Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blandat ettrör- och tvÃ¥rörsystem  (läst 1828 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Klippor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Blandat ettrör- och tvårörsystem
« skrivet: 22 september 2013, 16:51:35 »
Orginalhuset har tvårörsystem, tillbyggnad + garage har ettrörsystem. Tillbyggnaden är ca 1 grad kallare inomhus.

Långskott: Kan det nedre på bilden vara nån slags strypning för tvårörsystemet? (De två vertikala rören är ettrörsslingorna.)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Blandat ettrör- och tvårörsystem
« Svar #1 skrivet: 22 september 2013, 16:59:25 »
Det nedre på bilden är avtappningen, går inte att strypa med.
Men du kan kanske strypa på radiatorventilerna (på 2-rörsradiatorerna) under termostaterna.
Lossa termostaterna och kolla hur de ser ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Klippor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Blandat ettrör- och tvårörsystem
« Svar #2 skrivet: 22 september 2013, 18:46:45 »
Ok, då vet jag.

Stryper jag under termostaterna så eldar jag väl lite för kråkorna? Pumpen kör väl ut lika varmt vatten, bara att det inte går ut lika mycket i radiatorerna?

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Blandat ettrör- och tvårörsystem
« Svar #3 skrivet: 22 september 2013, 21:19:15 »
Du eldar inte direkt för kråkorna men du kommer köra ut lite onödigt varmt vatten. Ca2-3 grader handlar det om. Men alternativet är annars att byta till större radiatorer på ett rörs systemet. Är du säker på att du har bra flöde i dem radiatorerna? Försök öka det istället så genomsnitts temperaturen på dem radiatorerna i ett rörs systemen blir ca 3 grader högre. Går det så kommer du nog till att få samma temp ihuset. Tex om du kör 40 fram och 30 i retur. Så blir det 35 i snitt. Kör du 40 fram och 34 i retur blir det 37 i snitt. Det är inte säkert det går men har du tur så är flödet lågt i en rörs systemet.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Blandat ettrör- och tvårörsystem
« Svar #4 skrivet: 22 september 2013, 22:05:00 »
Som det ser ut är de grova rören till 2-rörsystemet och de klena till 1-rör.
Genom att strypa lite på 2-rörsystemet så kanske det blir lite varmare i delen med 1-rör (om det var detta du ville uppnå)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Blandat ettrör- och tvårörsystem
« Svar #5 skrivet: 01 november 2013, 07:41:49 »
Vet inte om tråden är aktuell längre. Råkade snubbla in bara. Tro fan att det funkar dåligt. Om det nu är så att både tillopp och retur utgår från samma ledning?? Tillopp? Ettrörs slingans retur skall in på systemets retur. Annars får du aldrig tillräckligt flöde å det hjälper inte att strypa på 2 rörsraddarna heller i så fall.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Klippor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Blandat ettrör- och tvårörsystem
« Svar #6 skrivet: 01 november 2013, 08:36:32 »
Det är tillopp till tre slingor. Tvårörs ner i plattan samt två olika ettrörs som går åt höger.

Ser att du är i branschen, har du nåt tips på mitt problem?

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Blandat ettrör- och tvårörsystem
« Svar #7 skrivet: 12 november 2013, 07:46:51 »
Hoppsan! Råkade se att du ställt en fråga. Jo det är klart jag kan bidra med ideer. Har lite ont om tid just nu men lite kortfattat så är mina erfarenheter att det är en injusteringsak. Ettrörsystem har fått ett oförkänt dåligt ryckte pga fel dimentionering och fel eller obefintlig födesreglering. Det första att kolla är om raddarna är rätt dimentionerade efter behovet och den befintliga reglerkurvan. Det andra är att se till att slingorna får det flöde dom skall ha. Varken mer eller mindre. En ordentlig inventering av systemet skulle underlätta för att kunna ge svar. Men nu måste jag dra iväg.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!