0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nä den görs ju i kina på samma fabrik som daikin
Hur var det med Rotaberg då där hade du ju sett dakin liknade golvmodeller som var tillverkade i Kina?
Rotabergs bidrag är din reflektion i en annan tråd.Jag citerarGick förbi er monter på mässan och såg endast ett sortiment av Kina tillverkade produkter med klistermärken där ert varumärke var skrivet. En kopia av en Daikin golvmodell fanns även med i ert program.Slut citat.Detta kan tolkas som om fabriken tillverkar Daikin kloner på vissa skift och originalen på de andra.
Rotaberg/Abatronic golvmodell är tillverkad av Midea. När det gäller design av plast detaljer verkar vara identiskt med Daikin. Det är märkligt att Daikin tillåter detta. Det är möjligt att någon överenskommelse gjordes eller Midea köpte designen. Men viktiga saker inuti skiljer sig sannolikt från varandra. Jag är missnöjd med denna modell. Små kondensor,liten fläkt, låg luftflöde. Kondensor är gjord för att matcha denna modell och inte att vara världsmästare. Och rekordet av dumhet är utblåset längst ner, längst golvet.Och ännu större dumhet är att alla andra A/C tillverkare följer detta. Senast Nibe.Vi vissar den model endast på utställningar. Den är snygt.
Än så länge har INGEN tillverkare lyckats tillverka en hållbar Golv-lvp. De är enbart dyra så satsa på en vägghängd istället då du får så mycket mer för pengarna. Nu kommer där säkert massa dryga inlägg från förståsigpåare men så är det bara. Golvmodeller kan omöjligt sprida värmen som en väggmodell som skjuter in värmen djupt i huset. Meningslös produkt såvida du inte bara ska värma ett rum.[/size]MvhFredrik M-ö Kyl & Värme Service
Jag tycker att golvmodellen är klart överlägsen som luft/luft värmepump.Den borde vara en världsmästare och slå väggmodell med ca 0,5 i COP.Om vi kollar på SCOP så är det ofta väggmodellen som leder. T.ex Mitsubishi :Golvmodell (MFZ) SCOP 4.4Deluxe (MSZ-FH) SCOP 5,52Varför?? Hur är detta möjligt? Och det borde vara tvärtom!Golvmodellen sitter lågt ned och suger därmed in luft längs golvet, vilket håller ner temperaturen på kondensorn. Stor värmeväxlaryta och låg kondensering temp ( ca 18° C) ger hög verkningsgrad och hög maxeffekt. Väggmodellen suger en stor del av det uppvärmda luften tillbaka. Därför måste tillverkarna” lura „ enheten med delta T 4-5° C. Om vi ställer in temperaturen i rummet på fjärrkontrollen på 20° C kommer värmepump att tolka att set point är ca 25 ° C. Det är tvärtom i golvmodell. Om returnsluftens temp är 18° C betyder det att rummet har redan ca 20 ° C. Och det betyder att värmepumpen nådde det inställda temp. Dessa 7° C i kondensering temp bör ge oss en skillnad i SCOP på minimum 0,5. Alla som installerade väggmodell upp och ner under fönster känner väl detta.Med andra ord om vi antar att ute temp är -10° C och inställd temp hemma är 20° C: A) Väggmodell: pumpar vi värme från -10° C till 25 ° CB) Golvmodell : pumpar vi värme från -10° C till 18° C1. Jag håller delvis med Fredrik att: Än så länge har INGEN tillverkare lyckats tillverka en hållbar Golv-lvp. I all fall göra de till världsmästare. Om jag installerar Deluxe (MSZ-FH) upp och ner får jag ännu bättre SCOP. Tillverkarna kopierar andras idee och satsar på vackert design. Så alla har mått ca H:60cm Bredd:70cm. För mig väggmodell ska sitta under fönster istället en väggelement och kan se hursomhelst. Kan gärna vara 120cm bredd om det är förutsättning för att ha plats med bra kondensor.2. När det gäller luftspridning då har Fredrik kolossal fel. Kanske går det att hitta Per Fahlens doktorsavhandling just på detta område från -åttiotalet. Sorry Fredrik jag måste ge TS Comfort AB poäng för: Då är det skillnad på hållbarhet och spridningsförmåga i dina trakter mot mina. Jag kan tillägga att också mot natur lagar. En vanligt radiator sprider värme i hela huset även utan en fläkt.
