Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med Offert Nibe  (läst 1743 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joma82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med Offert Nibe
« skrivet: 15 januari 2018, 08:46:33 »
Hej alla på forumet!

Det är dags att byta ut bergvärmepumpen som nu värmer min villa. Pumpen som ska ut är en Nibe fighter 1200 7kw installerad 1996 med 130 meter borrhål. Jag har fått en offert från Nibe på en ny pump Nibe 1245 8kw + kompletterinsborrning med ett till hål på 70 meter (då får vi totalt 200 meter borrat).

Min undran är om en 8 kw pump blir bra eller eller om den är för klen och vi behöver en 10 kw? Ska vi borra djupare? Installatören var här och tittade och frågade efter tidigare förbrukningar och sa att vi klarar oss med en 8kw pump om vi haft en 7kw tills nu. Detta har efter detta snurrat i mitt huvud. Kanske framkom det inte så tydligt från oss att vi tycker att pumpen inte gör sitt jobb helt tillfredställande på vintern. I offerten står det att vi kommer kunna köra en 10 kw pump på det hål vi kommer ha efter kompletteringsborrningen om vi vill det framöver.

Med Nibe fighter 1200 7kw har vi legat på ca 13-14000 kwh i totalförbrukning de senaste 6 åren (tidigare ägaren drog ca 18500 kwh7år). På vintrarna klarar den som mest (utan eltillsats) att komma upp i 36 grader i framledningstemperatur och det gör att den ofta går hela tiden, men att det inte är så varmt inne som jag skulle vilja ha. Jag vill ha mellan 21-22 grader inomhus. Nibe fighter 1200 styrs enbart med en innegivare och elpatronen går in och trycker upp framledningstemperaturen en aning till och sen harvar kompressorn på själv utan att ändå komma upp i tillräcklig inomhustemp för att slå av. Jag tror elpatronen går in vid kallare temp än -10-15.

Husfakta: Tvåvåningshus byggt 1880 med 120mm timmerstomme och 70 mm tilläggsisolering. Treglas på nedervåningen. 3 och 2glas på övervåningen. Ska bytas så att alla blir 3 glas framöver. 500mm ekofiber på vinden. Totalt 200 kvm uppvärmt. Radiatorer med termostater från mitten/slutet på 90-talet. Fungerande kakelugn samt köksspis där vi myseldar och eldar vi kylknäppar för att hjälpa pumpen.
Har kollat upp Dvut för där vi bor i Bollnäs Hälsingland -17.1 (baserat på 12 dagar) och -20.3 (baserat på 3 dagar). Inga badkar. Självdrag.

Familjen: 2 vuxna och 3 små barn.

Ni som verkar vara experter på detta? Har vad tror ni om detta? 8kw pump eller 10kw?











Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med Offert Nibe
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2018, 10:23:13 »
Om ni ska komplettera med en borra till så är det inget att tveka om.
Antingen en 1245-10 eller en inverter typ 1255-12 (eller nått annat märke funkar säkert med).

Om jag tolkar dig rätt så räcker typ 36 C framledning vid ca -10 C ute?
I så fall har du OK värmesystem för detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med Offert Nibe
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2018, 10:25:26 »
Att gå upp i effekt och tvingas borra ett hål till blir troligen svårt att räkna hem jämfört med att köra lite elpatron ibland, ni har ju inte så stor årsförbrukning trots allt.
Men allt handlar ju inte om ekonomi heller, ibland kan det vara värt en slant till att anläggningen är väl dimensionerad. Det låter onekligen lite klent med 7-8 kW på ditt hus.

Men du skriver att ni har termostater på radiatorerna, hur är de inställda? Det allra flesta bör stå öppna för att värmepumpen ska fungera bra..

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med Offert Nibe
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2018, 10:40:31 »
Vilken temperatur har du på brine in resp ut i dag ? Du har inte så hög förbrukning nu så andelen elspets är troligtvis inte så hög så det finns inte så mycket att spara på 1 extra hål. Hur mycket kostar borrningen av 1 hål till ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad joma82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med Offert Nibe
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2018, 12:00:56 »
Hej igen!

