Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mögel och fukt pÃ¥ vind pga LLVP!  (läst 24736 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« skrivet: 01 mars 2010, 17:54:38 »
I mina svärföräldrars hus satte dom in en LLVP för drygt 3 Ã¥r sedan. Nu i helgen när svärfar var pÃ¥ vinden fick han sin skräcksyn, kraftigt mögelangrepp och fukt (droppar) pÃ¥ den del av vinden som är över LLVP:n  fiR: Det har inte orsakats av innedelen utan av utedelen som sitter under en altan (cirka 2x5m), vp:n sitter i markhöjd för att värma i gillestugan, rummena över gillestugan blir tvÃ¥ sovrum och över det en vind som nu har fÃ¥tt mögel och fukt-skador, dock har det mesta mögel och fukt samlats direkt över altanen. VP:n sitter väldigt fritt och luftigt dÃ¥ utrymmet mellan altan-golv och mark är cirka 150cm, över altanen gÃ¥r det vanliga hustaket ut sÃ¥ altanen lixom blir inbyggd under hustaket men fritt pÃ¥ sidorna och framÃ¥t, bortsett frÃ¥n ett räcke som är öppet mellan brädorna, hela konstruktionen är iaf väldigt luftig. Taket över altanen blir dÃ¥ själva hustaket och där är det bara vanliga brädor mellan det som syns som altanens innertak och det som dÃ¥ skulle ses som vindsgolv, det är springor emellan brädorna sÃ¥ det ska luftas in pÃ¥ vinden. Problemet hos mina svärföräldrar verkar dÃ¥ vara att VP:n som sitter nära backen, släpper ut kondensvatten vid avfrostning som stiger upp genom altangolvet och sen vidare upp genom takspringorna till vinden där fukten dÃ¥ blivit kvar och orsakat mögel och fukt. Den delen av vinden som drabbats är lika stor som altanens yta, har dock spritt sig ngt inÃ¥t vinden och över de tidigare nämnda sovrummen. Vilken jävla soppa att hamna i och det här eländet har man ju knappast med i beräkningarna att en VP kan orsaka, kan bli svÃ¥rt att räkna hem den investeringen iaf, undrar hur detta ska bli och hoppas det löser sig med lindriga smärtor och Ã¥tgärder Sc:,h Mögel och svamp är ju inte direkt hälsosamt att ha i huset, har erfarenheter av det frÃ¥n min farmors hus som blev angripet av nÃ¥n otäck svamp som kommit av fukten som blivit i en torpargrund, slutade med att hela undervÃ¥ningen fick rivas och bytas ut dÃ¥ den där typ av svamp kunde sitta kvar osynligt i det virke som sÃ¥g friskt ut och senare växa och ställa till ett helvete, hoppas dock att det blir lindrigare hos mina svärföräldrar.. Detta kan ju vara värt att tänka pÃ¥ för er som har VP:n pÃ¥ ett liknande vis, skall Ã¥terkomma med hur det gick och vad Ã¥tgärderna blir/blev  *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2010, 18:40:08 »
TrÃ¥kigt med problemen ni fÃ¥tt. Utan att helt förstÃ¥tt hur hus och altan ser ut, tycker jag det verkar lÃ¥ngsökt att kondensvattnet skulle  vara problemet. Menar du att det blir vÃ¥tt och fuktigt runt utedelen och att denna fukt tar sig upp via utsidan av huset genom altanen upp pÃ¥ vinden? Borde inte en rejäl regnskur eller snösmältning isÃ¥fall vara värre?
Altanen och vp verkar ju vara inblandade i problemet men kan det även finnas andra aspekter att ta hänsyn till? Var vinden tidigare uppvärmd av skorstensstock? har man gjort några andra förändringar i samband med vp installationen?
Har man kallare på vinden än tidigare så har man också fuktigare.(eg. högre relativ luftfuktighet)
I dina svärföräldrars hus blir väl vinden just över altanen som kallast och det är där fukten kommer att kondensera på innertaket, men den fukten kommer nog inte från vp utedelen.

Ps lite svartmögel på vinden behöver inte vara ett problem. Det finns på de flesta vindar. Men låt en expert kontrollera så det inte är frågan om värre svampar.
« Senast ändrad: 01 mars 2010, 18:41:58 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2010, 18:51:08 »
Tråkigt problem hoppas det går att rätta till på ett bra sätt. Problemet behandlat bl.a i tråden nedan:
Jag tror inte att problemet är kondensvattnet under pumpen utan en väl spridd missuppfattning att ta in mängder av kall fuktig luft utifrån, i det här fallet i springorna utifrån, rätt upp på vinden. Numera VET man att det skall in mycket sparsamt med uteluft till en kallvind. Vinden skall balanseras med ett lagom värmeläckage från underliggande bostadsrum genom en fuktspärr tex ett spänntak. Läs nedanstående och inlägg i länken.


http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29985.msg288334#msg288334

"Kan värmepumpen skapa fuktproblem på vinden? Var trådskaparen connyblooms frågeställning och svaret på den frågan är alltså ett obetingat ja. Många av inläggen reder ut varför. Dessa artiklar förklarar tydligt:

https://hd.se/bostad/2009/11/09/bergvaermen-n-en-tickande-fuktbomb/
http://www.pitea-tidningen.se/uteoinne/artikel.aspx?ArticleId=5007718

Om det är just värmepumpen som är "boven" i connyblooms fall är mer tveksamt, snarare dålig tätning/fuktläckage upp till vinden.

