Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Senaste lilla "uppfinningen"  (läst 2642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Senaste lilla "uppfinningen"
« skrivet: 10 april 2018, 11:49:10 »
Hallåj!

Min senaste skapelse är att i ett badrum återvinna dusch och tvättvattnet och använda till toaletten. Inte så ofta man har förutsättningarna för detta men vi hade det just för detta badrum. Wc och övrigt har separerade avlopp i hela huset. Badrummet har separat vattenmatning till wc då fördelaren är placerad att det blev enklare att dra en egen matning till toaletten. Stammen från dusch och tvättställ går genom pannrummet och var enkel att komma åt. Den kapades och leddes ner i en 100 liters tunna, i överkant på tunnan anslöts ett avlopp som mynnar ut i golvbrunnen. På väggen placerades en 12v tryckpump avsett för båtar och liknande, vars sugledning går ner i tanken och tryckledningen anslöts till toaletten.

Resultatet är att toaletten spolas med använd vatten. Detta gjorde jag för att vi har sluten tank och provade halvera tömningsintervallet, men det visade sig att vi fick hushålla med vattnet för att klara det. Denna tömning gick dock bra utan att hushålla, trots att återvinningen installerades i mitten av perioden så det ser lovande ut. Kan vi i fortsättningen klara oss på nya tömningsintervallet så har investeringen betalat sig på 1,5 månader. Vi betalar 30 öre/litern för tömningen, så liten tröst att förbrukningen av vatten är nästan gratis. Hoppas få till reningsverk i år och slippa tanken. Sparar även lite på elförbrukningen då varmvattnet i tanken avger värme till huset när det svalnar.. jag sa ju lite :) Nästa steg blir att installera förvärmningsslinga till duschen i avloppet till tunnan..

Jag har dock en uppföljning på iden som jag tänkt prova i mina hyresfastigheter. Den har potential att bli en allmän användbar produkt då den kan installeras i alla vanliga badrum och sparar både vatten och varmvattenförbrukning.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: StorÃ¥ Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Senaste lilla "uppfinningen"
« Svar #1 skrivet: 10 april 2018, 12:21:45 »
Så att jag förstått detta rätt så har jag några frågor.

Du har avlopp från tvättmaskin och dusch.
Kan du med fördel till tömningsintervallet koppla in handfatet, diskmaskin, diskhon också?
Handfatet i badrummet där du har duschen borde väl vara givet att koppla in om du redan använt duschen i systemet?

Tömningsintervallet, är det beroende på hur mycket 12v pumpen hinner pumpa upp eller mängden vatten ni har i tunnan? :)
30 öre per tömning, det låter mycket.
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Senaste lilla "uppfinningen"
« Svar #2 skrivet: 26 april 2018, 22:00:52 »
Det är avloppet från en dusch och tvättställ.

Slambilen åker en gång i veckan. Så det går att tömma varje vecka, vart annan, vart tredje, vart fjärde, etc. Tömningsintervallet väljer vi själv, just nu vart annan vecka. Men det gäller ju att den slutna avloppstanken inte blir full, för då svämmar det ju över.. Så iden är att spara tillräckligt med vatten så vi slipper snåla för att klara oss på vart annan veckas tömning. Själva tunnan eller pumpen är ingen begränsning. Tunnan rymmer kanske 85-90 liter när den är full och pumpen har aldrig stannat pga tom tunna. Varje gång vi spolar i toan tar den vatten från tanken, vilket då frigör volym i tunnan som gör att vid nästa dusch hamnar motsvarande mängd vatten i tunnan istället för i den slutna avloppstanken..

Märkte att det luktade illa om toaletten efter att vi vart borta en vecka. Lag i en klorpuck från poolen så försvann lukten, och vattnet blev även så rent att man inte länge tänker på att det är använt vatten som man spolar med. Får se hur länge pucken håller. Brukar hålla en vecka i poolen men då flödar vattnet samt att det är varmare.

Systemet skulle nog kunna fungera riktigt bra i en större fastighet. Då skulle man kunna göra ha ett reningssystem utan att investeringen blir för stor i förhållande till besparingen. Exempelvis ett sandfilter med automatisk backspolning och ev klorering.

Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Senaste lilla "uppfinningen"
« Svar #3 skrivet: 27 april 2018, 06:04:58 »
Jag skulle sätta en klorpuck i veckan i tunnan i källaren, annars kommer du snart att få ett mysigt jobb med att rengöra toalettstolens cistern.
Gör du samma sak i fastigheten så kommer du att få rengöra toaletter på löpande band, lite beroende på hur många lägenheter det är förstås.
En annan sak som jag tänkte på vore att du skulle kunna sätta in någon typ av backspolningsbart filter vid sidan av tunnan i källaren.
sätt en extra cirkulationspump som rundpumpar vattnet från tunnan, genom filtret och tillbaks till tunnan i en timerstyrd intervall, kanske 3 minuter varannan timme eller nåt sånt.
Klor + filtrering skulle göra att din toalettstol höll längre innan den gror igen i cisternen, och att vattnet du spolar med ser fräschare ut.
Kan tänka mig att det är lite "grått" i toan efter att ni spolar?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Senaste lilla "uppfinningen"
« Svar #4 skrivet: 27 april 2018, 14:42:35 »
NÃ¥gon som inte läste sÃ¥ noga?  ;)

Som jag skrev märke jag att det luktade illa efter vi var borta en vecka, sÃ¥ jag lade i en klorpuck - lukten försvann och vattnet ser inte alls smutsigt ut. Som jag ocksÃ¥ skrev sÃ¥ tror jag det skulle funka riktigt bra i en större fastighet med exempelvis ett sandfilter med automatisk backspolning.  tummenupp
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!