Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det nÃ¥got konstigt med min Thermia Diplomat 8?  (läst 3339 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Hansson

  • Gäst
Anders Hansson
Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« skrivet: 13 december 2021, 20:16:44 »
Jag har en Diplomat 8 från 2010. Den har fungerat helt okej i alla år. Ibland löser dock överhettningsskyddet ut på elpatronen. Kan vara ett par ggr/år. Fungerar alltid att återställa så går det bra ett tag igen.

Nu har jag en fundering kring varmvattentillverkningen. Sedan 2 år tillbaka bor jag själv i huset varannan vecka därför har jag nog lite bättre koll på min varmvattenförbrukning.
Titt som tätt så gör VP varmvatten trots att inget varmvatten har gått åt på timmar. Jag kan komma hem från jobbet och kika på VP och då står den och gör varmvatten. Symbolen för varmvatten visar alltid tomt, är det normalt?
Det finns ju alltid varmvatten i VP när man väl skall duscha. Nämnas bör att jag har en VVC-pump. Den är dock av när jag inte är hemma samt mellan 00-05 på natten.
Kan man ha väldigt stora förluster pga VVC som gör att VP behöver göra varmvatten så ofta trots att inget varmvatten har använts?

Ganska ofta så ser jag även att tillsats är igång ihop med värmepump. Villa på 180 m2, Garage på 70 m2 (10 grader). Allt byggt 2010. Idag stog den och gick med tillsats. +3 grader ute. Förstår att det är ju jättesvårt att avgöra om detta är "normalt" eller borde värmepumpen klara av detta själv?

Sedan har motorskyddet för värmepumpen löst ut 2ggr senaste månaden. Det var nyss när vi hade en köldknäpp på nedåt -10 grader. Den fungerar dock efter omstart så det är kanske inget att bry sig om?

Många funderingar nu på en och samma gång. Hoppas någon kunnig kan hjälpa mig.

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9743
  • Karma +19/-4
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #1 skrivet: 13 december 2021, 21:06:41 »
Det skulle vara bra med lite mer information: Är det golvvärme i hela huset? Finns det någon beräkning på husets värmebehov? Sådana kalkyler brukar finns till hus som är byggda nyligen. Hur är garaget isolerat?

Spontant tycker jag att det är helt fel att tillsatsel ska behövas vid plusgrader. Så dimensionerar man inte. Det är därför jag är intresserad av information om husets värmebehov.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Hansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #2 skrivet: 13 december 2021, 21:31:20 »
Golvvärme i hela huset och även garage.
Gjorde ju en energibalansberäkning i samband med bygglov. Jag vet att jag klarade de "nya" reglerna som kom 1 Januari 2010. Var det 55kwh/m2 (?). 500 lösull på vind och 240mm lösull i väggar.
Garaget är inte riktigt lika isolerat men 300mm på vind och 165mm.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #3 skrivet: 13 december 2021, 22:03:08 »
Ta några bilder på temperaturer.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Anders Hansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #4 skrivet: 13 december 2021, 23:31:34 »
Här kommer bild pÃ¥ temperaturer frÃ¥n i eftermiddags  kl 18:12
« Senast ändrad: 13 december 2021, 23:33:20 av Anders Hansson »

Utloggad Anders Hansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #5 skrivet: 13 december 2021, 23:38:16 »
Här är från 18:31

Varför skiljer sej framledning/returledning såpass mycket? Och vad betyder siffran inom parantes? Jag vill ju minnas att framledningstemp skall vara satt till ett betydligt lägre max än 47 grader?

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #6 skrivet: 14 december 2021, 06:41:37 »
Är det bara 19 minuter mellan bilderna?

Första bilden kör den värme, men framledningen är ju lägre än beräknat värde så integralen stiger, hur har den hunnit arbeta bort 600 på 19 minuter?

Andra bilden kör den en vv körning.

Ni har liten skillnad mellan framledning och retur, har för mig det rekommenderas runt 8 för din pump.

Siffran inom parentes är beräknat värde vid värmekörning och 70 är max värde vid vv.

Har du termostater som stänger?

Om du trycker och håller in vänsterpil kommer servicemenyn fram. Där finns varmvatten. I den står mera om när en vv kommer att göras. Ta en bild där också.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #7 skrivet: 14 december 2021, 11:12:51 »
Kolla växelventilen varmvatten/värme så den öppnar/stänger fullt. Sök på växelventil så hittar du mer.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9743
  • Karma +19/-4
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #8 skrivet: 14 december 2021, 11:24:31 »
55 kWh/m2 säger tyvärr inte mycket mer än att värmepumpen ska gå mindre än ca 5000 timmar/år. Finns det ingen uppgift om effektbehov vid dimensionerande utetemperatur?

