Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolering Avluftskanalen pÃ¥ Nibe F730  (läst 1196 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zabibayat

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Isolering Avluftskanalen på Nibe F730
« skrivet: 22 mars 2021, 21:20:03 »
Hej, Jag fick byta ut min frÃ¥nluftsvärmepump nyligen  frÃ¥n F310P till F730. Avluftskanalen gÃ¥r frÃ¥n tvättstugan genom en innervägg till vinden pÃ¥ tillbyggnad som är garaget, röret är ca 5m lÃ¥ng.  Jag har isolerat med PE30 isoleringstrumpa men inte inne i väggen dÃ¥ hÃ¥let är för lite sÃ¥ sista biten inne i väggen är oisolerad, ca 10cm ut frÃ¥n plÃ¥tplattan i väggen, sen sitter en till flexirör med isolering till pannan. I manualet stÃ¥r att det ska vara diffusionstätt isolering hela vägen, betyder det jag mÃ¥ste göra hÃ¥let större för att fÃ¥ in isolering eller finns nÃ¥got lättare?  Begärde offert för en ventilation firma och fick en pris pÃ¥ 13000kr + moms. Verkar lite överdrivet eller är det rimligt? Tacksam för svar..
« Senast ändrad: 22 mars 2021, 21:34:31 av zabibayat »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Isolering Avluftskanalen på Nibe F730
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2021, 19:26:08 »
Detta behöver göras seriöst, annars får du fuktskada där det är slarv. Såga upp, riv ner väggpanel, vad som helst för att det ska bli rätt. Sen tror jag det ska vara PE50 i alla fall.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Isolering Avluftskanalen på Nibe F730
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2021, 10:09:31 »
Vad jag vet är det bara Comfortzone som kräver PE50. NIBE räcker med PE30 enligt det jag sett.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad zabibayat

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolering Avluftskanalen på Nibe F730
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2021, 17:33:37 »
Gjorde hålet större och satte ny plåt och så jag fick in isoleringen, gjorde som manualen sa dvs PE30 hela vägen.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 702
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!