Men det står numera helt klart att om man ersätter en gammal oljepanna eller liknande och slutar elda i sin skorsten så uppstår problem med stor sannolikhet på en kallvind och alldeles särskilt om man dessutom ökar isoleringen, blandar olika materiel och ökar ventilationen med uteluft. Vid varje förändring av uppvärmesutrustning i en villa till tex bergvärme bör det tillhöra standardproceduren från säljare och intallatör av denna utrustning att både känna till detta och att upplysa/informera kunden OCH att ta med denna kostnad i beräkningen av vad kunden spar på installationen. Annars står köparen av värmepumpen snart i en situation då en kostsam vindsrestaurering kommer som ett brev på posten och som kostar mer än vad värmepumpsintallationen kostat och som sätter varje "besparingskalkyl" på ända."
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2010, 18:51:51 »
Ett förslag skulle ju kunna vara att täta till så att luft inte tar sig upp i altantaket/vindsgolvet. Sån frisk ventilation finns det knappast nån anledning att ha.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2010, 19:11:33 »

en väl spridd missuppfattning att ta in mängder av kall fuktig luft utifrån, i det här fallet i springorna utifrån, rätt upp på vinden.

HÃ¥ller helt med zibrosc1235 men vill komplettera lite till citatet ovan.
Det är inte fukten i uteluften som är det egentliga problemet. Den luften kommer alltid att värmas upp något när den kommer in på vinden och kan därigenom bära mer fukt än den kunde innan. Problemet är att uteluften kyler ned den luft som finns på vinden. Den kan då inte bära tillräckligt med fukt utan fäller ut vattnet.

Vet att du är insatt i detta men ville ändå klargöra.
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2010, 19:21:55 »
Hej och hallå! Jag håller med samtliga svar. Dock är huset byggt 1980 och då med direkt el som huvuduppvärming, finns även murstock som är till vedspis men den delen av vinden sitter ej ihop med den delen möglet och fukten finns och svärfar vet med all säkerhet att möglet ej fanns före vp-installation. Nu är det heller inte det skonsamma svartmöglet som uppdagats utan både vitt och grönt mögel med inslag av fukt-droppar, har tyvärr ej sett på det med egna ögon. Att det är själva kondensvattnet runt vp:n tror jag heller inte att det beror på utan själva vattenångorna som blir när den avfrostar som sedan flyger upp och in på vinden som sedan blir kvar där och fuktar, det skulle väl vara en mer fara än töande och regn, det kommer ju uppifrån medans kondensen från vp:n kommer nerifrån när den frostar av sig. Det har heller inte ändrats på något annat förutom just installationen av vp:n.
I just detta fall tror jag, men är dock öppen för andra ev orsaker till problemet, att det beror på vp:n.
Vp:n sitter rätt under en altan som har springor i golvet, ångan från avfrostningarna letar sig upp genom altangolvet, vidare genom springorna i taket och rätt in på vinden, kan ha fel men det är min teori och är öppen för andra förslag.
Synd att jag inte har bilder på huset som ni kunde se på för att få en bild på hur huset är uppbyggt.
Självklart kommer det att kopplas in folk som kan om just dessa problem, bara kul att höra andras åsikter.
Tacksam för era svar hitills  Thumbsup


Ps: Om vp:n nu inte är boven i dramat tycker man det skulle bildats mögel tidigare, huset är ju ändÃ¥ 30 Ã¥r  Sc:,h
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2010, 19:37:20 »
Du kan ha helt rätt i dina teorier. Med dina kompletterande uppgifter verkar vp vara en del i problemet, i kombination med för "bra" ventilation. Sanera vinden och flytta utedelen är kanske enda lösningen. Är skadan begränsad till området ovanför altanen blir saneringen förhoppningsvis överkomlig.

Såg nu att det finns en vedspis. Används den mindre nu än tidigare utan att övrig ventilation ökats, kan det vara en del i problemet. Vedspisar suger som bekant en massa luft som ger ett visst undertryck i huset. Slutar man elda kommer man i stället få ett övertryck som gör att fuktig inneluft "trycks" upp på vinden.
« Senast ändrad: 01 mars 2010, 19:46:09 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2010, 20:14:26 »
Du kan ha helt rätt i dina teorier. Med dina kompletterande uppgifter verkar vp vara en del i problemet, i kombination med för "bra" ventilation. Sanera vinden och flytta utedelen är kanske enda lösningen. Är skadan begränsad till området ovanför altanen blir saneringen förhoppningsvis överkomlig.