Det är ganska så enkelt.Alla maskiner mäts vid 7/20C.Vilket betyder att i ett test kommer golvmodellerna inte kunna visa på bättre värden än verklig drift medans för väggmodeller är det tvärtom.Det stora problemet med golvmodeller är det lägre flödet som de har i kombination med mindre värmeväxlingsyta på inomhusenheten.Jag gillar golvmodeller baserat på deras ljudnivå.Med vänlig hälsningD
Finns gott om lågt monterade ”vanliga” väggmodeller, borde även finnas gott om detta i Malmö trakterna Nackdelen om dom placeras under till exempel fönster istället för en golvmodell kan vara att dom blir knepigare att rengöra filtren då vissa frontluckor är knepiga att demontera eller inte går att demontera och då får man krypa varje gång det är dags att rengöra filter Gäller även att det inte trycks ner för varm luft om det tex är riktigt trägolv så ställ vingarna rakt fram
Hög värme kan ge sprickor i tex parkettgolv, ibland kan man även se lite av detta när det är radiatorer med väldigt hög framledning nära trägolvNär man lägger trägolv på golvvärme så brukar det finnas en anvisning om hur varmt det ”tål” även underifrån
Nu har jag väl ändå inte sagt att om man oljar golvet så löser det alla problem ?
Många parkettgolv är lackade för din info så olja biter dåligt på dom
Tjena. nja tänker mer som så att med väggmodell kan man ju mkt väl skjuta ut luftvärmestrålen hårdare än vad dagens golvmodeller och då givetvis nedåt så det dels sprider sig bättre o djupare in i huset. Någon direkt golvvärme får man inte och inte så jag tänkte. Men håller med dig om att får de lite bättre fart på golvmodellerna så är jag på. Vad jag har hört så monterar en del av våra Danska kollegor gärna väggmodeller nära golvet och det tycker jag är helt rätt. Har faktiskt gjort det på några ställen (där kunden inte vill att den "fula" innedelen ska synas) med mycket gott resultat och där får man en rejäl plätt med uppvärmt golv på köpet :-) Du födde en idé nu faktiskt, varför inte alltid sikta på att montera innedelen så lågt som om möjligt i de hus det är genomförbart att göra detta på..bara en tanke som slog mig..då sitter den inte mitt i synen för folk på samma sätt. Intressant detta...Någon som vet mer om det hela och som också haft kunder som vill ha väggmodellen nära golvet? Om man tänker på det hela så är det bara positiva saker jag kan se med det hela..ingen stege som ska släpas fram för att ta ut filter plus att man ser ju direkt när där kommit damm och behöver rengöras. Sen undrar jag om där finns någon fena här på forumet som vill hjälpa mig att ta fram en avfrostningsfri pump..som vi kan applicera på både Luft/Luft samt Luft/Vatten. Har idén redan klar nu ska det bara fram duktiga ingenjörer/tekniker som vågar följa med på resan. Vänligen FredrikVarning för att montera väggmodeller nära golvet. Mycket dåligt ide. Jag trodde att jag redan skrev allt och jag kan ge mig lite vila från det här forumet.. Syftet med min skrivandet är att ge amatören grundläggande kunskaper så att de kan fatta ett självständigt beslut. Fredrik, det här är en annan helt falsk idé. Jag förstår att det kommer att bli attraktivt för många människor. Du kan även hitta hundratals anhängare.Tyvärr är det helt fel och baserat på ett missförstånd av luftflödet.Jag säger det igen: Golvmodell är överlägsen för uppvärmning men värdelös för kylning.Varför är den värdelös för kylning ?? Därför att den kalla luften faller ner. Vad är det som händer när den faller ner. ?? Den sugs tillbaka i inomhusenheten och kan bara snurra runt. Och i värsta fall kan det leda till att inomhusenheten kommer att omvandlas till en isbit.Ju högre temperaturen i rummet desto mer blir det synligt. Första gång jag såg det var på skeppet m / s Madame Butterfly. Carrier golvmodell-enheterna användes för att kyla kontrollrummet. I rummet var nära 50C och alla inomhusenheter förvandlades till isblock. Även om dussintals begåvade ingenjörer har jobbat där under många år har detta problemet inte lösts. Vi installerade takmodell och problemet försvann. Slutsatsen från detta är följande: inomhusenheten måste installeras på ett sådant sätt att det utblåsta luften kommer inte snabbt tillbaka. Om du monterar en väggmodell (utan att vrida den upp och ner) under fönstret?! Vad händer med den utblåsta heta luften. Kanske 50C? Enligt naturlagarna måste den stiga upp. Och det kommer att sugas in av inomhusenheten. När luften stiger upp passerar den nära inomhusdelens insuget. Ska jag beskriva vad som händer nästa? Bara rundgång.Även när vi placerar enheten högt upp på väggen kommer detta fenomen också att bli aktuellt. Jag skrev tidigare hur tillverkare motverkar detta fenomen. Med Delta T 4-5C.Varför är golvmodell överlägsen?Därför at det finns ingen chans för att det varma utblåsta luften suggas omgående tillbaka.!!!! Den kommer tillbaka när den gjorde sitt jobb. det vill säga när luften överförde värme till huset och kyldes.
