Författare Ämne: Hustemp sjunker vid vv-körning, normalt?  (läst 3566 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Hustemp sjunker vid vv-körning, normalt?
« skrivet: 10 februari 2019, 16:34:41 »
Hej!

Hur mycket är det normalt att temperaturen i huset sjunker i samband med vv-körning?

Vi har haft vår bvp i drygt fyra år, men det är först nu som jag har kunna logga husets temperaturer i olika rum och kunna jämföra det med vad pumpen pysslar med. Det finns en trend som är väldigt konsekvent och det är att när pumpen gör varmvatten så sjunker innetemperaturen med åtminstone en grad.

Detta är inget större problem (annat än att frugan fryser mer än vanligt en stund), men jag som är vetgirig undrar ifall det är någon inställning som behöver justeras.

Mvh
Fred
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2926
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hustemp sjunker vid vv-körning, normalt?
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2019, 16:52:12 »
Arbetstank om problemet är stort. Går pumpen alltid tills den bryter så tid utan värme blir = vv värmningstid+integralen om den gör en körning direkt efter att den gjort värme så att integralen är 0?

Minska tiden för vv så att den växlar om för värme tidigare, men är osäker på om den då fortsätter att värma vattnet efter att den värmt huset klart? Säg att den kör 10 minuter vv och 30 värme så borde den inte ha hunnit köra vv klart första gången, fortsätter den då med vv igen så att stilleståndet blir igen vv tid+ integral?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hustemp sjunker vid vv-körning, normalt?
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2019, 17:12:13 »
Problemet är inte stort, vi har jag levt med det i fyra år utan att direkt reagera på det. Det är nu när jag har historik på temperaturkurvorna från några olika rumstermometrar som jag kan jämföra med kurvorna i ThermIQ som jag har sett trenden. Din andra mening förstår jag inte riktigt Zyberdude...

Jag har vv-tid satt till 40 minuter (dock ser jag nu att pumpen körde vv från kl 1100 till 1226 idag...det är ju 86 minuter... Sc:,h ) och värmetid 20 minuter.

Utan att veta säkert, men jag tror jag sett att pumpen kör en ny vv-körning om den avbryter på tid.

Frågan kvarstår dock; hur mycket är det normalt att innetempen sjunker vid en vv-körning? Givetvis inser jag att det är många faktorer som spelar in, så som utetemp, vind, husets isolering osv, men är det många som inte har någon sänkning alls av innetemp vid vv-körning?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hustemp sjunker vid vv-körning, normalt?
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2019, 17:36:07 »
Jag ser/känner ingen inverkan av VV-körningar.
VV görs c.a 8-10 ggr/dygn. Gångtid typ 8-11 minuter. (Registrerade data på sommaren när värmen är avstäng)
Jag märker inget på rumstemperaturer beroende på VVkörningar.
Jag har rumstemostat inställd på faktor 4 i ett rum som har radiatorer.
I ett annat rum med golvvärme styrs shunten av en egen termostat. Variation i det rummet +/- 0,1grader.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Hustemp sjunker vid vv-körning, normalt?
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2019, 18:30:22 »
Jag har aldrig märkt någon inverkan av varmvattenkörningar. De tar ca 10 minuter. Under den tiden hinner temperaturen inte sjunka.

Om vi antar att pumpen ger 6 kW när den gör varmvatten (effekten sjunker när vid högre temperatur, 8 kW kan pumpen ge om den är kopplad till golvvärme) och vattnet värms från 8 grader till 55 grader betyder det att pumpen på 86 minuter har värmt 156 liter vatten. Det är alltså ett badkar som har fyllts. Då får man räkna med att det tar tid värma vattnet i beredaren igen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hustemp sjunker vid vv-körning, normalt?
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2019, 19:19:06 »
Jag ser/känner ingen inverkan av VV-körningar.
VV görs c.a 8-10 ggr/dygn. Gångtid typ 8-11 minuter. (Registrerade data på sommaren när värmen är avstäng)
Jag märker inget på rumstemperaturer beroende på VVkörningar.
Jag har rumstemostat inställd på faktor 4 i ett rum som har radiatorer.
I ett annat rum med golvvärme styrs shunten av en egen termostat. Variation i det rummet +/- 0,1grader.

Hos oss körs varmvatten ungefär en gång per dygn om vi inte använder varmvatten. Om någon duschar går i princip alltid en körning, så normalt sett är det mellan två och tre körningar per dygn (frun och jag har olika duschtider). Körningarna tar ungefär 30 minuter.

