Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?  (läst 42090 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #75 skrivet: 23 januari 2010, 12:16:36 »

Men jag hade ju oxo en liten fråga ang. storleken på radiatorerna. Hur stor roll det spelar på "årsbasis" (skillnad), kanske svårt att säga visserligen, men det bör ju vara någon skillnad eller är den försummbar, eller gäller det från hus till hus (isolering m.m).

Nu längtar man till sin nya panna+"105:a", vad jag tror att det blir.



Jag gjorde en koll i Coolpack. Teoretisk kalkyl utan systemförluster ger följande:

Förångningstemp -10 ºC, överhettning 5 ºC
Kondenseringstemp 35 ºC underkylning 3 ºC
R407C
Avgiven effekt (värme): 7kw
COP på 4,5

Förångningstemp -10 ºC, överhettning 5 ºC
Kondenseringstemp 40 ºC underkylning 3 ºC
R407C
Avgiven effekt (värme): 7kw
COP på 3,9
« Senast ändrad: 23 januari 2010, 18:49:45 av Castrol »
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #76 skrivet: 23 januari 2010, 13:38:47 »
Hej

Det är bra, jag shuntar ut runt 45-50 grader vid den temperaturen.
Det borde klara sig med 50º vid -12º - 15º, och kallare än så har du väl inte så ofta.
Pumpen klarar utan vidare att ensam köra ut lite mer än 50º, så länge huset inte kräver mer effekt än vad pumpen ger.

//Ronnie

Hej Ronnie
shuntar du ut 45-50 gr vid ca -2gr? måste ha fel på min pump......
Jag kör ut 37gr vid -3gr(här nu) och har 20gr i kåken.
Min värmepump arbetar nu på vp in / ut 33-38
den har konstant gått i 6v utan något stopp(okey någon 1 eller 2 vid något tillfälle)
tycker själv att pumpen är helt orkeslös,ctc tycker att den beter sig helt okey,inga bubblor i synglas.
Har ju själv monterat ett 30 tal och ingen har detta problem utan pumpen räcker till för samtliga.
har även plockat bort cirka 17st större element och ersatt dom med 4st fläktkovektorer,(funkar jättebra)
alltså jag håller inte med ctc,utan tycker att min pump beter sig konstigt.
ju längre denna vinter håller i sig dessto konstigare tycker jag pumpen blir,orkeslösare och orkeslösare.
Någon som känner igen sig eller botat sin vp med liknande symtomer?
ha dé gr8
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #77 skrivet: 23 januari 2010, 15:36:05 »
Kör du ut 37º på framledningen, och det är ditt börvärde, ska pumpen starta vid 37º och värma undre pannan till 42º och stanna där. Dessutom ska den köra till 55º var fjärde start.

Nu gör den inte så, men den går ju konstant och ökar vattentemperaturen 5º precis som den ska ( VP in/ut = 33/38). Eftersom den tydligen aldrig kommer till sitt stoppvärde, innebär det bara att huset gör av med mer energi än vad pumpen klarar av att tillföra. Om inte huset (eller något annat) tar hand om all värme som pumpen tillför, skulle pannan hela tiden bli varmare, så länge pumpen går.

Det verkar alltså, som om pumpen är helt ok, den värmer ju vattnet över laddpumpen 5º, precis som den ska vid den utetempen, och har du rätt flöde över laddpumpen bör det ju vara rätt effekt också.

Det är ju ganska hyfsad storlek på huset, så det verkar väl inte orimligt att gränsen för pumpen ligger någonstans kring 2-3 minusgrader.

//Ronnie

« Senast ändrad: 23 januari 2010, 15:43:37 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Poggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #78 skrivet: 23 januari 2010, 16:03:10 »
Hej Ronnie!

Det var glädjande att höra, att jag hade "bra" siffror. Det värmde faktiskt lite!  studs

Visserligen är källaren kallare än 20°, men där är man ju inte så ofta. Sedan skall jag ju låta firman installera 2 element i källaren.

Funderar på att slänga in en kamin i källaren, eller skall man satsa på en L/L-pump?

