Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia diplomat duo - hög förbrukning  (läst 347 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nenners

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia diplomat duo - hög förbrukning
« skrivet: 03 februari 2024, 23:06:29 »
Hej!

Jag har precis flyttat till en bostad med jordvärme och en thermia diplomat duo värmepump från 2014. Nu för Januari så fick jag en elräkning för 3000kwh, nog att det har varit kallt under halva månaden med nedåt - 20, men ändå... Är detta rimligt? Har inget sätt att se vilka kwh som gått till uppvärmning enbart, kan enbart se att värmepumpen gått i 310h och patronen i 4h.

Det är ett stort hus om ca 300kvm, varav källare ca 120 kvm men värmen är av eller kraftigt neddragen i stora delar av huset. Inomhustemperaturen är ca 19 grader.

Är det en normal förbrukning för ett par veckor med ordentlig kyla, eller kan det vara något som är fel med inställningar eller pumpen? Jag är helt novis, så all hjälp mottages tacksamt!


Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia diplomat duo - hög förbrukning
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2024, 06:43:50 »
310h för januari? Varmvatten ser du också timmar på.
Element eller golvvärme samt storlek på pumpen?
Motorvärmare, elradiatorer eller något sådant? Förbrukningen låter hög.

Jag har en 8kW och den drar runt 1,7kWh vid senaste kylan för värme
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!