Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Polar2 som inte vill starta.  (läst 661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
Polar2 som inte vill starta.
« skrivet: 23 april 2024, 16:02:21 »
Hej
Har  haft problem med min polar2 denna vinter 4-5 ggr dÃ¥ den stannat o innerdelen blinkar som en julgran.
Detta har oftast skett när temp ute sjunkit ner runt 0 på kvällar nätter, igår stannade den på kvällen efter en ganska solig o fin dag, temp ute ca 3+, först trott det var nåt med värmekabeln, men det verkar inte spela roll om den är inkopplad eller ej.
Dock har den oftast startat igen efter jag gjort den strömlös o startat om, ibland efter ett par försök, denna gången ville den inte alls.
Så plockade isär utedelen o kollade runt, hittade inget uppenbart med exploderade komponenter på kortet men den var rostig på vissa delar.
När den försöker starta så skorrar det i nån del innanför kabelskyddet ett par ggr sen ger den upp.
Bifogar bild på den del jag tror skorrar men vet inte vad den gör annat än att den är kopplad med 6ledare till PMVkontakten på kortet o rostig.
Nån gång innan när jag lyssnat på utedelen, har det skorrat nån ggr sen har den startat, så nåt gåt trögt eller får för lite ström kanske.
När den gått har allting fungerat och den har gått tyst o fint.
Mätte lite kondingar på kortet o kompressorlind etc men det verkar ok.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3585
  • Karma +2/-0
SV: Polar2 som inte vill starta.
« Svar #1 skrivet: 23 april 2024, 23:06:03 »
Det är en elektronisk expansionsventil "EEV". En steppermotor.

6 ledare var skumt, brukar vara 5, har för mig det kan vara två gemensamma ledare för två olika grupper, på vissa, men aldrig sett.

När det är 5 är det 4 spolar som är anslutna som "star". Det syns när du mäter och kartlägger.

Ventilen brukar ticka vid elektrisk omstart i början.

Rosten i sig ska inte vara något problem, det är bara så spolarna i är hela som är det viktiga. Panasonic motsvarande har dock haft problem med sina de köpt in, de ser inte dåliga ut när de är skrot. De brukar ta med hela kretskortet på kuppen också. Riktigt dålig konstruktion av kretskortet. Osannolikt med din pump att den delar problemet.

Börja med tyda felkoderna. Sök fram servicemanual.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Polar2 som inte vill starta.
« Svar #2 skrivet: 24 april 2024, 05:34:26 »
Tack HBerggren!
Kan man ta av denna steppermotor på nåt vis, den ser ut o vara nertryckt via öglor på 2 sidor, fastrostad på framsidan dock?
Ska se om jag kan tyda ut felkod, har läst igenom servicemanualen jag bifogade, men tycker den är rörig med felkodsläsning.
Sen vet jag inte om det är riktigt rätt manual, Ras-10PKVP-ND står det på min typskylt innedel iaf.
Det ska finnas 5 dioder på utekortet som också kan kollas som jag inte hittade och kondensatorvärden stämmer inte riktigt heller, de 3 stora på kortet var 500uf, men i manualen är de på 750uf tex, motorlindvärden o annat stämmer inte heller riktigt.
Den visar inga felkoder nu efter start, julgranen har bara dykt upp efter den gått bra nån veckor o tempen sjunkit på kväll/natt.
Ska se om den dyker upp igen om jag låter den stå på tillräck länge kanske.
Bifogar bilder på kortet om nån vet var de där dioderna sitter.
En annan tanke är nån givare som ballat ur, det är ju märkligt den alltid havererat när tempen ute sjunkit aldrig när den gått upp.
Därför jag trodde värmekabeln kanske var boven (intermittent kortis) för den slås ju på när tempen går ner.

Har även försökt få ut innerdelens kretskort med men kan fan inte lista ut hur man får ut det, skyddskåpa i metall som sitter i nån plastmodul.
Ska ta ett foto senare idag om nån kan peka mig rätt, i manualen finns nån bild men blir inte klokare för det.