Smurfen: Hela offerten ligger på 118000 efter rot så jag kan inte säga direkt vad pumpen kostar och vad som är borrningen av den summan. Installatören tänkte först att vi skulle köra med samma hål, men tog det ett extra varv med fler anställda på firman och då tyckte dom att ett till hål var att föredra.

I vår gamla pump går det inte att läsa av några in och ut värden. Det görs genom att det sitter termometrar på in och ut rör och de envisas med att gå sönder hela tiden. Vi har bytt flera ggr. När vi flyttade in satt det inga termometrar alls på in och ut rören. Just nu fungerar bara en av termometrarna och nu har pumpen gått en del och då står in (tror jag det borde vara) på 5 grader.

Nu har jag undersökt lite extra och det verkar som om denna termometern också är ur funktion. Den står på 5 hela tiden. Så här har jag inget att komma med.


« Senast ändrad: 16 januari 2018, 08:31:25 av joma82 »

Utloggad joma82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med Offert Nibe
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2018, 12:01:34 »
944_Driver: Alla termostater utom en är fullt öppna på nedervåningen. Den som är neddragen sitter i tvättstugan där pumpen står. Det blir för varmt i detta rum om den är fullt öppen och dörren är stängd (vilket den oftast är då pumpen väsnas så mycket). På övervåningen är flera neddragna då det blir mycket varmare uppe än nere annars och det oftast, när det är kallt ute, känns lite för kallt på nedervåningen. Är det fel att ha det på detta sätt?


Utloggad joma82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med Offert Nibe
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2018, 12:01:56 »
Carl N: Kanske ska kolla med installatören hur mycket de ska ha för den kraftigare pumpen och vad de tror om det.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hjälp med Offert Nibe
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2018, 16:49:21 »
 Sc:,h Vad har du för budget? Kontant eller lÃ¥n?
Solceller ger ofta bättre payoff än ett till hål och lite högre COP.

Ekonomiskt sett skulle jag dragit mig för att borra nytt hål och istället behållit er pump så länge den håller ihop och elpatronat när det är kallt.


 tummenupp
Spara hellre ihop till en trevlig solcellsanläggning på ert uppskattningsvis 60-70 kvm (10-13 kWp) stora tak.
Kolla upp taklutning och om det är beläget mot syd- sydväst eller sydost?
Kolla även om ni kan nettodebitera mot er el-leverantör, isåfall är det enligt mig inget snack om saken.


 .,;-
Är du däremot en hängiven och galen värmepumpsnörd så köp en 3-12kW F1255 inverterpump och håll tummarna att hålet håller ihop ;) annars borrar ni ett till.
Har du nån data på historiska KB-/brinetemperaturer?


 8)
Slutligen, är du rik och vill göra det lätt för dig, köp en F1255-6kW, elspetsa och gödsla istället med solceller på merparten av era tak.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med Offert Nibe
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2018, 09:46:03 »
Hej igen!

Smurfen: Hela offerten ligger på 118000 efter rot så jag kan inte säga direkt vad pumpen kostar och vad som är borrningen av den summan. Installatören tänkte först att vi skulle köra med samma hål, men tog det ett extra varv med fler anställda på firman och då tyckte dom att ett till hål var att föredra.

I vår gamla pump går det inte att läsa av några in och ut värden. Det görs genom att det sitter termometrar på in och ut rör och de envisas med att gå sönder hela tiden. Vi har bytt flera ggr. När vi flyttade in satt det inga termometrar alls på in och ut rören. Just nu fungerar bara en av termometrarna och nu har pumpen gått en del och då står in (tror jag det borde vara) på 5 grader.

Nu har jag undersökt lite extra och det verkar som om denna termometern också är ur funktion. Den står på 5 hela tiden. Så här har jag inget att komma med.
Misstänker att en rätt stor del av den summan är just till borrningen jag skulle nog fundera på att byta till en vp som passar mot befintligt hål och hoppa över borrningen och i och med det få köpa lite mera elspets. Du har inte plats för en bit jordvärme ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!