Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Thermia diplomat  (läst 19888 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Problem med Thermia diplomat
« Svar #15 skrivet: 22 november 2008, 09:31:47 »
Hej,
Läs och förstå Matthias F´s inlägg om slanglängder

Utloggad DanneJohansson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: söderhamn
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med Thermia diplomat
« Svar #16 skrivet: 22 november 2008, 09:38:41 »
"heiho" nu förstår ja inte riktigt vad du menar....



dom här siffrorna hade jag nu på morgon..

Ute temp -4
framledningstemp 41(44)
retur                 35(55)
varmvatten        56
integral             -731
brine in              -3
brine ut              2
Thermia diplomat 2008

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: Problem med Thermia diplomat
« Svar #17 skrivet: 22 november 2008, 10:02:24 »
hmm, nu fÃ¥r jag olika bud..  "luckyman" skriver att pumpen klarar 500m i en slinga och "mattias F" skriver max 367m...  vad menas??

Installatören böt inte ut glykolen för det skulle fungera precis lika bra sa han,..  jag trodde det var bra att det skilkjer mycket pÃ¥ in och ut i köldbärarvätskan,
det mÃ¥ste väl betyda att slingan är effektiv och värmer vätskan bättre??? 

Det är inte bra att det skiljer mycket mellan in- och utgående temperaru. 3-5 graders differens på köldbäraren är rimliga värden, ligger man där spelar slanglängden inte så stor roll. Är differensen för liten drar köldbärarpumpen onödigt mycket el, är differensen för hög arbetar pumpen med för låg temperatur i förångaren vilket betyder att kompressorn drar onödigt mycekt el. Lägst total elförbrukning per producerad värmemängd får man normalt i området 3-5 grader.

Det är inte så att att pumpen klarar en viss slanglängd och sen är det stopp. Kommer man över en viss slanglängd drar köldbärarpumpen onödigt mycket el men det fungerar.

Vi har för lite data för att kunna ställa diagnos. Vilken effekt hade gamla pumpen? Värmdes garaget då också? Hur många timmar per dygn går pumpen vid -4 ute? Vad är det för inställning på köldbärarpumpen?

Går en pump i Hudiksvall 24 timmar per dygn och behöver tillsatsvärme när det är -4 grader ute är pumpen i klenaste laget men frågan är alltså om den verkligen går dygnet runt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Problem med Thermia diplomat
« Svar #18 skrivet: 22 november 2008, 10:11:02 »
Brinepumpen är dimensionerad för att "klara" en viss slanglängd med bibehållen temperatur. Vid längre slingor orkar inte brinepumpen att dra runt brinet med samma hastighet. Detta medför att värmepumpen kramar mer värme ur brinet vilket gör att temperaturen på brinet sjunker och viskositeten öka, blir mer trögflytande, vilket i sin tur gör att det blir ännu svårare för brinepumpen att dra runt brinet. En ond cirkel har uppstått.
Lösningar:
- kraftigare pump i serie med den ordinarie.
- gräv upp slingan på mitteln, dela den och få 2st 300 m slingor istället

Hoppas att jag varit tydlig nog  Sc:,h

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Problem med Thermia diplomat
« Svar #19 skrivet: 22 november 2008, 12:16:36 »
"heiho" nu förstår ja inte riktigt vad du menar....



dom här siffrorna hade jag nu på morgon..

