Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ska det vara sÃ¥ svÃ¥rt att hitta ett enkelt ftxaggregat?  (läst 9770 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Sitter i ett gammalt hus som nu tätats upp och fått en fruktansvärt dålig innomhusluft.
Efter att ha läst på inser jag att det jag kallar värmeväxlare på in och utluft i folkmun kallas FTX :-)
Men det verkar vara stört omöjligt att få tag på själva värmeväxlaren med till och frånluftsfläktar och lite enkel styrning.
Jag har massor av planer och vill ha ett enkelt agg som det går att manipulera för att förverkliga alla mina ideer som förhoppningsvis dyker upp på detta forum inom en snar framtid.

Har någon tips på aggregat eller en "lös" värmeväxlare?
kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ska det vara så svårt att hitta ett enkelt ftxaggregat?
« Svar #1 skrivet: 25 september 2011, 01:18:08 »
Hi

kolla på blocket, kanske denna kan vara något
http://www.blocket.se/stockholm/FTX_Ventex_300_36015146.htm?ca=11&w=3

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ska det vara så svårt att hitta ett enkelt ftxaggregat?
« Svar #2 skrivet: 25 september 2011, 08:37:44 »
Ventilationsbutiken har ju allt.
http://www.ventilationsbutiken.se/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ska det vara så svårt att hitta ett enkelt ftxaggregat?
« Svar #3 skrivet: 25 september 2011, 10:24:22 »
Hi
Tolkade (kanske felaktigt) PEPTK att de skulle vara extra billigt för exprimenterande.
om det funkar att köpa nytt, så är ju www.soliduct.com bra prismässigt och har en hel del grejor
Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ska det vara så svårt att hitta ett enkelt ftxaggregat?
« Svar #4 skrivet: 25 september 2011, 21:04:29 »
Det jag vill åt är framförallt lådan med värmeväxlaren och eventuellt fläktmotorerna.
Vore skam att köpa ett nytt aggregat för att börja med att skruva sönder det.

Det verkar som ett nytt aggregat börjar lite under 20.000 kronor och det är inte riktigt vad jag tänkt mig.

Hur svårt kan det vara egentligen? En isolerad plåtlåda med lameller för värmeväxlingen, en fläkt på vart håll, några filter och någon enkel styrlogik.
Har någon på forumet byggt en egen enhet, konstruktionen av en korsvärmeväxlare verkar enkel.
Antar att en motströmsvariant gjord av rör-i-rör ger för liten yta annars är det kanske ännu enklare att tillverka.
Sätter man 4 st 80mm spirorrör i ett 200mm rör så har man plötsligt en tre meter lång värmeväxlare med nästan tre kvadratmeter yta att lägga på vinden. Det borde ju fungera?
Med lite isolering, två budgetfläktmotorer och en arduino så är vi i hamn för mindre än tretusen kronor.
Filterna glömde jag visst...
kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: ska det vara så svårt att hitta ett enkelt ftxaggregat?
« Svar #5 skrivet: 26 september 2011, 12:57:58 »
Det jag vill åt är framförallt lådan med värmeväxlaren och eventuellt fläktmotorerna.
Vore skam att köpa ett nytt aggregat för att börja med att skruva sönder det.

Det verkar som ett nytt aggregat börjar lite under 20.000 kronor och det är inte riktigt vad jag tänkt mig.

Hur svårt kan det vara egentligen? En isolerad plåtlåda med lameller för värmeväxlingen, en fläkt på vart håll, några filter och någon enkel styrlogik.
Har någon på forumet byggt en egen enhet, konstruktionen av en korsvärmeväxlare verkar enkel.
Antar att en motströmsvariant gjord av rör-i-rör ger för liten yta annars är det kanske ännu enklare att tillverka.
Sätter man 4 st 80mm spirorrör i ett 200mm rör så har man plötsligt en tre meter lång värmeväxlare med nästan tre kvadratmeter yta att lägga på vinden. Det borde ju fungera?
Med lite isolering, två budgetfläktmotorer och en arduino så är vi i hamn för mindre än tretusen kronor.
Filterna glömde jag visst...
Med korsströrmsväxlare lär du behöva avfrostningsautomatik och bypass om du har lite verkningsgrad på den.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ska det vara så svårt att hitta ett enkelt ftxaggregat?
« Svar #6 skrivet: 26 september 2011, 16:41:52 »
Minst ett spjäll behöver man också som du indirekt nämner.
Jag förstår helt plötsligt varför elvärmen behövs, om verkningsgraden är 100% och inluften är -20 så borde utluften bli lika kall så antingen så får man reglera luftflödet eller tillsätta värme någonstans på vägen.
Eller gräva ner en 100 meter lång slang på frostsäkert djup i trädgården för att ta inluften på vintern :-)
kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: ska det vara så svårt att hitta ett enkelt ftxaggregat?
« Svar #7 skrivet: 26 september 2011, 17:59:46 »
Minst ett spjäll behöver man också som du indirekt nämner.
Jag förstår helt plötsligt varför elvärmen behövs, om verkningsgraden är 100% och inluften är -20 så borde utluften bli lika kall så antingen så får man reglera luftflödet eller tillsätta värme någonstans på vägen.
Eller gräva ner en 100 meter lång slang på frostsäkert djup i trädgården för att ta inluften på vintern :-)

Du fÃ¥r titta pÃ¥ att köra roterande växlare med kondensor i tilluften och förÃ¥ngare i avluften. Sätt en kompressor och expansionsventil emellan och sÃ¥ har du en evighetsmaskin!  Thumbsup
Ytterst lite tillskott och den tillförda värmeeffekten har ett cop på någonstans 2-3. Då börjar det bli lite roligt, om än inte så billigt som man skulle hoppas.
Det finns anledningar till att aggregat är dyra, eller dyare än man skulle kunna tycka i alla fall.
Uttrycket: man fÃ¥r vad man betalar för gäller även ventilationsbranschen tyvärr.  :)

