Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F370 stor skillnad mellan förÃ¥ngar och avluftstemp - igen...  (läst 323 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har en rätt trÃ¥kig historia med min F370 med köldmediumläckage och byte av kompressor och förÃ¥ngare 2018. Jag undrar om det är dags igen? Om ni ser pÃ¥ bilden sÃ¥ är skillnaden mellan förÃ¥ngar och avluftstemp upp till 9 grader nu. Det ska väl ligga runt 2 graders skillnad?   Eller gör jag en felaktigt slutsats, kan det vara nÃ¥got annat än brist pÃ¥ köldmedium?

2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3614
  • Karma +2/-0
Testa kör tillskott 12h och se vad givarna säger, så de går rätt. Även extraavfrostning på köpet. Finns risk för ispåbyggning om avluften är bara någon plusgrad.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Yes jag gör så. Återkommer. Tack!
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1859
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Om nu Nibes kompressorer mm havererar så frekvent, vad blir då vinsten med att ha en sådan värmepump?? Det är ju nu inte bara TS som drabbats genom åren. En reparation käkar ju lätt upp all besparing som gjorts, tragiskt att grejorna inte verkar hålla längre
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Håller med. Jag ångrar sjukt mycket att jag inte köpte till den extraförsäkring som Nibe har. Kommer garanterat göra det nästa gång oavsett modell och fabrikat.

Om nu Nibes kompressorer mm havererar så frekvent, vad blir då vinsten med att ha en sådan värmepump?? Det är ju nu inte bara TS som drabbats genom åren. En reparation käkar ju lätt upp all besparing som gjorts, tragiskt att grejorna inte verkar hålla längre
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3614
  • Karma +2/-0
Ska försöka mig på en uträkning, osäker på hur många timmar per år som kompressorn går. Men borde vara mer än 4000 h. Vi säger 5000h. 0,65 kW per timme blir 3250 kWh per år som den tuggar i sig. Då får man ut 9750 kWh per år. Dvs sparar 6500 kWh per år. Det är 45500 kWh per år sparade om man räknar på 7 år. Något man betalar upp emot 90000 kr för annars. Reparation 20000 kr.

Det går ju plus ändå, men lite tveksamt jämfört med konkurrenter som håller längre.

Nibe säljer något som heter ryggisolering, vet inte vart artikeln hör hemma egentligen. Men i någon 310-360 eller 370 finns den som reservdel. Jag sätter den runt mina kompressorer jag byter. I teorin så ska de hålla lite längre och ta bort pyttelite av det högfrekventa ljudet om man gör så.

Varför det skulle fungera bättre är halva teorin varför 410 och 470 håller längre med samma kompressor, men den duschar inte i luftflödet i dessa modeller - kyls ner hela tiden. Är den kall så vill köldmediet dit och då funkar inte oljan som den ska.

Min originalkompressor har fortfarande inte gått sönder. Tillverkad 2001, fick kvitto av förra ägaren förra veckan. Pumpen installerades oktober 2001. Tillverkad mitten av 2001. Den har bitumenmatta med typ 25 mm fluff på insidan som isolering. Aldrig sett i fält. Men ser inte många av dessa pumpar å andra sidan. Finns ingen kompressorvärmare.
« Senast ändrad: 08 maj 2024, 09:53:48 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9702
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Drifttiden på kompressorn kan ofta vara över 6000 timmar per år med dessa värmepumpsmodeller med ganska liten kompressor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1859
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Jamen då så, då blir det ju okej kan man säga. Enda tveksamma är väl om du verkligen får hem en reparatör för jobbet (i Stockholmsområdet) och det endast kostar 20ksek. Möjligen efter ROT då om det är många arbetstimmar. Samtidigt synd att så mycket av besparingen ska ätas upp pga dråplig kvalitet
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu har jag kört med bara eltillsats under dagen och eftersom det har varit samma utomhustemperatur hela dagen blev det lätt att jämföra. Se bild. Jämför man med första bilden i denna tråd så ser man att kompressorn fortfarande ger en del energi tillbaka i systemet, och det är ju bra. Men den höga skillnaden mellan förångar och avluftstemp oroar mig och även att den kryper ner under 0 grader efter ett tag (förångartempen).

2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!