Borde rinna vatten från alla håll och kanter när dom kör kyla ”ibland” eller hur löser ni kondensvattnet ?Är det du som står för skadorna annars om du inte löst problemet med kondensvattnet om någon av dina vänner råkar ställa den i kyldrift ?Om du/ni har tillverkning av vp borde du väl kunna tillverka en modell som du själv vill att den ska fungera ?Tror jag håller mig till dom så kallade ”underutvecklade” golvmodellerna som tex mitsubishi electrics KJ modeller än vänder upp och ner på en innerdel
Hej hej gubbar Nja jag är nog lite vilse när ni inte är överens men jag följde ditt råd Tubaralo och höjde fläktvingarna så min pump sköt luftstålen rakt ut istället för nedåt, som jag då förespråkar,resultat: det blev "kyligt" i rummet. Kände det ganska omgående då jag alltid rantar runt i t-shirt och shorts här hemma..så fläktvingarna åkte ner igen..men måste tillägga att vårt tak har bara 10cm tjock isolering på vinden...så ska göra nytt försök när vi fått mer isolering nu i Januari...Jag förstår att du monterade VP under fönstret utan att vända upp och ner.Du säger att vp praktiskt taget slutat fungera när utloppet har riktats horisontellt.Jag rekommenderar detta test till TS Comfort som vill att jag ..... så sluta skriva att det generellt är en dålig ide. "....vad händer med den horisontellt utblåsta heta luften. Kanske 50C? Enligt naturlagarna måste den stiga upp. När luften stiger upp passerar den nära inomhusdelens insuget. Ska jag beskriva vad som händer nästa? Bara rundgång....." Ja det var det som just hände i tested -rundgångVad kan vi göra.Om vi installerade så där måste vi göra allt för att förhindra att det utblåsta luften sugs omedelbart in i inomhusenheten. Placera ett bordet eller skiva rakt ftam och rikta utloppet under. Allt som orsakar att luften blåsess längre bort är positiv. Förhindra rundgången.
Av någon anledning verkar detta forum dra till sig troll i en för stor omfattning.
Ja och du är väl en riktig man du Electroluxaren som inte ens skriver var du bor...min späda söta sambo tyckte precis att det är DU som är trollet här. Jag står ju för vem jag är med företagsnamn och personnamn etc etc.
"Jag förstår att du monterade VP under fönstret utan att vända upp och ner.Du säger att vp praktiskt taget slutat fungera när utloppet har riktats horisontellt."Nej nej du har missuppfattat mig helt nu men ärligt talat så orkar jag inte med er "proffs" mer nu. Kommer enbart att ge råd och tips till kunder här på forumet som vill ha hjälp med diverse problem och tips på lvp. Ha det gött
med vissa undantag så blåser alla golvmodeller även ut luften vid golvetpå flera modeller kan man välja individuellt övre och undre utblås.men visst spela möblering roll oavsett vilken lösning man väljeroch det är långtifrån alltid som default inställningarna funkaratt ställa vingar och fläkt efter möblering och planlösning bör man göra fortlöpande
med vissa undantag så blåser alla golvmodeller även ut luften vid golvetpå flera modeller kan man välja individuellt övre och undre utblås.Det just detta som jag kallar: ..Och rekordet av dumhet är utblåset längst ner, längst golvet.Och ännu större dumhet är att alla andra A/C tillverkare följer efter. Senast Nibe...Som jag visar på ritningen vid normalt drift av golvmodell golvet har ca 18C. Är det för lite?Just detta bevisar att golvmodeller utvecklas av fel ingenjörer. Finns det på marknaden radiatorer eller klimakonvektorer som har utblåset längst golvet.? På bilden från Panasonic visas endast utblåset. Hur är det med returen? Är det inte så att den varma utblåsta luften längs golvet stiger upp och sugs tillbaka.Det viktigaste är att man inte stör den naturliga luft cirkulationen.!! Golvmodellen är överlägsen endast om man inte inte stör den naturliga luft cirkulationen.!!
okay vad var det som du tycker inte stämmer???
