Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad klarar en CE50 generellt ?  (läst 2181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fifo115

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Vad klarar en CE50 generellt ?
« skrivet: 20 december 2010, 08:28:14 »
Har haft min pump nu i två år. Stenhus, 365 mm, värmer 162 kvm + 46 kvm garage (upp till 12 grader).

Vad ska denna klara rent allmänt ? Säg -6 grader ute, vindstilla. Ska pumpen klara att värma mitt hus med 2 elpatroner igÃ¥ng pÃ¥ 2 kW vardera ? Eller behöver jag 5 kW + 6 kW igÃ¥ng, tycker inte det göra nÃ¥gon jätteskillnad.  Känns som jag alltid har kallt i huset om kaminen inte är igÃ¥ng när temperaturen sjunker ner under -5 grader.   

Försöker testa mig fram. Ge mig gärna era erfarenheter. Dessutom låter den som en skördetröska ... :-(

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad klarar en CE50 generellt ?
« Svar #1 skrivet: 20 december 2010, 11:24:22 »
Om du har ett nybyggt hus borde det väl framgå i dokumentationen för huset vilket effektbehov huset som sådant har vid DUT (högsta effektehovet).
Kompressorn kan bara leverera (max) 5 kW, och i praktiken med avfrostningarna inräknade blir det lite mindre än så om jag inte minns fel.
Eltillskott kommer du säkert att behöva, men har du alltid för kallt inne så beror det inte på för låg effekt, utan på felaktigt inställt börvärde, om du ökar börvärdet för värmen så blir det varmare inne.
Det kommer att gå mer eltillskott, men varmare blir det.

Du skriver att du har två elpatroner igång, vad menar du exakt med det, är de aktiva och förbrukar el, eller har du bara programmerat in att du tillåter 2 X 2 kW elpatron?
Kanske går det inte just något eltillskott, och att du har kallt beror kanske bara på att du inte har tillräckligt högt börvärde på värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Vad klarar en CE50 generellt ?
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2011, 13:04:25 »
Jag har ett nytt hus och jag håller fortfarande på att labba med injusteringar men jag tycker mig se att vi klarar oss ned till 8-10 minusgrader utan att temperaturen sjunker. Jag har stängt av allt eltillskott. När det blir för kallt eldar vi i kaminen. Det beror även på om man är hemma och hur mycket spillvärme man får från t ex spis, ugn, tv diskmaskin mm. Ett nytt hus har mycket fukt i sig som gör att energiåtgången kommer att minska till nästa vinter.

Jag tycker min CE65 är ganska tyst. Vi har den stående mot en vägg som vetter mot hallen. I hallen har vi ett dovt lågfrekvent ljud. Därför har jag sänkt maxvarvet till 65 Hz. I övriga huset hörs det inte alls även vid 75 Hz. Jag har ställt den på vibrationsisolerande fötter från CZ.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!