Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo 123EHN fortfarande bra köp?  (läst 10867 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robert_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Sanyo 123EHN fortfarande bra köp?
« skrivet: 25 juli 2007, 14:51:29 »
Hej på er!

Funderar starkt på att köpa en luftvärmepump och snackade med en försäljare som rekommenderade en Sanyo 123EHN. Vad jag kan förstå så har den modellen några år på nacken och undrar därför om det fortfarande är ett bra köp eller om det finns andra nyare modeller (nu eller inom en snar framtid) som fungerar bättre. Någon som vet och kan dela med sig av erfarenheter/information.

Skulle förövrigt ta 19500 kr för montering och allt (inkl 5 år garanti). Vet inte om det är mycket eller lite för en sån pump. Någon som vet?

// Robert

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Sanyo 123EHN fortfarande bra köp?
« Svar #1 skrivet: 25 juli 2007, 16:04:16 »
Hej.

Jodå, jag tycker nog att Sanyo 123EHN fortfarande är ett bra köp. De nya maskiner som har kommit är inte extremt mycket bättre just vad gäller tekniska prestanda. Sanyons starka sida är den höga värmeeffekten vid låg temperatur. Svagheten ligger i en något bullrig utedel som man kanske inte vill rekommendera till en radhusägare precis. Utedelen bör nog placeras på markstativ. Designen på innerdelen är väl inte senaste snitt, den nya EHFP ser ju klart bättre ut.

Här på forumet har det diskuterats spaltmeter fram och tillbaka om temperaturspärren på Sanyo EHN som stänger av maskinen vid -20 och återstartar vid -16 grader. Bor du i trakter där det sällan blir så kallt så spelar det ingen roll. Vill du helt undvika tempspärren, köp en 123EH istället. Vad gäller priset så har jag inte sett så mycket lägre priser på just Sanyo, men någon annan på forumet kankse har...

Just nu har väl de stora stegen tagits; övergång till R410A och inverterdrift. Nu går utvecklingen mer lugnt tillväga. Men jag tycker att du kan titta speciellt på ljudnivåer på de modeller som tillkommit under senare år. Testresultat finns här:

http://www.energimyndigheten.se/WEB/STEMEx01Swe.nsf/F_PreGen01?ReadForm&MenuSelect=1F77EA56CBB44158C12571A30031AE69

Lycka till.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Sanyo 123EHN fortfarande bra köp?
« Svar #2 skrivet: 27 juli 2007, 11:50:15 »
Jag har två st Sanyo 123EHN, en nere och en uppe.

Jag är supernöjd med dom och kan inte riktigt förstå att man klagar över utedelen.
Nu är vi ju olika funtade och vissa stör sig mer än andra, så är det ju.
Jag frågade min granne som bor ca 15 meter bort och ser pumpen om han stördes, han sa att han inte hört den alls.


Priset ligger nog inom ramarna, även om jag fick mina extremt billigt.

Innerdelen är inte den snyggaste. Frun kan klaga :)

Ang tempspärren, vid -20 så är det knappt pumpen ger nått överskott så man kan nästan köra element lika gärna.
Jag bor ett par mil norr om stockholm, sällan under -20 men ofta runt 10 - 15 minus och pumpen ger bra med värme då.


/B
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sanyo 123EHN fortfarande bra köp?
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2007, 19:26:26 »
Jag håller med båda föregående inläggen, en bra pump och ett skapligt pris, hur mycket bullret stör beror nog mer på hur känslig man är än på hur mycket den bullrar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Robert_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123EHN fortfarande bra köp?
« Svar #4 skrivet: 28 juli 2007, 12:10:33 »
Tack för era svar. Det här med buller och om eller hur mycket det stör är verkligen svårt. Bor i Östersund (med ett par tillfällen varje år med -20) och i radhus vilket då kanske inte är helt lyckat om utedelen låter en del. Iofs har ena grannen redan en luftvärmepump så han kan inte gärna klaga. Vet inte vilket märke, men vi hör den i alla fall inte inifrån oss. Att innedelen inte är så snygg på 123:an spelar ingen roll.