Borde rinna vatten från alla håll och kanter när dom kör kyla ”ibland” eller hur löser ni kondensvattnet ?Är det du som står för skadorna annars om du inte löst problemet med kondensvattnet om någon av dina vänner råkar ställa den i kyldrift ?Här är det exempel på installationen på mitt kontor. Vi vände upp och ner en vanlig väggmodell och installerade en blomsterlåda och en kondensatpump under värmeväxlare. Visst rinner det vatten från alla håll och kanter när vi kör kyla. Standard golvmodeller är byggda på liknande sätt.
Jag tror nog jag förespråkar Mitsubishis KJ golvmodell till mina kunder
Citat från: TS Comfort AB skrivet 30 december 2018, 22:34:30Borde rinna vatten från alla håll och kanter när dom kör kyla ”ibland” eller hur löser ni kondensvattnet ?Är det du som står för skadorna annars om du inte löst problemet med kondensvattnet om någon av dina vänner råkar ställa den i kyldrift ?Här är det exempel på installationen på mitt kontor. Vi vände upp och ner en vanlig väggmodell och installerade en blomsterlåda och en kondensatpump under värmrväxlare. Visst rinner det vatten från alla håll och kanter när vi kör kyla. Standard golvmodeller är byggda på liknande sätt.Ja de va de mest knäppaste jag har sett, vända upp och ned på en vägginnerdel och sätta den under ett fönster. Om du nu ska ha en vägginnerdel utmed golvet under ett fönster så sätt den gärna åt rätt håll isf. Sen att de inte säljs så många golvmodeller beror väl på att man normalt inte kan ha några möbler framför pumpen om man vill ha ut lite riktig värmespridning från den med mindre än att de är rent från möbler framför den. Nej bra mkt effektivare med väggmodeller, då kan man möblera precis som man vill och ändå ha en bra värmespridning.
Borde rinna vatten från alla håll och kanter när dom kör kyla ”ibland” eller hur löser ni kondensvattnet ?Är det du som står för skadorna annars om du inte löst problemet med kondensvattnet om någon av dina vänner råkar ställa den i kyldrift ?Här är det exempel på installationen på mitt kontor. Vi vände upp och ner en vanlig väggmodell och installerade en blomsterlåda och en kondensatpump under värmrväxlare. Visst rinner det vatten från alla håll och kanter när vi kör kyla. Standard golvmodeller är byggda på liknande sätt.
Ja de va de mest knäppaste jag har sett, vända upp och ned på en vägginnerdel och sätta den under ett fönster. Vad är det som är knäppaste? Jag skapade helt enkelt en prototyp av golvmodell. En innedel består av 3 huvud komponenter: värmeväxlare, fläkt och anordning för dränering av kondensatsvatten. Plus styrning. Mer komplicerad är det inte. Ser du några väsentliga skillnader mot Mitsubishi KJ ? Jag garanterar dej att prototypen fungerar perfekt. Den är också tystare än de flesta. Lådan är gjord av 22mm skiva och den är mer ljud dämpande än plastlåda. Det klar att det är vis provisorium. Det är bara prototyp.Du tycker säkert att Daikin, Mitsubishi ..... är gudar och vad kan tubaralo att påstå det ena och det andra.? Jag är helt övertygad att om man vänder upp och ned på en vägginnerdel får man bättre COP med ca 0,5 . Naturligvist måste man kontrollera värmeväxlare uppbyggnad när det gäller kylmedesflöde, oljereturen osv. Det är inte alla väggmodeller är lämpliga att vända upp och ned.
Men varför uppfinna hjulet igen ?
Ja då får du fortsätta med din Åsa nisse lösning men vet inte om den blir så mycket billigare för en konsument med kondenspump Det är väl bara att testa din modell vid tex +7, 0, -7 och -15 inklusive avfrostningar så märks det om COP är högre och redovisa även effekter då det är en vettig effekt i samband med vettig COP man behöver.
