Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Första loggningen  (läst 7782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första loggningen
« Svar #30 skrivet: 30 januari 2016, 15:42:34 »
Precis.

Tabellen anger siffror som inte riktigt ligger i linje med aktuella värden. Och är säkert inga problem att få fram värden med andra data om man frågar dem. Men om jag extrapolerar med 20 grader luft in så krävs det 88kub/h luftflöde för 600W. Har inte räknat om för rätt VB-temp men med tanke på att en 160mm kanalfläkt ger typ 10ggr detta flöde så kommer jag sannolikt kunna köra den på väldigt låg fart = tyst och ändå ha mariginaler.

Räknar väl även i denna lösning med att stänga av den när man tittar på film dock, men det gör ju inget om den är tyst i alla fall.

Tänker att jag sätter anslutningarna i golv/tak. Skall jag ha varma utblåset i taket eller efter golvet tror ni?

NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Första loggningen
« Svar #31 skrivet: 31 januari 2016, 15:14:15 »
Det gÃ¥r väl lika bra att  bygga  nÃ¥gra raddar dolt som kambatterier?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första loggningen
« Svar #32 skrivet: 01 februari 2016, 20:05:35 »
Kanske det gör, men den lösning jag spekulerar i ovan kommer ha både fläkt och växlare på andra sidan väggen och därmed blir det bara insug/utblås som tar upp väggyta i det aktuella rummet. Och eftersom värmekällan i detta sena skede bara har en enda möjlig plats så blir det svårt att få in tillräckligt stor radiator..

Det rör sig som sagt om ett dedikerat biorum, och någon radiator på väggen är inte aktuell.
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första loggningen
« Svar #33 skrivet: 04 februari 2016, 08:54:24 »
Fortsätter lite här.

Det rör sig alltså om att installationen kommer sitta i ett mer eller mindre outnyttjat utrymme bredvid bion. Bakom duken närmare bestämt. Och tanken är alltså ett kanalsystem som har en anslutning i golv och en i tak. Och frågan är då vad som är smartast.

Om jag suger in i taket och blåser ut längst golvet så får jag effekten att golvet (heltäckningsmatta på oisolerat källargolv) får lite extra värme, och jag håller en god cirkulation av värmefördelningen. Å andra sidan gör det inget att det är några grader kallare närmast golvet när man sitter i recliner-fåtöljen och kanske är det rent av så att denna cirkulation ökar det totala värmebehovet i för komfort i rummet?

Andra alternativet är att om jag suger i botten och blåser ut i taket. Med detta upplägg så följer jag den termiska effekten, och kanske kan jag rent av ha en viss skorstenseffekt = konvektorverkan i detta system även med fläkten avstängd. Men jag får inte fördelarna med cirkulationen.

Värt att nämna i sammanhanget är att jag redan dragit in både till och frånluft i detta rum, som redan är kanaliserade till där vårt FTX-aggregat kommer installeras i anslutning till vår tillbyggnad. Eftersom min värme-slinga aldrig kan påverka nettoflödet på luft genom rummet borde det inte vara en faktor att beakta så vitt jag ser det, men det kan ändå nämnas.

NÃ¥gra nya kloka reflektioner efter detta? :)
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Första loggningen
« Svar #34 skrivet: 04 februari 2016, 10:44:57 »
Blir nog kanon  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!