Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FÃ¥r inte ned KB-diff  (läst 15147 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #15 skrivet: 24 december 2017, 22:36:25 »
Hej på er och god ju tOOmten

Fick hem exsvågern till mig och starta om pumpen så nu har den gått nästan hela dagen igen tummenupp och jag har fått många bra tips i tråden att ta tag i när jag kommer hem igen. Såg på loggningen av KB att den precis när kompressorn stannade diffade på typ 0,2 grader (säkert pga mitt givarmontage) - KB-pumpen går ju konstant - men efter några timmar drog diffen upp till 1,5 grad. Fortfarande inte jättemycket, men konstigt iockmed att kompressorn inte går utan KB-pumpen bara skickar runt brinet? Och nu är det inte pumpen givare utan de jag har kopplade till loggern. Tyvärr var jg ju inte hemma så jag kunde se vad som stod på displayen men de har ju stämt rätt bra innan.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #16 skrivet: 26 december 2017, 10:59:10 »
Den gÃ¥r cirka 24 timmar sÃ¥ exsvÃ¥gern fÃ¥r gÃ¥ och starta om den med jämna mellanrum nu  tummenupp
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #17 skrivet: 26 december 2017, 19:11:43 »
Nu ska vi se här - det sitter två sådana här "TACO" (men båda sitter på utgående slang tror jag - har ju två slingor så en sån här på varje) och de är ställda på "8". Men man blir ju fundersam på om det är flödet eller strypningen. Jag fick för mig att det var hur mycket det ska strypas? Det finns ju ett "E"-läge också och då tänkte jag att det kanske är avstängt då?
Men jag kan ju ha galet fel och här verkar inte Google kunna hjälpa mig (eller är också är det för att jag inte vet vad de heter så jag googlar fel ;) men det blir inga bra träffar.
Och för info så händer det _inget_ i de där små rören när jag vrider.

Jag tror jag drar över dom till "0" (ingen strypning?) och så går jag över till grannen som eldat sin pizzaugn sen lunch idag så får vi se hur det ser ut när jag kommer tillbaka sen.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #18 skrivet: 26 december 2017, 20:08:27 »
Drar du till noll och det är stopp , kommer VP att lösa ganska omgående på lågtryck , men det verkar som att vara 8 som = 8 L/min
dessa strypare är för att balansera dina två slingor så det blir lika flöde i dom , vatten går lättaste vägen så det kan skilja en del på flödet , även om man kan tycka att dom är lika långa

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #19 skrivet: 26 december 2017, 21:23:45 »
Drar du till noll och det är stopp , kommer VP att lösa ganska omgående på lågtryck

Korrekt, det gjorde den ;)

Båda stod på 8 tidigare (likadant ställda) - vad betyder det då, att flödet genom dom är 8l/min?

Eller egentligen - hur ska jag ställa dom för att få maximalt flöde (för att se om diffen går ned då?)
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #20 skrivet: 26 december 2017, 21:43:03 »
Jag är helt säker på inställningen av dom , men i tanke skulle det vara 8 som max flöde eftersom dom var där tidigare , om du skruvar ner mot noll så kommer KB Delta T att öka ,det räcker nog med en av dom , då KB går saktare genom växlaren och kyls mera
Har du kollat filtret som ska sitta på röret före växlaren från borrhålet , det ska även finnas ett på VB sidan före växlaren
Kolla och kom tillbaka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #21 skrivet: 26 december 2017, 21:54:20 »
Jag är helt säker på inställningen av dom , men i tanke skulle det vara 8 som max flöde eftersom dom var där tidigare , om du skruvar ner mot noll så kommer KB Delta T att öka ,det räcker nog med en av dom , då KB går saktare genom växlaren och kyls mera
Har du kollat filtret som ska sitta på röret före växlaren från borrhålet , det ska även finnas ett på VB sidan före växlaren
Kolla och kom tillbaka

Hejsan,

jag ska testa justera ned den ena för att se om diffen ökar ändå mer då, men pumpen får gå nu över natten och värma lite så återkommer jag imorgon.
Men att 8 skulle vara max kan ju stämma eftersom installatören var inne på att plocka bort dom helt och hållet (innan han gick på julledigt ;) och då hade han kanske sett att de var max öppna.
Jag har rensat båda smutsfiltren - och de såg kanonfina ut båda två.