Personligen gillar jag golvmodeller Tror du på det som jag skissar på ritningen? Det är avgörande fråga.Det är enkelt att kontrollera för dig och för alla som har vägmodell som värmepump hemma. (Det räcker med vanligt ute och inne termometer). Kan någon mäta temperaturen vid återgången till inomhusenheten och skriva här?Att golvmodell kan inte ha högre temp än ca 18C är väl självklart. Man måste lura automatiken åt andra hål om man vill ha 20C inne.
Så mycket skillnad mellan golv och tak brukar det inte vara, är väl dessutom ingen som har sagt att det är samma temperatur vid golv och tak!En del har mätt upp 1 grads skillnad och en del 3 grader och beror mycket på planlösning och isolering.Det är inte frågan om den naturliga temperatur skillnaden mellan golv och tak. När t.ex värmepumpen är stoppad. Det är frågan om temp som kommer tillbaka till innedelen. Du kanske har hemma eller på kontoret en l-l värmepump. Det bara att mäta. Jag monterar aldrig väggmodeller.Den utblåsta varma luften påverkas av två krafter.F1 - utblås riktningF2- naturkraften. Varmt luft stiger upp själv.En stort del av det varma luften kommer att sugas tillbaka. För att kompensera detta har man Delta T på ca 4-5C.Det har jag upptäckt när jag vände väggmodell upp och ned och installerade under fönster (som golvmodell)När jag ställde 20C fick jag 27C i rummet.
Jag monterar aldrig väggmodeller.Det har jag upptäckt när jag vände väggmodell upp och ned.
Det kanske står i tråden varför du vill uppfinna någonting som redan finns. Annars kan du kalla väggmodellerna för takmodell, det gör jag så TS Comfort blir alldeles snurrig. Kan vi inte enas om att det finns dom här modellerna!Takmodell, sitter strax under tak.Väggmodell, en uppochnervänd takmodell monterad max 1 meter upp ifrån golv.Golvmodell, en låda som står på golvet.Och jag är inte ens onykter, förmodligen bara glad för att det är HELG och att det snöar..
Det kanske står i tråden varför du vill uppfinna någonting som redan finns. Annars kan du kalla väggmodellerna för takmodell, det gör jag så TS Comfort blir alldeles snurrig. Kan vi inte enas om att det finns dom här modellerna!Takmodell, sitter strax under tak.Väggmodell, en uppochnervänd takmodell monterad max 1 meter upp ifrån golv.Golvmodell, en låda som står på golvet.Jag ser att du sprider glädje.Och jag är inte ens onykter, förmodligen bara glad för att det är HELG och att det snöar..
Ja jag vill påstå att man aldrig kör en väggmodell me vingarna rakt ned mot golvet utan alltid med vingarna rakt ut eller nästan rakt ut om man vill få till en bra värmespridning till intillliggande utrymmen.
Ja de är helt korrekt ritat tubaralo!
Den finns ju redan ritad enl de här inlägget med undantag för att de är en vägg/takmodell istället som blåser luften rakt ut eller nästan rakt ut.https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68392.msg724221#msg724221
Ja du verkar inte förstå nånting, eller också vill du inte förstå, inget att undra på att t.om TS Comfort har lessnat på dig. Oavsett om du använder en golvmodell eller en vägg/takmodell så stiger värmen och kylan sjunker, de är bara de att en vägg/takmodell är mkt smidigare eftersom man inte behöver ta hänsyn till några ev möbler vid en placering. Med vinge rakt ned mot golvet så stannar värmen i innerdelens närhet och vid vinge rakt ut så förflyttas värmen på ett effektivt sätt långt bort från innerdelen. Ja har f.ö beskrivit de hela i det här inlägget tidigare: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68392.msg727399#msg727399
Kan någon rekommendera en golvmodell för 2 plans villa 2 * 70 km2?