/Raptor

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ska det vara så svårt att hitta ett enkelt ftxaggregat?
« Svar #8 skrivet: 26 september 2011, 22:17:26 »
Du fÃ¥r titta pÃ¥ att köra roterande växlare med kondensor i tilluften och förÃ¥ngare i avluften. Sätt en kompressor och expansionsventil emellan och sÃ¥ har du en evighetsmaskin!  Thumbsup
Ytterst lite tillskott och den tillförda värmeeffekten har ett cop på någonstans 2-3. Då börjar det bli lite roligt, om än inte så billigt som man skulle hoppas.
Det finns anledningar till att aggregat är dyra, eller dyare än man skulle kunna tycka i alla fall.
Uttrycket: man fÃ¥r vad man betalar för gäller även ventilationsbranschen tyvärr.  :)

/Raptor



Ja tanken med en modifierad luftavfuktare mellan in och utluft är lockande men större delen av året borde en luftsolfångare och/eller en luft/vatten värmepump ge bättre COP än 2-3
Mitt i vintern vid -20 är det bara att ge upp och stoppa ved i spisen istället. Då är det trevligt att ha blivit av med friskluftventilen sidanom sängen :-)
Men jag inser att det inte finns några magiska lösningar.
Varför skulle någon vilja ha en roterande värmeväxlare om man kan få en motströms värmeväxlare om man har plats för den?
Har jag missat något grundläggande i värmeväxlarkonstruktionsteori här?
kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
måste alla korsströmsväxlare ha förvärme eller kondenseringsmockapärer?

Mitt verkar inte behöva det och är från 80-talet.

Kantherm 300. Verkningsgraden på återvinningen verkar hittills helt klart hyfsad!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: ska det vara så svårt att hitta ett enkelt ftxaggregat?
« Svar #10 skrivet: 27 september 2011, 07:41:12 »
Jo Kanthermen fungerar ju som även x-well , som fanns pÃ¥ 80-talet,gjorde genom att ena minuten skicka ut varm frÃ¥nluft som fick passera igenom lite metallskrot som pÃ¥ sÃ¥ sätt värmdes upp. Nästa minut vände luftströmmen och blev till tilluft som värmdes av den tidigare ackumulerade värmen i metallskrotet. Varje gÃ¥ng som luften vände fick man dock tillbaka den del av luften som befann sig behÃ¥llaren med metallskrot innan den friska luften tog över. I x-vell var denna luftvolym  ca 1 kbm och spjället ändrade luftriktning 1 gÃ¥ng/min. Detta innebar egentligen att 60 kbm/tim kom tillbaka som Ã¥terluft som togs frÃ¥n det mest förorenade i huset.I ett mindre hus pÃ¥ 120 kvm är detta 30%. Verkningsgraden hade satts till 90% vilket sÃ¥lunda hade sin förklaring.  Har sett att mÃ¥nga tvivlat pÃ¥ effekten och vitsen med luftintag genom s.k jordrör men avfrostning av ett korströms-vvx behövs inte. Har haft detta i 30 Ã¥r.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: ska det vara så svårt att hitta ett enkelt ftxaggregat?
« Svar #11 skrivet: 27 september 2011, 09:40:47 »
Själva växlaren på kantherm 300 är inte så stor. Inte alls som ett badkar. Så troligen 100-200 liter. Jag vet inte hur många liter som går ut i sekunden.
Min växlar var annan minut. Kan ju inte bli mycket dålig luft som går tillbaks ellet?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ska det vara så svårt att hitta ett enkelt ftxaggregat?
« Svar #12 skrivet: 27 september 2011, 11:11:31 »
Som jag tolkar det så blir problemet med en väl tilltagen motströmsvärmeväxlare att när utomhustemperaturen kryper en bit under under noll så fryser både in och ut på utomhusluften.
Med sämre verkningsgrad luftväxling eller tillsatt värme så löses problemet.
Eventuellt så får man dra ner på tilluften eller blanda lite luft tills man töat värmeväxlaren för ett helt tätt hus har jag definitivt inte.
Oklart hur mycket spillvärme i form av fuktig luft på vinden som eventuellt kan kondensera på värmeväxlaren om isoleringen inte är perfekt utförd.
I värsta fall så rinner det vatten av värmeväxlaren både på insidan och utsidan och mögelsporerna har fest dygnet runt.
kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ska det vara så svårt att hitta ett enkelt ftxaggregat?
« Svar #13 skrivet: 28 september 2011, 16:46:11 »
Bytte just min termavent till en heru  >:D

Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: ska det vara så svårt att hitta ett enkelt ftxaggregat?
« Svar #14 skrivet: 28 september 2011, 18:40:45 »
Ja tanken med en modifierad luftavfuktare mellan in och utluft är lockande men större delen av året borde en luftsolfångare och/eller en luft/vatten värmepump ge bättre COP än 2-3
Mitt i vintern vid -20 är det bara att ge upp och stoppa ved i spisen istället. Då är det trevligt att ha blivit av med friskluftventilen sidanom sängen :-)
Men jag inser att det inte finns några magiska lösningar.
Varför skulle någon vilja ha en roterande värmeväxlare om man kan få en motströms värmeväxlare om man har plats för den?
Har jag missat något grundläggande i värmeväxlarkonstruktionsteori här?

Största anledningen är att du slipper kondensavlopp och avfrostningsautomatik.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!