Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inverter?  (läst 3126 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gnällbältare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Inverter?
« skrivet: 08 mars 2004, 22:45:08 »
Jag kan inte hitta något om inverter-teknik här!?
Har någon provat någon pump med denna teknik?
Kan någon förklara i detalj hur det fungerar?

Erik R

  • Gäst
Erik R
Re:Inverter?
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2004, 09:22:29 »
Inverter är engelska för värmepump, sÃ¥ du hittar nog en del om det här...  ;)

Men det som manrknadsförs som "inverter" är VP av luft-luft typ, sök på det så hittar du nog lite mer.

admin

  • Gäst
admin
Re:Inverter?
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2004, 11:26:23 »
invertertekniken används vad jag vet bara i s.k. luft/luft-värmepumpar, ett undantag finns dock som jag vet om, och det är comfortzones frånluftsvärmepump som också använder den tekniken (eller liknande i alla fall).

Rent allmänt kan man säga att invertertekniken innebär att värmepumpen anpassar sin avgivna energi efter husets behov genom varvtalsreglering. Den kontinuerliga temperaturbevakningen i kombination med en (i vissa fall)  elektronisk expansionsventil ger cirka 30 procent lägre elförbrukning jämfört med konventionella luft/luft värmepumpar.

Jag hoppas personligen att samma teknik skall komma i våra "svenska" jord/bergvärmepumpar.

Det blir kul att se vem som blir först, jag tror att den som blir först med en sån värmepump kommer att sopa mattan med alla konkurenter...

Utloggad Gnällbältare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Re:Inverter?
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2004, 20:40:20 »
CitCop har en annons på sin hemsida om en luft/vatten VP med inverterteknik som skall komma i vår/sommar, vad tror ni om den? ???

Fungerar VP med inverter vid lägre utetemp än konventionella VP?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Inverter?
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2004, 20:26:58 »

Citera
Jag hoppas personligen att samma teknik skall komma i våra "svenska" jord/bergvärmepumpar.

Det blir kul att se vem som blir först, jag tror att den som blir först med en sån värmepump kommer att sopa mattan med alla konkurenter...

Det vore ett klart framsteg men det behöver inte bli så stor skillnad för en bergvärmepump. Räknade på min pump och kom fram till att om man inte reglerar ner köldbärarpumpen blir det ingen skillnad alls. Den något ökade värmefaktorn inkl. pumpar, ca 2 %, äts upp av frekvensomriktarens verkningsgrad som är ca 98 %.

En köldbärarpump som följer kompressorn ger ca 10 % bättre värmefaktor vid 50 % värmepumpeffekt om kompressorns verkningsgrad inte ändras med varvtalet (vet inte om det är ett realistiskt antagande). Det är dock en rätt kort tid av året man ligger på de effektnivåerna så antalet sparade kWh blir inte så stort.

Största delen av vinsten i mitt fall skulle utgöras av minskad tillsatsel den tid man kan köra pumpen med "övereffekt". Skulle det vara möjligt att ta ut 15 % högre effekt minskar behovet av tillsatsel markant. Elförbrukning till min pump skulle med reglering 50-115 % minska med kanske 10-15 % totalt. Bra, men inte revolutionerande. Golvvärme skulle ge en större förbättring i % då pumpen arbetar mot en mindre temperaturskillnad men där har man redan en bra värmefaktor så besparingen i kr per år blir densamma.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

admin

  • Gäst
admin
Re:Inverter?
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2004, 21:57:21 »
Det finns andra fördelar oxå:

Inga knäppande radiatorer/rör,

Vantarna på elementet torkar snabbare om det tillförs lite värme hela tiden - inga stopptider på timmar...

Man kan dimensionera värmepumparna för 100% effekttäckning.

När effektbehovet är lågt så bör inkommande från kollektorn bli varmare.

Lägre toppeffektförbrukning totalt sett (vid 100% täckningsgrad) - större möjlighet att säkra ned huset, sparar 100-tals kronor/år, om inte 1000-tals.

Jag förutsätter att köldbärarpumpen följer med kompressorn i varvtal, åtminstone i steg bör det vara en enkel sak att fixa.

Allt är naturligtvis relativt men det skulle definitivt vara en av de största kliven i utvecklingen på bra många år, låt vara att felkällorna ökar något...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!