Ska fundera ett tag till och titta på ytterligare några märken innan jag bestämmer mig.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Sanyo 123EHN fortfarande bra köp?
« Svar #5 skrivet: 30 juli 2007, 15:22:57 »
Tempspärren! bra eller dålig!

Det kan ju kännas jobbigt när utetemperaturen faller plötsligt på kvällen och pumpen helt stoppar!

Jag tycker att det är ett vansinne att stoppa kompressorn vid -20grader (inte att stoppa men att starta den igen vid -16grader!)
Om detta händer ofta så fixa en vevhusvärmare vilket ju är mycket märkligt att det inte sitter från fabrik då oljan är som honung vid den temperaturen.
Oljans viskositet är beräknad att vara rätt vid ca +70grader.  (det blir 86grader ned)

Vid start så kommer temperaturen snabbt upp särskilt då viskositeten är så hög och det vore förmodligen ännu värre med en on/off just i starten
men jag tycker ändå att det låter "jobbigt" tror inte att köldmedieutblandning uppstår men just en så tjock olja!

Maskinen kan ju i programvaran vara listig vid återstart och smyga mycket försiktigt eller förmagnetisera så att värme uppstår (har själv ingen aning)
Kanske någon som studerat återstarten?
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Sanyo 123EHN fortfarande bra köp?
« Svar #6 skrivet: 30 juli 2007, 15:46:45 »
Undrar om Ahlsell har tagit beslutet enbart på utetemperaturen och "glömt bort" uppstarterna ?

Det blir ju ett dilemma, man kan låta maskinerna gå utan tempspärr och då kommer det att hända att maskiner går vid extrem kyla, Sverige är ju ett avlångt land. Drift vid extremt låga temperaturer är inte bra. Jag är ganska övertygad om att livslängden förlängs om ägaren stänger av sin maskin vid riktiga köldperioder.

Men med en tempspärr sÃ¥ kan man ju i stället fÃ¥ ett stort antal kallstarter vid -16 grader.  Sc:,h

Scanoffice/Finland/SanyoEH med elslinga utan tempspärr. Ahlsell/Sverige/SanyoEHN utan elslinga med tempspärr.

-Hur fungerar EH-maskinerna i Finland blir den logiska följdfrågan.

MVH/Gano



 
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Sanyo 123EHN fortfarande bra köp?
« Svar #7 skrivet: 31 juli 2007, 19:03:39 »
Tempspärren! bra eller dålig!

Det kan ju kännas jobbigt när utetemperaturen faller plötsligt på kvällen och pumpen helt stoppar!

Jag tycker att det är ett vansinne att stoppa kompressorn vid -20grader (inte att stoppa men att starta den igen vid -16grader!)
Om detta händer ofta så fixa en vevhusvärmare vilket ju är mycket märkligt att det inte sitter från fabrik då oljan är som honung vid den temperaturen.
Oljans viskositet är beräknad att vara rätt vid ca +70grader.  (det blir 86grader ned)

Vid start så kommer temperaturen snabbt upp särskilt då viskositeten är så hög och det vore förmodligen ännu värre med en on/off just i starten
men jag tycker ändå att det låter "jobbigt" tror inte att köldmedieutblandning uppstår men just en så tjock olja!

Maskinen kan ju i programvaran vara listig vid återstart och smyga mycket försiktigt eller förmagnetisera så att värme uppstår (har själv ingen aning)
Kanske någon som studerat återstarten?





När sanyon återstrtar tar det ca 10 min innan den börjr varva upp.....den smyger alltså igång.....

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Sanyo 123EHN fortfarande bra köp?
« Svar #8 skrivet: 02 augusti 2007, 15:13:15 »
Ja det kan ju vara en "smartstart"

Lossryckningsmomentet fodrar ju normat lite större strömförbrukning (även vid frekvensstyrning)


På en växelströmskompressor så kan man magnetisera upp en kopparlindad rotor precis till lossryckningsmomentet och kompressorn blir av detta varm.

Men i dessa kompressorer så är det ju permanentmagneter i rotorn och jag har ingen aning om den skulle dra ström överhuvudtaget innan själva lossryckningen kanske någon som kan detta?

Man magnetiserar ju inte permanentmagneter!