Men jag hade ju oxo en liten fråga ang. storleken på radiatorerna. Hur stor roll det spelar på "årsbasis" (skillnad), kanske svårt att säga visserligen, men det bör ju vara någon skillnad eller är den försummbar, eller gäller det från hus till hus (isolering m.m).

Nu längtar man till sin nya panna+"105:a", vad jag tror att det blir.



Nya panna+107:a låter bättre än 105:a.. ;)

Hejsan! Varför skulle en 107:a vara bättre än en 105:a??? Motivera gärna.

CTC själva sa en 105:a till mig när jag ringde dem.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #79 skrivet: 23 januari 2010, 21:43:19 »

Nu gör den inte så, men den går ju konstant och ökar vattentemperaturen 5º precis som den ska ( VP in/ut = 33/38). Eftersom den tydligen aldrig kommer till sitt stoppvärde, innebär det bara att huset gör av med mer energi än vad pumpen klarar av att tillföra. Om inte huset (eller något annat) tar hand om all värme som pumpen tillför, skulle pannan hela tiden bli varmare, så länge pumpen går.

Det verkar alltså, som om pumpen är helt ok, den värmer ju vattnet över laddpumpen 5º, precis som den ska vid den utetempen, och har du rätt flöde över laddpumpen bör det ju vara rätt effekt också.

//Ronnie

[/quote]
Hallå
Men jag menar ändå att jag har kvar ca 330l i mitt system som pumpen ska värma upp(inkl.elpannans volym)
du kör ju ut 45-50gr vid -2gr och jag ca 10gr mindre och kan hålla tempen inne ändå.
Även om jag behöver 37gr,så borde pumpen klara att köra upp till 50-55gr.
Har även strypt 2 av 4 fläktkonvektorer och kör fortfarande ut 37gr men pumpen hinner ändå inte med att värma itakt med åtgång.
Jag menar 2st konvektorer simulerar ju en villa på ca 140kvm,jag kör ut 37gr,,,du kör ut 45-50gr
Dessa 2 konvektorer sitter ca 5m ifrån elpannan och rymmer ca 1,5l st,något måste ju vara fel....
eller vad är det som jag missar i mitt egna system?
Thommy
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #80 skrivet: 23 januari 2010, 22:03:38 »
Det enda som genererar energi är ju pumpen och eventuella elpatroner. Radiatorer och konvektorer och andra prylar generar ingen energi, de överför bara det som pumpen genererar.
Din värmekälla är pump och patroner, de andra grejorna distribuerar bara det som pumpen genererar.
Husets effektbehov påverkas inte av några fläktkonvektorer. En fläktkonvektor alstrar ingen energi, den ser bara till att radiatorn kan sno lite mer från pumpen.

//Ronnie
« Senast ändrad: 23 januari 2010, 22:06:57 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #81 skrivet: 23 januari 2010, 22:04:35 »
allt hänger på hur mycket effekt radiatorerna avger om du får upp tempen. En fläktkonvektor kan ensam ge 5kw vet inte vad du har för någon men det borde väl stå i bruksanvisningen hur mycket de avger vid vissa temp.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #82 skrivet: 23 januari 2010, 22:09:33 »
Men jag menar ändå att jag har kvar ca 330l i mitt system som pumpen ska värma upp(inkl.elpannans volym)
du kör ju ut 45-50gr vid -2gr och jag ca 10gr mindre och kan hålla tempen inne ändå.
Även om jag behöver 37gr,så borde pumpen klara att köra upp till 50-55gr.
Har även strypt 2 av 4 fläktkonvektorer och kör fortfarande ut 37gr men pumpen hinner ändå inte med att värma itakt med åtgång.
Jag menar 2st konvektorer simulerar ju en villa på ca 140kvm,jag kör ut 37gr,,,du kör ut 45-50gr
Dessa 2 konvektorer sitter ca 5m ifrån elpannan och rymmer ca 1,5l st,något måste ju vara fel....
eller vad är det som jag missar i mitt egna system?
Thommy

Pumpen verkar ju göra vad den kan. Prova att stänga av cirkulationspumpen ett tag och kolla om värdena ökar. Gör dom det sÃ¥ kan vi konstatera att dina radiatorer avger lika mycket effekt som pumpen genererar. Du kanske skulle ha haft en lite större pump.  ::) 37 grader vid -3 ute, dÃ¥ kan det inte vara roligt att duscha? När mÃ¥ste du slÃ¥ pÃ¥ elpatronen för att klara dusch?
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #83 skrivet: 23 januari 2010, 22:18:28 »
Eller ..............
Spärra pumpen och kör på elpatronerna 10-15 timmar kväll till morgon och ha så mycket som möjligt av all annan el avstängd.
Om du mäter förbrukningen och dividerar med timmarna får du ett hum om vilken effekt huset kräver vid den aktuella temperaturen ute.
Kyl och frys och liknande kan du räkna in, de funkar ju som värmekällor.

