Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: lear76 skrivet 19 november 2008, 12:16:12
-
18 november kl 13.00 - 19 november kl 13.00
Nibe Fighter 8kW
Förbrukad el (endast VP): 20kWh
Antal starter: 21
Kompressortid: 7h 27 min
VB ut: 33,7
VB in: 26,0
KB in: 4.0
KB ut: -0,3
Medeltemperatur ute: 0,24 C
Medeltemperatur inne: 21,54 C
Nuvarande inställningar:
Varmvatten
Starttemp varmvatten: 47 C
Stopptemp varmvatten: 56 C
Stopptemp extra varmvatten: 65 C
Stopp kompressor extra varmvatten: 58 C
Intervall extra varmvatten: 14 dagar
Värme
Kurvlutning: 4
Förskj. värmekurva: 0
Min. framledning: 18
Max. framledning: 42
Startvärde kompressor: -90
Alla kommentarer och ev. justeringsförslag mottages med tacksamhet Thumbsup
-
Du kan möjligen sänka Starttemp varmvatten ett par grader. Själv kör jag 45 ºC utan problem (1225).
/Paj
-
Hej
Ändra i meny 1.3 från 20 min till 45min .
Det är max tiden för varmvatten produktion . När det finns behov av både värme & varmvatten.
Mvh ot :)
-
PÅ sommaren kan man sänka starttemp på vv ganska rejält.
Men vintertid när värmebehov finns vinner man ej på det, tvärtom.
Då får man oftast både radiator och varmvatten körning på samma start, plus lite varmare tappvarmvatten.
-
Du lär ju måsta ställa in kurvorna eftersom vintern går.
Blir det för kallt inne när det blir kallare så får du ställa upp kurvan och sänka förskjutningen och tvärtom.
Kul att du verkar ha så bra värden på systemet!
Kör du golvvärme eller Radiatorer? Har du ställt in flödet på dessa själv eller har någon gjort det åt dig?
-
Jo, Kurva 4 och förskjutning 0 är ju bara vad som rekommenderas enligt manualen för golvvärmesystem, men den verkar vara ganska lämplig hittills.
Kör endast golvvärme. Flödet på slingorna gjorde rörisen då vi byggde 2002, flödet mellan VP och arbetstanken har jag nu filat på själv.
-
Strunta i att göra några ändringar, du har ju bara ett dygns drift att relatera till.
Du skall ha minst en vinter som referens innan du ändrar, hur skall du annars kunna hänga installatören. Han kommer naturligtvis bara att hänvisa tillbaka till att du inte har kört den på grundinställningar vilken dimensioneringskalkylen är beräknad utifrån
-
Vill absolut inte hänga installatören - självmord är inte liksom min grej *vinkar*
Men du har säkert rätt - inte värt att göra många inställningar med bara några dagars körningar som referens.
Senaste 24h:
Antal starter: 22 st
Drifttid: 10h 42 min
Medeltemp ute: -3,23
Medeltemp inne: 21,48
VP förbrukade kWh: 23
-
Vill absolut inte hänga installatören - självmord är inte liksom min grej *vinkar*
Men mord kanske....? ;)
Bra siffror, men testa att minska "startvärde kompressor" ännu mer, mellan -120 och -180 skulle innebära betydligt färre starter.
Lite på bekostnad av COP men vinner nog på det i långa loppet.
Jag skulle nog också sänka stopptemp för varmvattnet ett par grader, det går seeegt de sista 2 ºC till 56 ºC.
Thumbsup
-
Jo, jag har funderat på det. Kanske jag borde pröva ändra till -120 och se vad det blir för skillnad. Golvvärmen i betong + arbetstanken borde göra värmesystemet så pass trögt att det inte märks...
-
Jag kör -180 och jag har vanliga radiatorer, och tempen pendlar ca 0,5 ºC inne, inget vi märker. (har iofs innegivare)
Sommartid kör jag 36-54 på varmvattnet.
Vintertid 47-54, för att få värmekörning och varmvattenkörning på samma start (oftast).
-
Ändrade just till -120, ska pröva 24 timmar med det nu och se vilken skillnad som uppstår.