Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme i dubbelarmerad platta  (läst 2511 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme i dubbelarmerad platta
« Svar #15 skrivet: 23 maj 2020, 20:38:31 »
Tror att du kan få hjälp att fästa slangen i armeringen av de som armerar om du berättar din historia.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme i dubbelarmerad platta
« Svar #16 skrivet: 23 maj 2020, 20:54:30 »
Fyll slangen med varmvatten och plugga ändarna sÃ¥ blir den snäll att lägga,  fäst slangen pÃ¥ ett par ställen pÃ¥ rakan och i kurvorna i underkantsarmeringen och när överkant är klart, lossar du och lyfter upp och fäster pÃ¥ undersidan av överkantsarmeringen. Ta lite hjälp av nÃ¥gon sÃ¥ ni är tvÃ¥, det gÃ¥r rätt fort. Och gubbarna fÃ¥r en kaffe och en tÃ¥rtbit sÃ¥ väntar dom säkert.

Johan000

  • Gäst
Johan000
SV: Golvvärme i dubbelarmerad platta
« Svar #17 skrivet: 24 maj 2020, 19:26:58 »
Fyll slangen med varmvatten och plugga ändarna sÃ¥ blir den snäll att lägga,  fäst slangen pÃ¥ ett par ställen pÃ¥ rakan och i kurvorna i underkantsarmeringen och när överkant är klart, lossar du och lyfter upp och fäster pÃ¥ undersidan av överkantsarmeringen. Ta lite hjälp av nÃ¥gon sÃ¥ ni är tvÃ¥, det gÃ¥r rätt fort. Och gubbarna fÃ¥r en kaffe och en tÃ¥rtbit sÃ¥ väntar dom säkert.

Tack, tycker den lösningen låter tilltalande, men hur lätt är det att "lyfta upp" i praktiken? Kan man röra sig upp på 2 armeringsnät? Hålen är ju bara 15×15 cm...

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Golvvärme i dubbelarmerad platta
« Svar #18 skrivet: 24 maj 2020, 19:30:42 »
...troligen ligger det nedersta nätet på distanser.....så att det kommer upp några cm ifrån botten...

....det kanske räcker...

.....att promenera på det översta nätet, tror jag inte godkänns av armeringskillarna...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Golvvärme i dubbelarmerad platta
« Svar #19 skrivet: 24 maj 2020, 20:20:52 »
Att röra sig uppe på "överkanten" är inga problem det är ju tom ett måste när man gjuter om det inte är en mycket liten platta.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Golvvärme i dubbelarmerad platta
« Svar #20 skrivet: 24 maj 2020, 20:57:37 »
Jag skulle inte klara det:

Slangen som jag "najade" fast på det understa gallret, ska klippas upp...och lyftas upp mot det översta gallret...och najas fast.....

...samtidigt som jag inte flyttar på distansklossarna mellan gallren...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme i dubbelarmerad platta
« Svar #21 skrivet: 24 maj 2020, 21:50:03 »
Att  gÃ¥ pÃ¥ överkantsarmering görs pÃ¥ varenda bygge när det är dubbelarmering, sÃ¥ där finns inga problem. Att fästa slangen pÃ¥ u-kant med .nÃ¥gra buntband sÃ¥ den ligger kvar är heller inte problem. inte heller att klippa och lyfta den till underkant  överkantsarmering och fästa där. det behöver inte vara najtrÃ¥d, det gÃ¥r lika bra med buntband om man finner det lättare att arbeta med, samt klippa svansen som blir

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!