//Ronnie
« Senast ändrad: 23 januari 2010, 22:20:34 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #84 skrivet: 23 januari 2010, 23:38:20 »

Pumpen verkar ju göra vad den kan. Prova att stänga av cirkulationspumpen ett tag och kolla om värdena ökar. Gör dom det sÃ¥ kan vi konstatera att dina radiatorer avger lika mycket effekt som pumpen genererar. Du kanske skulle ha haft en lite större pump.  ::) 37 grader vid -3 ute, dÃ¥ kan det inte vara roligt att duscha? När mÃ¥ste du slÃ¥ pÃ¥ elpatronen för att klara dusch?
[/quote]

Hallå
Det är väl klart att tempen stiger om jag stänger av cirk-pumpen,det går väl inte att konstatera saker för att jag stänger av den.
Har vi ett hus 400kvm ifrån 2010 med en 105:a i så stiger antagligen tempen om man stänger av cirk-pumpen,det säger inte mej ett svatt.
menar du att vi kan konstatera att mina konvek.som avger ca 4kw st x 4 = 16kw är likamed vad pumpen genererar? ???
i såfall har jag en guld-pump som genererar 16kw/tim skulle jag inte klara mej på det,så vet jag inte vad jag skulle klara huset med.
Vet inte om det är så du menar??
Inga problem med duschandet,där finns åtminstone 45gr duschvatten
Panna undre 37gr
panna övre 50-52gr
I fredags förra veckan kopplade jag in en Nordic Air som jag kommit över gratis(ville kolla om den funkade)
Just nu när det är -3gr här står den för värmen på 120kvm,den sprutar ut 40gr värme på högsta fläkthastighet.
om vi nu säger att konvektorerna ligger på runt 4-5 kw och sprutar ut 37gr och att jag kör med 2st på 120kvm,så får
ctc pumpen jobba som ett djur dygnet runt.
medans nordicen jobbar och tillomed slår av ibland,vad ger den 3-4kwh?
känns som att ctc pumpen räcker till vv.
Kan inte köpa era förslag ännu,håller nog fast vid att något måste vara crazy med pumpen...
sen är det som jag skrev förrut att den blivit sämre och sämre,vi har haft kallare än nu och då var den bättre
men den har aldrig varit jättebra,har alltid tyckt att det är något som inte stämmer med den.
fattar inte redigt...
« Senast ändrad: 24 januari 2010, 00:36:06 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #85 skrivet: 24 januari 2010, 00:59:04 »
Det enda som genererar energi är ju pumpen och eventuella elpatroner. Radiatorer och konvektorer och andra prylar generar ingen energi, de överför bara det som pumpen genererar.
Din värmekälla är pump och patroner, de andra grejorna distribuerar bara det som pumpen genererar.
Husets effektbehov påverkas inte av några fläktkonvektorer. En fläktkonvektor alstrar ingen energi, den ser bara till att radiatorn kan sno lite mer från pumpen.

//Ronnie
Klart att jag vet att dom inte genererar värme,men distrubieringen av den genererade värmen är helt annan än i vanliga radiatorer
Effektbehovet kan påverkas genom i mitt fall ha mindre mängd massa att värma upp,men ändå upprätthålla
distrubieringen av värmen som den var innan med större mängd uppvärmd massa.
Alltså mindre mängd energi för uppvärmning av samma antal kvm/yta,detta bör indirekt påverka effektbehovet,vilket bör bli lägre.

Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #86 skrivet: 24 januari 2010, 07:06:53 »
gör som erp föreslog och stäng av vp, mät snittförb under 10 timmar så har du svart på vitt vad huset tar
i kväll vet du
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #87 skrivet: 24 januari 2010, 07:30:38 »

Det är väl klart att tempen stiger om jag stänger av cirk-pumpen,det går väl inte att konstatera saker för att jag stänger av den.

Menar du att vi kan konstatera att mina konvek.som avger ca 4kw st x 4 = 16kw är likamed vad pumpen genererar? ???


Meningen med att stänga cirk pumpen är bara för att kolla att pumpen är frisk, dvs den kan köra upp till 55-grader när inget plockar ut energi ur systemet. Självklart kan man inte mäta hur mycket energi dina konvektorer avger på detta sätt.

Kör du med elpatronen på och shunen spärrad? Kan du inte lägga ut dina siffror så blir det lättare för oss
« Senast ändrad: 24 januari 2010, 07:41:36 av skuggan_pm »
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #88 skrivet: 24 januari 2010, 07:40:12 »
Klart att jag vet att dom inte genererar värme,men distrubieringen av den genererade värmen är helt annan än i vanliga radiatorer
Effektbehovet kan påverkas genom i mitt fall ha mindre mängd massa att värma upp,men ändå upprätthålla
distrubieringen av värmen som den var innan med större mängd uppvärmd massa.
Alltså mindre mängd energi för uppvärmning av samma antal kvm/yta,detta bör indirekt påverka effektbehovet,vilket bör bli lägre.

Sc:,h  Nu hängde jag inte riktigt med...."AlltsÃ¥ mindre mängd energi för uppvärmning av samma antal kvm/yta"

Effektbehovet hos ditt hus är obereoende av, och har inget med att göra hur energin distribueras eller avges. Du måste tillföra exakt lika mycket energi till radiatorsystemet oavsett typ av system. Det du kan vinna med konvektorelement är att framledningstempen kan hållas lägre, dvs pumpen behöver inte värma vattnet lika högt upp i temperatur. Lägre temp ger lite bättre COP, det är din vinst. Du kan uppnå samma sak med golvvärme eller stoooora radiaorer. Hur mycket vatten du har i systemet spelar ingen roll.
« Senast ändrad: 24 januari 2010, 07:47:31 av skuggan_pm »
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #89 skrivet: 24 januari 2010, 08:41:19 »
 

[/quote]
Sc:,h  Nu hängde jag inte riktigt med...."AlltsÃ¥ mindre mängd energi för uppvärmning av samma antal kvm/yta"

Effektbehovet hos ditt hus är obereoende av, och har inget med att göra hur energin distribueras eller avges. Du måste tillföra exakt lika mycket energi till radiatorsystemet oavsett typ av system. Det du kan vinna med konvektorelement är att framledningstempen kan hållas lägre, dvs pumpen behöver inte värma vattnet lika högt upp i temperatur. Lägre temp ger lite bättre COP, det är din vinst. Du kan uppnå samma sak med golvvärme eller stoooora radiaorer. Hur mycket vatten du har i systemet spelar ingen roll.
[/quote]

Okey,,såhär då:
Ex. Innan modifiering av värme system 370kwh för att värma upp 260kvm
Efter modifiering av värmesystem 210kwh för att för att värma upp 260kvm
(detta är inte exakt lika mycket energi tillfört till systemet)
Detta kallar jag för "mindre mängd energi för uppvärmning av samma antal kvm/yta"
Om man tilläggs isolerar sitt hus så blir det energisnålare därmed ett minskat effektbehov.
Istället för att isolera kan man kapa bort mängden massa i uppvärmningssystemet,så att pannor odyl får mindre mängd vatten att värma upp,men med förhoppningsvis samma verkningsgrad som innan
alltså så går det åt mindre mängd energi för att värma upp vattnet som ska värma upp samma yta som innan,då har man gjort sin energibesparing som samtidigt bör minska effektbehovet.
Nej min pump klarar inte att komma upp till 55gr med cirkpump avstängd,kollade genom att stänga av cirkpump 5-6ggr för att inte missa den "4:e"körningen.
Mitt effekt behov på årets kallaste dag mätt på -20 är 9kw/tim,så vårat hus är absolut inte ett draghål,(tycker jag i allafall med tanke på ant.kvm.
Thommy
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!