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3585
  • Karma +2/-0
SV: Polar2 som inte vill starta.
« Svar #3 skrivet: 24 april 2024, 08:00:05 »
Är det en klädnypa under så kan du vika ut dessa metalldelar lite, sen dra den rakt upp, försiktigt med de ömtåliga rören, gör en avdragareffekt av händerna så du använder det som sticker upp som mothåll. Men jag ser ingen poäng av att inspektera den. Lite av metallkärnan syns.

Lägg mer tid på begripa felsökningsrutinen, ifall det finns ledtråd där. Kontrollera att pumpens matning är är felfri, alla 3 ledare.

Panasonic får kortis efter 10 sek och skjuter 230V 10A när EEV pajar. EEV är en 12V-detalj. Därför jag tycker det är en dålig konstruktion. Men det kan lika gärna vara någon vit lögn som säger att man ska byta dessa delar.

Vad har du för intervall på din kortis? Du kan rycka ur olika grejer och se om den slutar skjuta säkring. Låt inte kompressorn köra med utdragen expansionsventil. Givare kan sitta kvar.
Testa spolen till 4-växaren också.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Polar2 som inte vill starta.
« Svar #4 skrivet: 24 april 2024, 11:09:57 »
Tänkte mer om ventilen/motorn låst sig på nån vänster pga rosten så den kanske frigörs om man lossar den.
Lyckades iaf hitta rätt servicemanual, denna verkar stämma med alla värden, bifogar den om nån vill läsa.
Den har instr hur man mäter motorer/ventilerna o alla mätvärden så ska gå igenom allt nästa nedrivning, för blåsigt idag.

Körde en feldiagnos med fjärren och vid bläddersteg nr14 så biper den o blinkar på samtliga lampor, grön,orange,lila tills man bläddrar vidare, totalt 50 steg.
Kollar man kod14 på sid 78 så står det "Inverter over-current protective circuit operates. (Short time)"
Nåt vill dra mer ström än vad det får o den går i protective mode eller vad det nu betyder exakt.
Vet inte om jag tolkar det rätt heller, läser man innerdelens blinkningsdiagram så stämmer block 03 mer då alla lampor blinkat.
I vilket fall så kan det nog vara vad som helst som får den o gå i protective mode.

Vet inte om jag har kortis alls nånstans, den skjuter inga säkringar, det jag skrev om kortis värmekabeln var bara en tanke.
Eller du menar kanske nåt annat?

Jag har ju en elmätare på uttaget till pumpen o på den har man kunnat se när den börjar dra ström när kompress/utefläkt börjat gå o varva upp efter nån min efter start.
Nu om jag startar om den så ligger den still på 25-27w konstant(ant värmekabeln) o inget händer mer än skorret i utedelen, o driftlampan lyser som vanligt.
Det stod nånstans att det är innerdelen som övervakar utedelen så felet kan ju vara på innekortet också.
En dålig kondensator kan ju ställa till rätt mycket o ge gradvis försämring vilket detta varit känns det som.
Men det kan jag inte kolla förräns jag kan få ut det jävla kortet, det verkar inbrottsäkert :)
 

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3585
  • Karma +2/-0
SV: Polar2 som inte vill starta.
« Svar #5 skrivet: 24 april 2024, 18:53:37 »
Tolkade dig fel om kortis med andra ord, skulle tro att det är inverterdriften av kompressorn som larmar i så fall. Om det händer ofta kan du köra tångamperemeter över en kompressorkabel och se om du har hög ström när den dör. Eller lyssna om det låter som att kompressorn skär/är skuren.

Expansionsventilen har inga rörliga delar i våran atmosfär, utan allt händer inuti gassidan via magnetiskt påverkan.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Polar2 som inte vill starta.
« Svar #6 skrivet: 25 april 2024, 13:12:46 »
Ja det kan vara nåt med inverterdriften som strular, det har kommit gradvis så nåt slitet, oxiderat kanske.
Tror inte kompr skurit, den har låtit fint hela tiden i drift och den är sparsamt körd med så har inte gått många mil.
Hittade en bra video om eevventilen på tuben, den visar uppmätning etc, han nämner faktiskt att rost kan sabba magnetstyrningen på slutet.


Blir ett par dagar nu med mätningar av allt om vädret tillåter, får återkomma när det hänt nåt nytt(bra förhoppningsvis)
Fick ut innekortet idag, så har mycket o gå igenom på det med, bifogar bild


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!