Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation av bergvärme- nybörjare som behöver hjälp  (läst 1674 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rogis76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej på er alla i expertpanelen,

Mina föräldrar är mellan 70 och 80 år och orkar inte längre införskaffa den ved som behövs för att värma deras bostadshus i tätorten Pajala. Detta i kombination med att deras kombinerade ved och oljepanna är från 1962 gör det nödvändigt att byta uppvärmningssystem snarast. Föräldrarna och jag har kommit fram till att bergvärme är det värmesystem som vi vill satsa på då det sköter sig själv och återbetalar sig över tiden.

Jag har i första hand tittat på de tre stora märkena IVT, Nibe och Thermia. Då IVT saknar återförsäljare i närområdet och dessutom förekommer dess modeller flitigt i folksams skadelista gör att IVT faller bort som tänkbar värmepumpsleveratör för oss. Därför har jag tänkt skicka iväg egenhändigt snickrade offerter till Nibe och Thermias som har återförsäljare i närområdet. Då jag är helt novis på värmepumpar önskar jag att ni experter kan ge mig feedback på min offertkladd och svara på en del frågor. För att ni ska kunna göra det listar jag lite fakta om huset.

Huset är byggt för 1950 och består av två våningar plus fullstor källarvåning på totalt 170-180 kvadratmeter. Huset är tilläggsisolerat och har radiatorer av den gamla sorten som passar väl ihop med bergvärmepumpar.Fastighetens totala energibehov uppskattas till ca 30000 kWh/år. Årsmedeltemperaturen i Pajala är -0,7 grader och en värmepumpsinstallatör uppskattar DUT till -37 grader.

Frågorna jag undrar Vilken effektstorlek behöver det vara på pumpen, hur många borrhål behövs och vad ska det sammanlagda aktiva borrhålsdjupet vara? Här är det viktigt att systemet inte blir underdimensionerat. Är det ekonomiskt värt att installera en ackumulatortank samtidigt då det saknas en sådan. Har läst att brinekretsen bör isoleras? Varför? Har även snappat upp att köldbärarmediet inte bör gå under noll grader för att undvika problem. Kan någon svara på varför. Bör man isolera andra rör av något slag? Saknas det något i min offertkladd som absoult bör vara med?

Vore väldigt tacksam för svar då jag känner mig något vilsen på detta område
Med vänlig hälsning
/ Roger

Nedan följer offertkladden:


I inlämnad offert skall totalentrepenören specifera:

Energikalkyl för hur stor energibehov för varmvattenberedning och uppvärmning bostadshuset har på årsbasis.

Hur stor del av effektbehovet som klaras av totalentreprenören föreslagen bergvärmepump utan tillskottsvärme ska anges.

Den av totalentreprenören förslagna bergvärmepumpen typ och prestanda pris ska redovisas.
-varmvattenberedning ska ingå
-rum och utegivare ska ingå
Passiv kylning ska ingå
Om möjligt ska fjärrstyrning av bergvärmesystem ingå
Ackumulatortank behövs det enligt totalentreprenör, specificera kostnad och ungefärlig energibesparing.

Totalentreprenören ska redovisa om det behövs en eventuell rivning i huset/ hålslagning av husgrund för att få in bergvärmepumpen i huset.
Om ja specificera extrakostnad för detta samt återställning av huset till befintligt skick.

Krävs det nytt expansionskärl, shuntgrupp samt behövs det bytas eller utökas radiatorer i huset. Specificera antal och kostnad

Inkoppling av den nuvarande vedpannan till bergvärmesystemet ska ingå. Specificera kostnad och om det går att använda vedpannan samtidigt med bergvärmen eller endast var för sig.

Specificera markdrivning och aktivt borrhålsdjup (under grundvattennivån) som ingår i offert. Redovisa antal borrhål som ska borras.

Specificera eventuell extrakostnad för markdrivning och borrning i berg per meter för ovan och under grundvattennivån utöver det som ingår i offerten.

Längd på infordringsrör som ingår i priset ska specificeras. Specificera eventuell extrakostnad per meter.

Anslutning från borrhål till fastigheten ska ingå. Specificera schaktkostnad per meter.

Håltagning i vägg för rör samt ifyllning av luftspalt mellan vägg och genomdragna rör ska ingå.

Specificera vilket köldmedium som ingår. Installatören skall lämna garanti på att inkommande köldbärare inte kommer att understiga 0 grader in under den kallaste årstiden. Isolering av brinekretsen ska ingå.

Grovstädning efter slutfört arbete ska ingå

 Borttransport av borrkax ska ingÃ¥

Återställande av gräsmatta ska ingå

. Totalentreprenören ska redovisa om något annat som bör isoleras tex rör?

Fullständig elinstallation av bergvärmesystemet ska ingå

Kontakter med elbolag för ev förändring av storlek på abonnerad eleffekt ska ingå i offerten.

Provkörning av den installerade bergvärmeanläggningen ska ingå. Inställning att samtliga radiatorer i huset så att dessa är rätt inställda och avger värme utan störande ljud ska ingå.

Driftinstruktioner, specificera vad som ingår, följer fullständig instruktionsmanual med?

Serviceavtal specificera vad som ingår och vad som inte ingår. Redovisa hur lång tid serviceavtalet löper på?

Specificera vilka garantier samt försäkringar som ingår. Redovisa vad dessa garantier samt försäkringar täcker respektive vad inte täcker. Hur lång tid gäller garantierna samt försäkringarna gäller ska också redovisas.

Betalningsvillkor ska specificeras. Fastighetsägaren önskar utnyttja kvarvarande rotavdrag för 2011 och att resten av arbetskostnaden faktureras 20120102. Kan totalentreprenören tillmötesgå detta?

Pris exklusive moms där för materielkostnad och arbetskostnad är separat specificerade.

Moms för för materielkostnad och arbetskostnad ska redovisas separat.

Totalentreprenören ska slutligen redovisa en ungefärlig tidsplan på när samtliga arbeten ska vara utförda.

« Senast ändrad: 25 september 2011, 14:17:11 av rogis76 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installation av bergvärme- nybörjare som behöver hjälp
« Svar #1 skrivet: 25 september 2011, 19:48:10 »
Om jag förelsår -1 ºC på KB-in så säger mitt program 250 m borra till en 8 kW VP.
Max effektbehov blir 9,3 kW så då ska en 8 kW VP räcka tycker jag.
Sen finns det de som förordar 100% effekttäckning men då behövs nog 300 m borra och en volymförstorartank.

Klarar riggen av att borra 250 m så kan man ta ett hål, men vanligast är väl att dela upp det på 2 hål.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!