Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan det vara cirkulationspumpen?  (läst 1095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Roro62

  • Gäst
Roro62
Kan det vara cirkulationspumpen?
« skrivet: 06 september 2022, 21:57:53 »
Har en IVT Premiumline X15 från 2008. Sedan ett antal månader får jag varningarna; för stort värmebärardelta och värmepumpen arbetar nu på sin högsta temperatur. Jag har rensat filtret i värmebärarkretsen otaliga gånger, vilket behövs rätt ofta, T8 och T9 diffar knappt en grad när pumpen stått still så det kan knappast vara givarfel, cirkulationspumpens tre lägen kan bekräftas akustiskt när man ställer om vredet, så jag hittar inget uppenbart fel. Jag misstänker att värmepumpen ibland går över i larmdrift (klocksymbolen visas på displayen) och gör varmvatten med elpatronen, vilket närmast kan ruinera vem som helst med dagens elpriser. Jag har nämligen mätt förbrukningen per dygn under längre tid och under likartade förhållanden (familj med 5 personer) varierar dygnsförbrukningen mellan 5 och 26 KWh! Nu har jag mätt cirkulationepumpens förbrukning och istället för att som det står dra 45, 67 resp. 93 W med de olika varvtalen drar den (inkl. ev annan förbrukning av elektroniken) 55, 67 resp. 71 W. Man hör skillnad på varvtalet mellan de olika lägena men då jag inte kan mäta varvtalet vet jag inte om det motsvarar det angivna. Skillnaden mellan T8 och T9 vid varmvattenproduktion ligger på 13-14 grader, vilket känns väldigt högt och T8 ligger på dryga 63 grader även vid ekonomiinställningens 49,5 grader. När problemen började hade jag inställt på komfort och när jag ställde om till ekonomi minskade problemen, för att succesivt ha återkommit på den lägre temperaturnivån. Spontant känns det som att problemet är för långsamt flöde i värmebärarkretsen men orsaken känner jag mig osäker på. Kan det vara något fel på cirkulationspumpen som slitage eller kalkavlagringar? (Växelventilen fick sig nyligen en välbehövlig rengöring då den inte stängde helt) Kan slangarna vara igensatta? Kan det vara luft i systemet som jag inte får ut? Visst kan man byta pump på prov men det skulle ju vara surt att chansa fel. Tacksam för tips från mer erfarna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan det vara cirkulationspumpen?
« Svar #1 skrivet: 07 september 2022, 08:42:00 »
Låter välbekant, skulle sätta en peng på att flexslangarna är igensatta med magnetit, det händer inte så sällan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Roro62

  • Gäst
Roro62
SV: Kan det vara cirkulationspumpen?
« Svar #2 skrivet: 07 september 2022, 16:56:47 »
Låter välbekant, skulle sätta en peng på att flexslangarna är igensatta med magnetit, det händer inte så sällan.
Tack! Styrkt av ditt tips tog jag loss slangarna idag och ut kom mycket riktigt stor mängd rostfärgade, mjuka avlagringar. Spolade cirkulationspumpen och värmeväxlaren, elpatronen, framledning och retur från varmvattenberedaren samt returen från golvvärmefördelaren stötvis tills vattnet var klart. Efter provkörning kunde jag konstatera att T8 nu låg ca 5 grader lägre vid varmvattentillverkning, varning på för högt värmebärardelta kom dock två gånger under körningen (från 38 till 54 grader i varmvattenberedaren) Jag ställde om till komfortläge för att testa och vid 54,6 stängdes kompressorn av p.g.a. att pumpen arbetade på sin högsta temperatur. Konstaterade vidare att kompressorns förbrukning vid ett T3 runt 50 låg på ca 3,5 KW istället för drygt 4 innan rengöring. Cirkulationspumpens effektnivåer var oförändrade trots säkerligen minskat flödesmotstånd. Uppenbarligen påverkade avlagringarna i värmebärarkretsen systemet negativt men trots rengöring kvarstår problemen, om än i mindre allvarlig grad. Jag gissar att jag utan problem kommer kunna köra i ekonomiläge och att elförbrukningen sjunker, men ytterligare något verkar påverka cirkulationen negativt. Funderar på om de smala spalterna i värmeväxlaren kan vara igensatt. Å andra sidan forsade vattnet rätt ymnigt genom denna vid spolning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan det vara cirkulationspumpen?
« Svar #3 skrivet: 07 september 2022, 19:11:59 »
Kan ju finnas avlagringar på fler ställen, fick du rent slangarna ordentligt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Roro62

  • Gäst
Roro62
SV: Kan det vara cirkulationspumpen?
« Svar #4 skrivet: 07 september 2022, 20:36:26 »
Kan ju finnas avlagringar på fler ställen, fick du rent slangarna ordentligt?
Jag fick väl ut mellan 1/2 och 1 dl gegga totalt. Mest var det i slangen mellan växelventilen och cirkulationspumpen. Den enda slang jag inte spolat ordentligt är framledningen till golvvärmen men min provkörning begränsade sig till varmvattenberedaren så det skall inte spela någon roll. Kollade silen efter provkörning och där var inte mycket. Till min förvåning kom det ut en del ur kondensorn också, trodde det skulle vara svårt att få ut. Som jag ser det har jag gått banan runt och rensat upp och avlagringarna var ju ganska mjuka så att det skulle sitta kvar när spolvattnet väl blivit klart känns inte så sannolikt, men vad vet jag, jag har ju inte kunnat titta efter...