Jag har aldrig märkt någon inverkan av varmvattenkörningar. De tar ca 10 minuter. Under den tiden hinner temperaturen inte sjunka.

Om vi antar att pumpen ger 6 kW när den gör varmvatten (effekten sjunker när vid högre temperatur, 8 kW kan pumpen ge om den är kopplad till golvvärme) och vattnet värms från 8 grader till 55 grader betyder det att pumpen på 86 minuter har värmt 156 liter vatten. Det är alltså ett badkar som har fyllts. Då får man räkna med att det tar tid värma vattnet i beredaren igen.

Som sagt, det är inte så att vi alltid märker när det är vv-körning. Någon gång har vi reagerat på att det känts lite svalare utan att utetempen sjunkit eller det varit någon vind. Då har jag kollat pumpen och sett att den gjort en körning. Nu när vi har väldigt känsliga termometrar som loggar historiken har jag kunnat se trenden.

Det jag reagerar på i era inlägg är att vi har mycket färre vv-körningar, och de verkar vara väldigt mycket längre. Vad har ni valt för vv starttemp?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hustemp sjunker vid vv-körning, normalt?
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2019, 19:30:24 »
Det jag reagerar på i era inlägg är att vi har mycket färre vv-körningar, och de verkar vara väldigt mycket längre. Vad har ni valt för vv starttemp?
40grader
« Senast ändrad: 10 februari 2019, 19:32:45 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hustemp sjunker vid vv-körning, normalt?
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2019, 19:38:48 »
Märkligt...med lägre starttemp borde ju körningarna bli färre och längre. Jag har start temp pÃ¥ 44°.  Sc:,h
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hustemp sjunker vid vv-körning, normalt?
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2019, 19:56:04 »
Hur varmt värmer du vattnet då?
Min stoppar vid 55 grader bortsett från en legionellakörning var 14:e dag.
Volym, varmvattenberedare (liter)
160
Volym, dubbelmantel (liter)
45
« Senast ändrad: 11 februari 2019, 09:19:26 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3396
  • Karma +4/-7
SV: Hustemp sjunker vid vv-körning, normalt?
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2019, 19:57:59 »
Märkligt...med lägre starttemp borde ju körningarna bli färre och längre. Jag har start temp pÃ¥ 44°.  Sc:,h
Hur mår din växelventil?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hustemp sjunker vid vv-körning, normalt?
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2019, 20:13:13 »
Hur varmt värmer du vattnet då?
Min stoppar vid 55 grader bortsett från en ebolakörning var 14:e dag.
Volym, varmvattenberedare (liter)
160
Volym, dubbelmantel (liter)
45

Varmvatten stopptemp. ligger på 60°...det kanske är lite högt. Tyvärr har jag inte specen på beredaren, men det är standard i Thermia Diplomat 8.

Hur mår din växelventil?

Den hoppas jag mÃ¥r bra, dÃ¥ den byttes för ett par Ã¥r sedan. Det var första grejen som gick sönder pÃ¥ pumpen...kompressorn gav upp för ett Ã¥r sedan.  :(
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hustemp sjunker vid vv-körning, normalt?
« Svar #11 skrivet: 10 februari 2019, 20:41:39 »
Ridax frÃ¥ga är intressant. 
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hustemp sjunker vid vv-körning, normalt?
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2019, 20:47:43 »
Det kan bara inte vara fel pÃ¥ växelventilen igen...i sÃ¥ fall är Thermia ett riktigt skitmärke.  >:(
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3396
  • Karma +4/-7
SV: Hustemp sjunker vid vv-körning, normalt?
« Svar #13 skrivet: 10 februari 2019, 21:07:24 »
Adam från Thermia var ju här för ett antal år sedan och skröt hu bra Thermia TWS laddade VV på ett skott, så det bör ju leda till förre men längre laddningar.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Hustemp sjunker vid vv-körning, normalt?
« Svar #14 skrivet: 10 februari 2019, 21:15:07 »
Om det tar 30 minuter att göra varmvatten efter en dusch motsvarar det över 70 liter vatten med 40 grader. Det är rätt mycket.

Om det är problem med växelventilen borde huset värmas delvis, värmen kan ju inte försvinna. Det borde då vara svårt att märka någon temperatursänkning. Dessutom borde pumpen göra varmvatten oftare än bara ett par gånger per dygn.

60 grader stopptemperatur är rätt högt, pumpens effekt sjunker med ökande temperatur så de sista 5 graderna kanske tar lång tid.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!