Jag vet att det är inte viktigast i livet att ha alltid rätt. Det viktigaste är att ha vänner. Men här försöker jag att betala min skuld för allt jag har fått i Sverige.Jag försöker ge de som kommer att köpa/byta luftvärmepump grundläggande kunskaper så att de kan göra ett bra val. Tvär emot vad sk experterna säger.Jag ser att man väljer ett alternativ som har tekniskt mycket sämre förutsättningar. Alltså en väggmodell (tak).Samtidigt är det brott mot miljö. Experterna säger att de gillar golvmodell men de accepterar inte att väggmodell är bara nödlösning. De tror att Daikin, Mitsubishi kan inte ha fel. De har inte fel, de har intresse att sälja det de massproducerar. Jag kan göra hur många skiss som helst, citera prof Per Fahlen. Apan från Kongo skulle först det eftersom det är vanligt bondförnuft.Jag tar igen luftflöde när man har väggmodell och vingarna är ställda så att man blåser framåt.Den utblåsta varma luften påverkas av tre krafter.F1 – Fläktens utblås riktad av vingarnaF2- naturkraften. Varmt luft stiger upp själv.F3- Insugning av fläkten.Om vi kör med mycket låg fläkthastighet blir det rundgångOm vi kör med max fläkthastighet blir mycket bättre. I båda fall skapar vi kallt zoneSå jag avråder användarna att ställa vingarna ställda så att man blåser framåt.Jag har aldrig sagt att man ska blåsa ner åt. Man måste ställa vingarna så att man blåser ned och fram samtidigt. Så långt från innedelen som möjligt.Alternativet är att man som konsument kräva att Daikin och Mitsubishi och andra att de skapar „Sverige golvmodell värmepump” med stora värmeväxlare, större luftflöde. Sådana som slår väggmodell med minst 0,5 i COP. Eftersom teoretiska förutsättningar finns.Jag skulle tilläga massa andra saker som: manual avfrostning, att användaren kan själv ställa kompressorn varvtal för bästa COP, att de har litet större effekt, matas från 3x400V (åtminstone att man kunde välja det vid köpet. Att utomhusenheten är byggd som l/v vp med rejält öppning i bottenplatta. Gärna större fläktar som går saktare= lägre ljudnivå.Men manual avfrostning det är absolut prioritet. Jag har lovat mig redan för 30 år sedan att om jag någonsin tillverkar värmepumpar då blir det huvud knapp i fjärrkontrollen.
Jag planerar att köpa en LLVP. Jag har läst den här tråden och bl.a. tubaralo påståratt golvmodellen är överlägsen väggmodell, mycket tack vare att den arbetar hela tiden medmycket lägre temp och tryck..Han påstår även att golvmodellen har bättre COP än vägghängd modell.Om detta stämmer undrar jag varför så få golvmodeller säljs på marknaden.Kan någon rekommendera en golvmodell för 2 plans villa 2 * 70 km2?
Största anledningen att det monteras relativt få golvmodeller är att det sällan finns en ledig yta som är bra, det är möbler efter väggarna och ibland är utrymmet under fönster för litet och så är dom oftast lite dyrare så dom kan gå bort på grund av budget
Ganska gott om hus som inte har dom ca 65 cm som behövs, äldre hus brukar det inte vara några problem med.Men det kan sitta vattenburna radiatorer där som ska vara kvar eller en vanlig radiator som kanske bör vara kvar som backupp [/size]Låt oss säga vattenburna radiatorer är problem. Varför inte bygga hybrid Golvmodell som är både fläktkonvektor och innedel för värmepumpen. Man kanske kunde skapa Golvmodell som också överför värme till vatten. Jag kan göra en prototyp om man vill. Dvs om man kan betala för det.
Den soffan syns inte ens och är med andra ord inte efter väggen och då är det klart att det är möjligt med en golvmodell
Underlättar nog om du citerar att inte lägga in ditt svar i samma ”ruta” Du får väl tillverka en modell och sälja in konceptet för att se om intresse finns .Lite osäker på hur du tänkt dig men har man vattenburet så kan du montera en fläktkonvektor istället för en radiator och det vattenburna kan du driva med luft/vatten eller bergvärme .
Det var kanske lite dumt . Har man vattenburet system då behöver man inte golvmodellen för det. Jak tänker att man kan ha värmeväxlare som på bilden. Säg att innedelen ska vara hybrifläktkonvektor +kondensor för VP.Man kunde bygga smala innedelar 10-15cm. Använda effektiva microchannel värmeväxlare. När man lägger de platt blir det inga problem med kondensatvatten dränering.
