Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jaha, dÃ¥ har man ställt till det för sig... igen?  (läst 4006 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vi har ett klinkat badrum sedan 2.5 år tillbaka. Träbjälklaget förstärkte jag rejält så det är ca 30 cm cc mellan reglar och 30 cm cc mellan kortlingarna. Mycket regel med andra ord...

Har inte sett nÃ¥gra sprickor i fogarna förrän idag... Till saken hör oxÃ¥ att jag  hamrade nÃ¥got i bjälklaget i ett angränsande rum häromdagen  huvuddunk    huvuddunk    huvuddunk

Vad göra? Sprickorna är knappt synbara, kan inte svära på om de fanns innan. Påverkas tätskikt?

Känns riktigt tungt för närvarande...  :'(


Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Jaha, då har man ställt till det för sig... igen?
« Svar #1 skrivet: 22 juli 2005, 22:25:36 »
Vi har ett klinkat badrum sedan 2.5 år tillbaka. Träbjälklaget förstärkte jag rejält så det är ca 30 cm cc mellan reglar och 30 cm cc mellan kortlingarna. Mycket regel med andra ord...

Har inte sett några sprickor i fogarna förrän idag... Till saken hör oxå att jag  hamrade något i bjälklaget i ett angränsande rum häromdagen  huvuddunk    huvuddunk    huvuddunk

Vad göra? Sprickorna är knappt synbara, kan inte svära på om de fanns innan. Påverkas tätskikt?

Känns riktigt tungt för närvarande...  :'(



svårt att göra en bedömning härifrån, men rent spontant så är fuktspärren lite elastisk & fogen mellan klinkersplattorne är inte elastisk.
hur ser uppbygnaden ut? reglar 30cc har du beskrivit, vad har du uppe på det?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad bela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jaha, då har man ställt till det för sig... igen?
« Svar #2 skrivet: 22 juli 2005, 22:31:05 »
Vill minnas att det var 22mm spånskiva med vattenburen golvvärme, golvgipsskivor, tätskikt (när jag lagt på den angivna mängd som motvarade m2, så drog jag på en extra hink över golvet), fix, fog och klink.

« Senast ändrad: 22 juli 2005, 22:38:03 av bela »

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Jaha, då har man ställt till det för sig... igen?
« Svar #3 skrivet: 22 juli 2005, 23:02:45 »
Vill minnas att det var 22mm spånskiva med vattenburen golvvärme, golvgipsskivor, tätskikt (när jag lagt på den angivna mängd som motvarade m2, så drog jag på en extra hink över golvet), fix, fog och klink.



om du har lyckats arr rubba en regel nä du bannkat i det andra rumet så måsta du nog spräcka spånskivan & gipssivan för att kuna ha sönder tätskicktet, tror du kan sova lugnt. sempraturväxlingarna i klinkern & golvvärman kan ha spräckt fogen (beroende på hur det ser ut)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad bela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jaha, då har man ställt till det för sig... igen?
« Svar #4 skrivet: 22 juli 2005, 23:39:07 »
Ska försöka sova... Sprickorna är i motsatta delen av badrummet om man ser från där jag bankade. Man tycker ju att om jag "slagit sönder något" så borde väl det hända på de "första plattorna" och inte 3m bort.

NÃ¥gra sprickor hittade jag i ett gjutet fall i duschen.



Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
kung fu...slå här...effekt där....
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad bela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jaha, då har man ställt till det för sig... igen?
« Svar #6 skrivet: 23 juli 2005, 07:53:36 »
Citera

om du har lyckats arr rubba en regel nä du bannkat i det andra rumet så måsta du nog spräcka spånskivan & gipssivan för att kuna ha sönder tätskicktet, tror du kan sova lugnt. sempraturväxlingarna i klinkern & golvvärman kan ha spräckt fogen (beroende på hur det ser ut)
Citera

Tycker att det borde bli större sprickor om nu spånskiva + gipsskiva spruckit...

Sprickorna är våta på bilderna så de syns extra tydligt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jaha, då har man ställt till det för sig... igen?
« Svar #7 skrivet: 23 juli 2005, 16:05:02 »
Fuktspärren finns där just p.g.a. att fogarna spricker, dessutom är de inte täta en innan de spruckit, jag kan inte tänka mig att det är nån fara på taket.

Kolla dina kompisars klinkrade rum så skall du nog finna sprickor hos alla andra som lagt på träbjälklag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Jaha, då har man ställt till det för sig... igen?
« Svar #8 skrivet: 23 juli 2005, 16:42:30 »


Tycker att det borde bli större sprickor om nu spånskiva + gipsskiva spruckit...

Sprickorna är våta på bilderna så de syns extra tydligt.

det var det jag mena, du kan omöjligt ha spräckt både spånskivan & gipset, för du har väl förskjutna skarvar.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad bela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jaha, då har man ställt till det för sig... igen?
« Svar #9 skrivet: 23 juli 2005, 19:10:24 »

Citera

det var det jag mena, du kan omöjligt ha spräckt både spånskivan & gipset, för du har väl förskjutna skarvar.
Citera


Japp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!