Är golvvärmeslingorna ingjutna i betong? Finns det någon volymtank i systemet?

Varför skiljer sej framledning/returledning såpass mycket? Och vad betyder siffran inom parantes? Jag vill ju minnas att framledningstemp skall vara satt till ett betydligt lägre max än 47 grader?

Differensen är bara 4 grader så den är inte stor. 70 grader tolkar jag som att det är max framledningstemperatur. Vid högre temperatur stannar kompressorn. Detsamma gäller 55 grader som är högsta tillåtna returtemperatur.

Ni har liten skillnad mellan framledning och retur, har för mig det rekommenderas runt 8 för din pump.

Det är golvvärme i hela huset så låg differens är att föredra även om det inte är optimalt för pumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Hansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #9 skrivet: 14 december 2021, 12:50:26 »
55 kWh/m2 säger tyvärr inte mycket mer än att värmepumpen ska gå mindre än ca 5000 timmar/år. Finns det ingen uppgift om effektbehov vid dimensionerande utetemperatur?

Okej, det låter ju bra. Den har snittat 2600 h/år sedan 2010.

Är golvvärmeslingorna ingjutna i betong? Finns det någon volymtank i systemet?

Betong i bottenplan på hus. Träbjälklag övervåning. Betongplatta i garage. Ingen volymtank.

Differensen är bara 4 grader så den är inte stor. 70 grader tolkar jag som att det är max framledningstemperatur. Vid högre temperatur stannar kompressorn. Detsamma gäller 55 grader som är högsta tillåtna returtemperatur.

Det är golvvärme i hela huset så låg differens är att föredra även om det inte är optimalt för pumpen.

Utloggad Anders Hansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #10 skrivet: 14 december 2021, 12:55:23 »
Är det bara 19 minuter mellan bilderna?

Första bilden kör den värme, men framledningen är ju lägre än beräknat värde så integralen stiger, hur har den hunnit arbeta bort 600 på 19 minuter?

Andra bilden kör den en vv körning.

Ni har liten skillnad mellan framledning och retur, har för mig det rekommenderas runt 8 för din pump.

Siffran inom parentes är beräknat värde vid värmekörning och 70 är max värde vid vv.

Har du termostater som stänger?

Om du trycker och håller in vänsterpil kommer servicemenyn fram. Där finns varmvatten. I den står mera om när en vv kommer att göras. Ta en bild där också.

Ja 19 minuter mellan bilder.
Det är ju det som är intressant. Varför den kör varmvatten? Huset har varit tomt sedan 06.00 på morgonen. Det kan inte läcka över varmvatten till kallvatten någonstans? Exempelvis blandare? VVC borde väl inte sänka varmvattentemperaturen såpass mycket. Den har ju dessutom inte varit på under dagen.

Termostater finns, förutom tvättstuga som agerar bypass.

Jag skall ta kort på VV sidan i kväll.

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9743
  • Karma +19/-4
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #11 skrivet: 14 december 2021, 13:03:13 »
Okej, det låter ju bra. Den har snittat 2600 h/år sedan 2010.

Om pumpen går så lite som 2600 h/år bör effekttäckningen vara 80-90%. Med tanke på att huset verkar ligga i sydligaste delen av Sverige eller på västkusten tycker jag att pumpen ska klara -10 utan att behöva hjälp av elpatronen.

Det kan inte läcka över varmvatten till kallvatten någonstans?

Ett vanligt problem är att växelventilen kärvar och fastnar i ett läge där den står lite öppen mot varmvattenberedaren när pumpen värmer huset trots att varmvattenberedaren ska vara helt bortkopplad. Då kyls varmvattenberedaren av inläckande radiatorvatten vilket leder till frekventa varmvattenberedningar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Hansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #12 skrivet: 14 december 2021, 17:12:21 »
Uppdatering:

Idag när jag kom hem från jobbet såg det ut såhär.

Utloggad Anders Hansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #13 skrivet: 14 december 2021, 17:21:07 »
Jag tvättar bilarna efter jobbet, det går åt 20 L varmvatten. I övrigt ingen varmvattenanvändning. Kollar till VP och då ser det ut såhär:

när jag står där hör jag växelventilen gå och på sista bilden ser ni vad den visar efter detta. Det är 1 min mellan första och sista bild.

I min värld känns det skumt att den går in med effektsteg 2 på elpatron? Det är +3 grader utomhus.


Utloggad Anders Hansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #14 skrivet: 14 december 2021, 17:47:26 »
Slänger in en bonusbild, frågan är vad detta säjer expertisen? Hur lång tid är denna skalan på?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!