Jag kanske tillverkar en prototyp av Hybridfläktkonvektor. Altså golvmodell-VP + fläktkonvektor i samma hus. Det enklaste sättet är att vända upp och ner väggmonterad innedel . Då får vi en perfekt Golvmodell innedel. Jag har alltid monterat luftvärmepumpar på det här sättet för eget bruk. Nyligen, i ett hus på landet. Naturligtvis måste vi göra en ordentlig dränering av kondensat. Med hybridfläktkonvektor kommer inte att diskuteras att det inte finns någon plats för montering. Vi kan använda värmesystemet för distribution av kyla, Det blir m.liten effekt så man behöver inte isollera rör. Vad tror Ni är det galenskap?
Förklara gärna din idé.MvhDaikin
Har inte fått svar på mina frågor:1: vad är det som gör denna till en "hybrid" ?Är det kombination av DX och ett vattenbatteri ?Om ja, vad skall förse vattenbatteriet med energi ??MvhDaikin
Då troligen dom flesta ändå kör med lägre fläkthastighet än Max på en vanlig ”väggmodell” så blir nog COP skillnaden mindre , om jag nu tolkade ditt inlägg rätt att det på pappret är bättre COP på en väggmodell.
Din vadslagning med någon blir nog svår att genomföra i en fastighet med identiska förutsättningar över ett helt år inkl kylfunktionen som fler och fler köper dessa för men du får väl ta det med daikin
Stämmer att det förmodligen inte behövs ett år.Har rätt många golvmodeller monterade som även fungerar bra för kyldrift så där håller jag inte riktigt med.Allt beror på förutsättningarna.Dock svårt att få till det bästa för värme och kyldrift så det blir kompromisser.Du får väl hitta någon som vill slå vad , vet inte riktigt vad en vadslagning skulle hjälpa Det är väl bara att sälja dina maskiner och låta kunderna välja vad dom vill satsa på.
[quote Hybrid Golvmodell LLVP Nu har jag satt ihop den tredje versionen av Hybrid luft-luft värmepumpen (Golvmodell LLVP + fläktkonvektor i ett). Jag har värmt upp kontoret (60kvm) med golv/tak modell länge.Det enda som återstod var att lägga till en vattenväxlare. För att få dem att matcha tog jag bort kondensorn från en annan enhet av samma typ och lödde 22mm anslutningar, Ja demonterade en fläktkonvektor som var placerad under fönstret och drog vatten ledningar till vattenbatteriet.Kopplade in ultraljudsvärmemätare och kan kolla värme transfer med mycket stort noggranhet. Nu är jag inte populär på kontoret för allt röran jag ställt till. Värmepumpen är på ca 6-7KW. Tyvärr är ett av 22 rör lödda till nya vattenväxlare otät och det kommer att ta lite tid innan det är fixat. En så länge luften som kommer ut är 48C och i utrymmet mellan växlarna 53C.1. Jag påstår att rätt gjord golvmodell VP borde vinna med Bayern M. 10:0. Bayern är i detta fall väggmodeller.2. Jag börjar inse att det största problemet är att hitta en plats att montera golvmodell.3. Den bästa platsen är under fönstret, men denna upptas vanligtvis av vattenradiatorn. Idee med Hybrid är i första hand för att ersätta vattenradiatorn. Vi kommer att få luftkonditionering för värme och kyla gömd diskret under fönstret och nyskapad fläktkonvektor kommer framgångsrikt ersätta vattenradiatror. Men .... Och det kan visa sig att vattenburen systemet kan sprida värme och kyla. Det räcker med Golvvärme 30C. För närvarande är utblåst på 48C. För att mäta om energiöverföring är vettigt installerade jag ultraljudsvärmemätare.
Jag fick ett bra erbjudande på golvmodell LLVP - Innova Floor 12 Multi system. 2x3,5KW. Har någon erfarenhet med Innova?
Hydroboxlösningen ser ut som en mycket bra idé. finns det någon tillverkare som har en sådan system?
Hur hanterar Gree Multi tappmvatten? COP 2,1 vid Vatten 52,5/48C. -1C ute. . Jag använder elektroniken från ena golvmodell för att få utomhusdelen att arbeta. Denna enhet kan konverteras till en fläktkonvektor.
Nu har jag testad Hybrid luft-luft värmepumpen (Golvmodell LLVP + fläktkonvektor i ett).
Ett av argumenten mot Golvmodell LVP är bristen på monteringsutrymme. I ett hus med direcktverkande el kan man byta ut en av element, men det är värre med vattenburet värmesystem. Med Hybrid golvmodell (hybrid fläktkonvektor) kommer detta problem att lösas.