Ute temp -4
framledningstemp 41(44)
retur                 35(55)
varmvatten        56
integral             -731
brine in              -3
brine ut              2

Ajdå, 6 ºC skillnad mellan fram- och returledning är ju också ok.
Om vp:n går konstant utan att orka upp i börvärdet (inom parantes) på framledningen så är tyvärr vp:n antingen för klen eller defekt på något sätt.
Har du koll på vilket fabrikat det var på den förra vp:n?
Jag vet inte vilket COP vp hade på 70-talet men om den hade ett årsmedel-COP på 2,5 så skulle du ha ett energibehov på 37500kwh och då är 8kw lite för klent.
Ã…rsmedel-COP pÃ¥ 2,5 kanske är väl mycket för vp frÃ¥n 70-talet?  Sc:,h
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad DanneJohansson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: söderhamn
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med Thermia diplomat
« Svar #20 skrivet: 22 november 2008, 14:15:08 »
okay,  jag vet inte jag blivit mycket klokare men har ju insett att nÃ¥tt mÃ¥ste vara galet iaf. ska försöka fÃ¥ tag i Ã…F sÃ¥ fort som möjligt..
om det visar sej att Ã…F har underdimensionerat pumpen sÃ¥ mÃ¥ste det ju vara deras problem..   det kan ju inte vara OK om den fÃ¥r gÃ¥ pÃ¥
tillsats vid 4a minus...

Dom sa att tillsatsen bara skulle behöva gå i vid 15-20 minus och det är ju så sällan det är det så då är det ju inga problem
igentligen..  men nu är det uppenbarligen problem..

den gamla pumpen var oxå en thermia, det var därför jag köpte samma fabrikat, den gamla hade ju gått problemfritt så länge..

Nyss när jag kolla så var insatsvärmen inkopplad fast framledningstemperaturen hade uppnått börvärdet och då ska den väl definitivt inte behöva gå?
Thermia diplomat 2008

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: Problem med Thermia diplomat
« Svar #21 skrivet: 22 november 2008, 16:10:07 »

om det visar sej att Ã…F har underdimensionerat pumpen sÃ¥ mÃ¥ste det ju vara deras problem..   det kan ju inte vara OK om den fÃ¥r gÃ¥ pÃ¥
tillsats vid 4a minus...

Dom sa att tillsatsen bara skulle behöva gå i vid 15-20 minus och det är ju så sällan det är det så då är det ju inga problem



Det kan vara något med inställningarna också. Pumpen skall gå 24 timmar per dygn innan tillsatsen kopplas in, kontrollera det först. Det går att ställa in fel så att tillsatsen går in innan pumpen går kontinuerligt. Går pumpen 24 timmar/dygn innan tillsatsen går in är pumpen för klen. Gör den inte det är det fel på inställningarna.

Citera
Nyss när jag kolla så var insatsvärmen inkopplad fast framledningstemperaturen hade uppnått börvärdet och då ska den väl definitivt inte behöva gå?

Det beror på inställningarna och värdet på integralen, det behöver inte vara fel.

Vilken förbrukningssiffra är pumpen dimensionerad efter? Det står säkert i offerten?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad DanneJohansson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: söderhamn
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med Thermia diplomat
« Svar #22 skrivet: 23 november 2008, 08:59:52 »
Nu har jag luftat alla element en gÃ¥ng till och det verkar som jag kunde sänka frammatningstemperaturen till 38grader nu.. inatt hade vi 7 minus och det var fortfarande 20 grader inne och jag tror inte tillsatsen gÃ¥tt pÃ¥, den visar ju bara hela timmar sÃ¥ om den gÃ¥tt nÃ¥ra minuter syns ju inte...   hur ser man antalet starter pÃ¥ thermia??


mvh. Daniel
Thermia diplomat 2008

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med Thermia diplomat
« Svar #23 skrivet: 23 november 2008, 09:33:17 »
Antalet starer kan du inte se på en Thermia.
En logger hade varit perfekt för att hjälpa dig felsöka...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Problem med Thermia diplomat
« Svar #24 skrivet: 23 november 2008, 09:52:40 »
Hej Danne!
Om du går in i servicemenyn och ändrar loggtiden till 14 minuter så får du en trend på ett dygn.
Sedan kan du titta på framledningstrend och då ser du antalet starter/dygn, genom att räkna ihop antalet starter som visas på trenden.
Något annat sätt att se antal starter finns inte på diplomaten.

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!