Såg nu att det finns en vedspis. Används den mindre nu än tidigare utan att övrig ventilation ökats, kan det vara en del i problemet. Vedspisar suger som bekant en massa luft som ger ett visst undertryck i huset. Slutar man elda kommer man i stället få ett övertryck som gör att fuktig inneluft "trycks" upp på vinden.



Huset är byggt i vinkel, vindarna är inte ihop kopplade med varandra, vinden på den ena delen där möglet finns har ingen kontakt med murstocken. Vinden där murstocken finns är den vinden som "används" till att ställa upp sånt man inte behöver nu eller aldrig behöver och där uppe är det torrt och fint.
Angående eldandet håller jag med dig samt att själva vp:n blåser in en massa luft och rör runt i huset och skapar drag i huset som drar ut i ventilerna.
Tror oxå på en riktig sanering och att flytta vp:n till en annan plats.
Tacksam för erat engagemang  Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2010, 20:26:19 »
Iom detta besvär så börjar man ju att fundera. En LLVP sitter det ju på var och varannat hus nu förtiden och då borde ju även placeringen va viktig att tänka på även för just fuktproblemen som kan uppstå.

Tex en 1-plans villa som står på platta. Man monterar vp på långsidan cirka 50cm från mark, när vp sen avfrostar och ångan stiger uppåt så skulle väl egentligen ångan kunna smyga sig in i takfotsventilationen och vidare in på vinden och orsaka samma problem som jag beskrivit min svärfar har, kanske långsökt när vp:n blåser ut framåt och att överhänget på taket inte är bredare än 30-40cm i regel men som jag med min Bosch där det blåser ut uppåt borde det ju finnas en risk iaf, eller där taket sträcker sig långt utanför det egentliga huset, kanske inte vanligt men att det skulle kunna hända Sc:,h Kanske är en bra idè att tänka till på även var man sätter utedelen just för det ev problem man kan få om ångan letarsig upp på vinden? Är jag riktigt ute och cyklar nu eller ligger det nåt i min teori Sc:,h
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2010, 20:35:59 »
Är det fritt blås genom altanen eller är den inbyggd på sidorna?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2010, 20:41:59 »
Är det fritt blås genom altanen eller är den inbyggd på sidorna?

Fritt blås.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2010, 20:45:10 »
Om jag har summerat avstånden korrekt är det 1,5 ifrån vp till altangolv och sedan 2,5-3,0 m upp till vindsgolvet. Stämmer det?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2010, 20:56:12 »
Om jag har summerat avstånden korrekt är det 1,5 ifrån vp till altangolv och sedan 2,5-3,0 m upp till vindsgolvet. Stämmer det?

Säg 1m från vp till altangolv och det andra stämmer. Sen sitter den ju cirka 2 meter in under altanen.
Svårt att beskriva men hade jag haft bilder hade ni sett det hela bättre, den sitter inte instängd utan luftigt under altanen.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2010, 21:19:33 »
Innan jag ev. flyttar på vp, skulle jag bygga igen taket över altanen/golvet till vinden, så rejält att ingen luft kommer in den vägen.

Använd gärna den nya typen av vindväv, som är mycket seg.

De senaste åren har det var ovanligt hög luftfuktighet och det har orsakat mögelskador.

Du har sett att flera andra skribenter har ifrågasatt luftflödet in i vinden och jag delar dessas uppfattning. Jag tror ej att vp är orsaken till fuktproblemen.

Jag byggde nyligen ett helt nytt hus och Boverkets rekommendationer nuförtiden är att luftspalter skall förminskas.

Man kan bli panikslagen och vill ha snabba resultat, men den kloke tar det lugnt och inhämtar så mycket info som möjligt. Lugna din svärfar.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mögel och fukt på vind pga LLVP!
« Svar #14 skrivet: 01 mars 2010, 21:37:18 »
Innan jag ev. flyttar på vp, skulle jag bygga igen taket över altanen/golvet till vinden, så rejält att ingen luft kommer in den vägen.

Använd gärna den nya typen av vindväv, som är mycket seg.

De senaste åren har det var ovanligt hög luftfuktighet och det har orsakat mögelskador.

Du har sett att flera andra skribenter har ifrågasatt luftflödet in i vinden och jag delar dessas uppfattning. Jag tror ej att vp är orsaken till fuktproblemen.

Jag byggde nyligen ett helt nytt hus och Boverkets rekommendationer nuförtiden är att luftspalter skall förminskas.

Man kan bli panikslagen och vill ha snabba resultat, men den kloke tar det lugnt och inhämtar så mycket info som möjligt. Lugna din svärfar.

Ja dom byggde ju inte Rom pÃ¥ en kafferast. Den ska inte flyttas precis i nuet, det kommer en firma och ska kolla pÃ¥ möglet och se vad som skall göras Ã¥t det. Ã…terkommer när jag vet mer om jävelskapet som inträffat, tackar och bugar sÃ¥ länge  *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 402
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!