Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: elförbrukning  (läst 6039 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MickeBj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
elförbrukning
« skrivet: 01 november 2005, 14:55:56 »
Jag skulle vilja veta vad dygnsförbrukningen på era luftvärmepumpar ligger på. Jag har haft min pump i ca 2 månader så jag har iofs bara hunnit köra den under någorlunda varma grader från 10 plus- 7 minus. Jag har läst många tidigare inlägg och blir minst sagt förbryllad när jag läser andras pumpars elförbrukning. Jag har en Fujitsu AWY14L (6 kw nominell effekt och 8,4 kw toppeffekt). Intressant att höra andras siffror innan en ev. kontakt med installatören.

Den senaste veckan har det varit mellan 3-10 grader utomhus. Pumpinställningen har varit 21 grader och jag har ca 90 kvm att värma. Elförbrukningen enbart på pumpen har då legat på mellan 15-18 kwh/dygn. När det har varit mellan 0 till 6minus har den förbrukat mellan 15-25 kwh per dygn.

Vilken elförbrukning har era pumpar vid liknande temperatur? Och vad beror isf min höga förbrukning på?

Tacksam för svar!

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: elförbrukning
« Svar #1 skrivet: 01 november 2005, 15:24:36 »
Jag har en Panasonic multienhet med två innedelar som värmer 124 + 110. Pumpen är på 7,2 kW och min dygnsförbrukning vid en ute temp av +3 till +10 är ca 12 kWh. Ingen annan värme på en värmepumpen. Inställd temp är 22 grader vid båda innedelarna vilket ger 21-20 grader i huset.

Under tiden juli-okt har pumpen förbrukat 890 kWh (värmer källaren under sommaren, men avstängt på övervåningen)

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: elförbrukning
« Svar #2 skrivet: 01 november 2005, 16:04:51 »
Fujitsy är en av dom minst effektiva pumparna i RÃ¥d o rön test vid +7 grader. Den blir bättre när det blir kallare. Nu har du inte den testade pumpen dock! Din uteffekt verkar ha legat mellan 2500 – 3500w vid temperaturerna -6 - +10  (om man tar COP frÃ¥n testet) vilket kanske kan tyda pÃ¥ att ditt hus dessutom inte är sÃ¥ energisnÃ¥lt. Sen är det kanske sÃ¥ att man gärna gÃ¥r ut i forumet om ens egen förbrukning är väldigt liten. Har du hög Ã¥rsförbrukning utan pump sÃ¥ är det nog ok.

Utloggad TK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar och slutat sponsra OPEC!
SV: elförbrukning
« Svar #3 skrivet: 01 november 2005, 16:11:55 »
Jag skulle vilja veta vad dygnsförbrukningen på era luftvärmepumpar ligger på. Jag har haft min pump i ca 2 månader så jag har iofs bara hunnit köra den under någorlunda varma grader från 10 plus- 7 minus. Jag har läst många tidigare inlägg och blir minst sagt förbryllad när jag läser andras pumpars elförbrukning. Jag har en Fujitsu AWY14L (6 kw nominell effekt och 8,4 kw toppeffekt). Intressant att höra andras siffror innan en ev. kontakt med installatören.

Den senaste veckan har det varit mellan 3-10 grader utomhus. Pumpinställningen har varit 21 grader och jag har ca 90 kvm att värma. Elförbrukningen enbart på pumpen har då legat på mellan 15-18 kwh/dygn. När det har varit mellan 0 till 6minus har den förbrukat mellan 15-25 kwh per dygn.

Vilken elförbrukning har era pumpar vid liknande temperatur? Och vad beror isf min höga förbrukning på?

Tacksam för svar!
:)
Har en Fujitsu ASY 9 LB, har mätt den nu i ca. 3v, dygnsmedelförbrukning är 4 KW/t
Kungälv, 130 kvm, 1 1/2 plan, Fujitsu ASY 9

Utloggad kjellgöran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: elförbrukning
« Svar #4 skrivet: 01 november 2005, 16:18:37 »
Hur mäter ni energiförbrukningen hos pumpen? Vad har ni för sorts mätare? Det vore intressant att veta. Jag har tagit upp frågan om mätningen av förbrukningen i en tidigare tråd.

Kjellgöran

Utloggad MickeBj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: elförbrukning
« Svar #5 skrivet: 01 november 2005, 16:21:38 »
Själv har jag en elmätare från clas ohlsson 149:- antar att de flesta kör med denna (finns många tidigare trådar om denna)

Utloggad kjellgöran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: elförbrukning
« Svar #6 skrivet: 01 november 2005, 16:34:23 »
Jag har en likadan mätare köpt hos hr Olhson för 149 kr och det märkliga är ju att denna visar så låga värden. Min pump  (Panasonic HE9) drar omkring 5 kwh per dygn dessa dagar, medan huset totalt drar ca 20 kwh. Jag har den inställd på 21 grader och bor i Stockholmsområdet.

