Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline HT-C9 - Kör varmvatten ofta.  (läst 671 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
IVT Greenline HT-C9 - Kör varmvatten ofta.
« skrivet: 19 oktober 2022, 23:12:18 »
Hej!

Har en IVT Greenline HT-C9 från 2004. Skaffade nyss en "husdata" för att hålla koll på pumpen samt förhoppningsvis styra den för drift på billigare eltimmar. Vilket var tur för att någon vecka senare varnade pumpen för hög pressostat och jag fick rensa slangen mellan kondensor och cirkulationspump. Passade i samma veva på att byta cirkulationspumpen.

Har nu upptäckt att pumpen väldigt ofta gör varmvatten, ca en timme mellan gångerna, testar jag att sätta pumpen i "sommarläge" så stängs cirkulationspumpen av och då blir avsvalningen betydligt längre med 4-5 timmar. Tänkte först att växelventilen läckte och fick bytt den (var redan bytt till en LK 525, men den var inte helt tät), men det gjorde ingen större skillnad.

Det enda jag kan tänka på är att eftersom det är väldigt kort avstånd mellan T-kopplingen och botten på varmvattenberedaren så blandas returen från radiatorerna med vattnet i botten, och då tempgivaren till varmvattnet sitter där så kommer pumpen tycka att det är dags att värma.
Funderar på om man kan sätta en backventil. magnetventil eller helt enkelt bara förlänga röret.

Andra tankar och idéer?
165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline HT-C9 - Kör varmvatten ofta.
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2022, 23:23:34 »
Har du bytt växelventil till en LK 525 och det fortsätter att vara många laddningar, är det troligtvis T-stycket i beredaren som måste bytas.

Radiatorvattnet smiter in i beredaren via din befintliga anslutning, och trycker ut det varma vattnet samma väg.




Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
SV: IVT Greenline HT-C9 - Kör varmvatten ofta.
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2022, 23:26:15 »
@Lexus: Låter precis som jag funderade på, att det finns en pryl som eventuellt löser det med är ju ännu bättre!
Tack!
165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
SV: IVT Greenline HT-C9 - Kör varmvatten ofta.
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2022, 23:30:52 »
Sökte lite snabbt på numret men hittar bara tyska återförsäljare, du råkar inte veta hur jag enklast får tag på en?

Letade lite själv.
JSEnergi samt revidershoppen har ett annat nummer för den, ifall folk skulle leta: 8733701943
« Senast ändrad: 19 oktober 2022, 23:44:03 av 13th.Marine »
165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

Björn2

  • Gäst
Björn2
SV: IVT Greenline HT-C9 - Kör varmvatten ofta.
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2022, 22:48:35 »
Är det ett nytt fenomen?
Annars kan det ju va så enkelt att du har ställt in för låg vv diff :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!