Fast om kompressorn körs väldigt sakta en stund så borde inget kunna hända om ens rent fett ersatte oljan Sc:,h


Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad geddan

  • NÃ¥gra pumpar har man väl slängt upp....
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kristianstad
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vem behöver kärnkraft när vi har el????
SV: Sanyo 123EHN fortfarande bra köp?
« Svar #9 skrivet: 08 augusti 2007, 19:50:33 »
 Sanyo SAP-CRV123EHFP kostar 7900:- plus moms hos onzza!Det innebär att du fÃ¥r ge mer för installationen än vad pumpen kostar!!!! Sc:,h

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Sanyo 123EHN fortfarande bra köp?
« Svar #10 skrivet: 09 augusti 2007, 07:31:18 »
Sanyo SAP-CRV123EHFP kostar 7900:- plus moms hos onzza!Det innebär att du får ge mer för installationen än vad pumpen kostar!!!! Sc:,h



Och Geddan menar att butiken inte skall tjäna nÃ¥got pÃ¥ pumpen man säljer??? Och Geddan menar ocksÃ¥ att frakten inte kostar nÃ¥got?? Och Geddan menar ocksÃ¥ att installationsmaterial inte kostar nÃ¥got???  .....sen att jämföra tvÃ¥ olika pumpar & deras pris stämmer väl kanske inte heller sÃ¥ bra....... Sc:,h

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sanyo 123EHN fortfarande bra köp?
« Svar #11 skrivet: 09 augusti 2007, 07:57:29 »
Priserna på 123 har väl gått ner nu när 124 finns ute?
Sanyo 123 är ett bra köp till rätt pris. Annars skulle jag köpa Sanyo 124  :D
Test finns här: http://www.tu.no/multimedia/archive/00037/Test_Luft-luftpumper_37587a.pdf
Ska annars bli intressant att se testresultat för nya toshiba daiseikai ras10, -13 och -16.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Peter.O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123EHN fortfarande bra köp?
« Svar #12 skrivet: 30 augusti 2007, 16:00:46 »
Har också irrat omkring hos alla pumpexperter och alla vill sälja 123:an istället för nya 124:an.
Deras argument: Väl beprövad med myxket goda testresultat och väldigt lite problem. Betydligt billigare än 94 & 124.
Mitt argument: Dom vill sälja ut gammla 93 & 123 då ny generation har kommit:)

Jag fick pris på 123EHNA för 17 900:- hos Trivas monterat å klart med 5års garantin. 124:an skulle gå på 24 900:- vilket känns både dyrt och omotiverat för mina ynka 80 kvadrat....

Efter ringt runt lite så har ingen kunnat ge mig bättre pris så det lutar starkt åt att slå till.
Nackdelen är ju att den är ju inte av senaste design:) men det är nog mest tanten som kommer att gnälla å peka på "höfläkten" inför varje middag...^^

//PeO


Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Sanyo 123EHN fortfarande bra köp?
« Svar #13 skrivet: 31 augusti 2007, 10:15:20 »
Dom vill sälja ut gammla 93 & 123 då ny generation har kommit

Nej, 94 och 124 EHDX är flaggskeppen i Sanyos modellprogram.

93 och 123 är arbetshästarna i programmet. Jämför Panasonics HE-serie/E-serie.

93/123 har fått en ansiktslyftning med ändelsen EHFP, innerdelen är då snarlik 94/124. Ahlsell har dock valt att ligga kvar på den gamla EH(NA)-modellen. Både EHNA och EHFP har -20 spärr.

Vill man slippa -20 spärren får man köpa en Argo AWI25/35AHL, det är samma maskin som 93/123EH och har smma innerdel som Ahlsells maskin. Den har 3 hål i bottentråget och bör ha värmekabel. (Ahlsell s EHNA har 5 hål utan värmekabel)

Krångligt ? Bara förnamnet.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Peter.O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123EHN fortfarande bra köp?
« Svar #14 skrivet: 04 september 2007, 12:29:45 »
Jahopp, då var den beställd, Sanyo 123 EHNA. Köpt hos Trivas (Elon Butik)
17 900:- ink installation, 2-3 veckors leveranstid.

Hoppas detta blir ett bra köp !!

mvh PeO

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!