Kjellgöran

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: elförbrukning
« Svar #7 skrivet: 01 november 2005, 16:57:34 »
Det är nog inte elmätaren det är fel på, utan vädret........

Kör fortfarande min E9DKE på timer. Startar 0600 och värmer upp kåken (22grader  BÖR värde)och slår av när jag lämnar huset klockan 9. Då visar mätaren mellan 800 till 400W och totalt cirka 1,5 kWh.

Slår på genom timer 1500 (22grader BÖR), jag drar ner BÖR värdet till 20grader när jag kommer hem vid 6 tiden. cirka 1,5  kWh.

Sen får pumpen gå till 2400 (timeravslag) 3kWh.

Kåken är visserligen välisolerad, har mycket söderfönster och jag bränner hushållsel+varmvatten för 25kWh/dygn. Men 6kWh/dygn eller 5 spänn för uppvärmning i November är sanslöst. Iallafall i Stockholmstrakten.
« Senast ändrad: 01 november 2005, 19:29:40 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad TK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar och slutat sponsra OPEC!
SV: elförbrukning
« Svar #8 skrivet: 01 november 2005, 17:10:00 »
 Sc:,h Ja det verkar lite väl bra, kanske är nÃ¥t med inverterregleringen i pumpen som hackar ner AC till DC i lagom mängd till kompressorn, Claesollemätaren kanske samplar in mätdata lite slött ??? Kanske nÃ¥n som har mera kunskap om detta, Hmm teorier men men vi fÃ¥r se när det blir vinter.
Kungälv, 130 kvm, 1 1/2 plan, Fujitsu ASY 9

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: elförbrukning
« Svar #9 skrivet: 01 november 2005, 19:33:17 »
Nu är ju dessa pumpar faktiskt konstruerade att vara som mest effektiva vid +7 graders utomhustemperatur. Vilket är vad vi haft i Stockholmstrakten de senaste veckorna.

Annat blir det säkert vid -7 grader. För att inte tala om  -17!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad MickeBj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: elförbrukning
« Svar #10 skrivet: 03 november 2005, 16:47:22 »
Jag ändrade inställningen på fläkten från auto till mauell (fläktinställning låg) för några dagar sedan och då minskade förbrukningen till i snitt 10 kw per dygn och gradantalet i huset är lika som tidigare när jag körde på auto. Vid liknande utetemperatur har pumpen förbrukat 5 kw mindre.

Men jag är ändÃ¥ förvÃ¥nad över de tidigare inslagen med förbrukningen pÃ¥ 4 resp. 5 kw per dygn, det är imponerande. 

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: elförbrukning
« Svar #11 skrivet: 03 november 2005, 16:55:57 »
Jag hade min funktionsinställning på Auto (obs inte fläktinställningen).

Döm om min förvåning en eftermiddag i Oktober, när solen tittade in, och min E9DKE (inställd på 21 grader) plötsligt kopplade om och började kyla kåken. I Oktober!!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: elförbrukning
« Svar #12 skrivet: 03 november 2005, 17:25:16 »
Om någon är hemma (vid dessa utetemperaturer) så sjunker uppvärmningskstnaden en hel del (procentuellt sett) har jag märkt p.g.a. datorer, matlagning, belysning, TV plus att man själv avger värme. Det kanske är därför att vissa har väldigt låg förbrukning nu.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: elförbrukning
« Svar #13 skrivet: 03 november 2005, 19:45:06 »
hej ..
mÃ¥ste bara  skriva lite...
vi har hyrt in oss i en gammal kÃ¥k dÃ¥ vi jobbar ,killen som äger kÃ¥ken  monterade in en panasonic e9 i huset  för ca
3 veckor sen
snubben har monterat in en clases mätare på pumpen så han kan hålla koll på pumpen.

i veckan roade vi oss med å kolla hur mycke ström den drar per dyngn...det sitter en öppen spis med insats i huset
vi eldade en brasa pÃ¥ morgonen dÃ¥ vi  for pÃ¥ jobbet Ã¥ en pÃ¥ kvällen dÃ¥ vi kom hem

pumpen drog hela...2kwh per dyngn =) typ 2 kr per dyngn för å värma kåken

det mÃ¥ste va det smidigaste sättet som finns Ã¥ ha en kamin + luft-luft  pump  det skötte sig helt pÃ¥ egen hand
pumpen startade ibland å gick ca 2 min tills den fläktat runt luften vid kaminen så det blev varmt i huset ..
då slog den av å stod still...tills tempen droppat lite
skulle va skoj å se om han monterat in en afrikafläkt i huset tror inte pumpen skulle behöva jobba alls iomed att värmen spreds bättre

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: elförbrukning
« Svar #14 skrivet: 04 november 2005, 00:35:18 »
Vi får se vad vi skriver när det är -17 ute!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!