid en framl.temp på 37gr är inte acceptabelt
Thommy

Mja...

om pumpen har rätt flöde på radiatorvattnet genom VP (minst 1000l/h för Ecoair 105) så är 5 ºC temphöjning bra och vad en 105'a förmår.
Det kan vara sÃ¥ att du  har nÃ¥gon igensättning/smuts och dÃ¥ har du för lÃ¥gt flöde och alltsÃ¥ fÃ¥r ut mindre effekt.
Om VP inte kommer upp till 55 ºC, när du inte har något energiuttag (CP stängd och inget VV tapp) så är det något fel, tex internt läckage kompressor. Vad är hetgastempen då?
« Senast ändrad: 24 januari 2010, 23:12:27 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!