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 843
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kan det vara cirkulationspumpen?
« Svar #5 skrivet: 08 september 2022, 03:12:03 »
Min erfarenhet är att man tror det är rent,  men det är det inte.
Dessutom fastnar cornflakes från slangen på tvären.
Böj massera slangarna och häll i syra och låt stå eller än bättre köp nya.
Syra också i värmeväxlare som backspolas utan smutsiga slangar.

Säger inte att detta hjälper ditt problem, vet ej, men det blir ju mer robust flöde.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Roro62

  • Gäst
Roro62
SV: Kan det vara cirkulationspumpen?
« Svar #6 skrivet: 08 september 2022, 08:46:43 »
Min erfarenhet är att man tror det är rent,  men det är det inte.
Dessutom fastnar cornflakes från slangen på tvären.
Böj massera slangarna och häll i syra och låt stå eller än bättre köp nya.
Syra också i värmeväxlare som backspolas utan smutsiga slangar.

Säger inte att detta hjälper ditt problem, vet ej, men det blir ju mer robust flöde.
Låter som att det kan vara värt att ge sig på den igen. Jag tog några cornflakes och hällde ättiksyra på dem för jag trodde att det kunde vara kalk. Det bubblade dock inte som kalk+syra gör. Är det någon som vet vad avlagringarna består av?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan det vara cirkulationspumpen?
« Svar #7 skrivet: 08 september 2022, 10:11:02 »
Låter som att det kan vara värt att ge sig på den igen. Jag tog några cornflakes och hällde ättiksyra på dem för jag trodde att det kunde vara kalk. Det bubblade dock inte som kalk+syra gör. Är det någon som vet vad avlagringarna består av?

Är det svart så är det magnetit.
Den bildas när syre som är löst i vattnet reagerar med insidan på rör och radiatorer av järn.
Detta vill fastna i flexslangarna som av nån anledning blir lite statiskt uppladdade och drar till sig magnetiten.

Man kan installera ett magnetfilter och sen är det viktigt att inte byta ut radiatorvattnet utan behålla det gamla vattnet som så småningom blir av med syret.
« Senast ändrad: 08 september 2022, 10:12:39 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Roro62

  • Gäst
Roro62
SV: Kan det vara cirkulationspumpen?
« Svar #8 skrivet: 08 september 2022, 11:37:56 »
Är det svart så är det magnetit.
Den bildas när syre som är löst i vattnet reagerar med insidan på rör och radiatorer av järn.
Detta vill fastna i flexslangarna som av nån anledning blir lite statiskt uppladdade och drar till sig magnetiten.

Man kan installera ett magnetfilter och sen är det viktigt att inte byta ut radiatorvattnet utan behålla det gamla vattnet som så småningom blir av med syret.
Det där känner jag igen från äldre hus med svarta rör och stora radiatorer som luktar unket när man öppnar. Nu har jag bara golvvärme och alla komponenter är av PEX koppar, mässing eller rostritt. Mitt gegg är rostfärgat och jag som trodde att golvslangarna var diffusionstäta tvivlar på detta. Har i princip bara fyllt på vatten en gång, när systemets kördes igång för 14 år sedan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan det vara cirkulationspumpen?
« Svar #9 skrivet: 08 september 2022, 15:34:29 »
Det där känner jag igen från äldre hus med svarta rör och stora radiatorer som luktar unket när man öppnar. Nu har jag bara golvvärme och alla komponenter är av PEX koppar, mässing eller rostritt. Mitt gegg är rostfärgat och jag som trodde att golvslangarna var diffusionstäta tvivlar på detta. Har i princip bara fyllt på vatten en gång, när systemets kördes igång för 14 år sedan.

Låter skumt att du får svart gegg i rör som inte är av järn?
Kanske rostfritt släpper ifrån sig järn med tiden, typ galvanisk korrosion om det sitter ihop med koppar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kan det vara cirkulationspumpen?
« Svar #10 skrivet: 08 september 2022, 19:13:51 »
Cirkpumpens hus är väl av gjutjärn?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Kan det vara cirkulationspumpen?
« Svar #11 skrivet: 09 september 2022, 09:42:30 »
Att gegget är rostfärgat är intressant. Det betyder att inläckaget av syre är stort i förhållande till mängden järn som kan korrodera. Det normala är att tillgången på syre är den begränsande faktorn. Då bildas magnetit som är svart.

Förmodligen läcker golvvärmeslangarna sÃ¥ mycket syre att den lilla ytan järnet i pumphuset inte hinner korrodera i den takt som krävs för att hÃ¥lla syrehalten pÃ¥ den nivÃ¥ där magnetit bildas. Gjutjärn är ju rätt resistent mot korrosion jämfört med järn med lÃ¥g kolhalt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 664
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!