Men som sagt, jag ska prova strypa den ena lite imorgon och se om diffen ökar än mer!
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #22 skrivet: 27 december 2017, 19:51:21 »
Jag är helt säker på inställningen av dom , men i tanke skulle det vara 8 som max flöde eftersom dom var där tidigare , om du skruvar ner mot noll så kommer KB Delta T att öka ,det räcker nog med en av dom , då KB går saktare genom växlaren och kyls mera
Har du kollat filtret som ska sitta på röret före växlaren från borrhålet , det ska även finnas ett på VB sidan före växlaren
Kolla och kom tillbaka

Hallå,

har testat skruva ned dom från 8 mot 0 (medans pumpen gått) och det är ju marginell skillnad. tittade till den igen nu och och på pumpdisplayen har diffen inte ändrats. kollar jag på loggern så är avvikelsen under en grad och den har svängt lite så jag vet inte vad jag ska tro.
Provade "öppna" (moturs) båda fullt och då blev det LP-larm tämligen omgående. Men har jag dom kring 8 (eller tydligen mindre) så verkar den gå någon eller några dagar innan det händer nåt. Kollar jag på displayen eller i loggern när ett LP-larm inträffar så ser jag inte att temperaturerna rör sig nåt speciellt just då.

Jag ska testa strypa båda två lite grann och se om jag kan ana någon skillnad.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #23 skrivet: 27 december 2017, 20:10:50 »
Hej igen,

näe - jag måste säga att oavsett åt vilken håll jag skriver så "ökar" diffen (samtidig som både fram och retur sjunker i temperatur) oavsett åt vilket håll jag skruvar. Känns det rimligt?
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #24 skrivet: 28 december 2017, 19:29:28 »
Stäng av kompressorn och kör CP KB  en timme , se vad tempen in ut är , starta kompressorn , kan du kolla temp ett är det bra , se efter en halvtimme vad tempen in ut är , 

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #25 skrivet: 30 december 2017, 21:04:00 »
Hejsan, ursäkta jag inte svarat men det har blivit en massa annat och faktiskt så har pumpen gått några dagar utan LP-larm. Men så fort jag blir hemma någon dag ska jag göra det som @tc75 skriver och så återkommer jag.

Och blir det ingen uppdateringen imorgon får jag önska Gott nytt år redan nu!
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #26 skrivet: 06 januari 2018, 22:40:11 »
Stäng av kompressorn och kör CP KB  en timme , se vad tempen in ut är , starta kompressorn , kan du kolla temp ett är det bra , se efter en halvtimme vad tempen in ut är ,

Hej, nu efter 10 dagar ungefär har jag börjat få LP-larm igen (kallare ute?). Gjorde som du skrev och när enbart KB-pumpen går är det enligt värmepumpens display 2 grader in, 4 grader ut (De givare som är kopplade till e-loggern visar ungefär samma, 2 och 3,5). Så fort jag slår igångkompressorn fortsätter in ligga på 2 grader medans ut dyker till mellan -3 och -5 (logger och värmepumpsdisplay visar ungefär samma).

Blir man nåt klokare av det?
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #27 skrivet: 06 januari 2018, 23:21:39 »
En tanke, LP-larmet kommer ju p.g.a. för högt tryck? Om jag då skulle ställa ned hastigheten på KB-pumpen - då skulle ju diffen bli ändå högre, men skulle jag ev kunna komma undan LP-larmen tillfälligt i väntan på en permanent lösning? Jag tänkte att om den går långsammare blir det inte lika högt tryck?
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #28 skrivet: 06 januari 2018, 23:24:52 »
Hej, nu efter 10 dagar ungefär har jag börjat få LP-larm igen (kallare ute?). Gjorde som du skrev och när enbart KB-pumpen går är det enligt värmepumpens display 2 grader in, 4 grader ut (De givare som är kopplade till e-loggern visar ungefär samma, 2 och 3,5). Så fort jag slår igångkompressorn fortsätter in ligga på 2 grader medans ut dyker till mellan -3 och -5 (logger och värmepumpsdisplay visar ungefär samma).

Blir man nåt klokare av det?
Som jag förstår så visar den ena givaren fel, båda ska visa samma när bara KB-pumpen går. Det är inget problem eftersom ingenting styrs av värdena. Men som du ser sjunker KBut från +4 till -4 dvs diffen in-ut är så mycket som 8grader. Det är orimligt mycket om VP är OK, tempen borde inte sjunka mer är 3 till 4 grader.
Min teori är att Du har
-fel på givaren för utgående köldvätska, vore det bara så, då borde värmepumpen gå bra utan larm
-det bildas en ispropp i kondensorn förÃ¥ngaren pga att expansionventilen trasig (och flödet därmed bromsas)  och kompressorn stoppar pÃ¥ LPlarm.

Kolla i mitt första inlägg. Svar nr 6
« Senast ändrad: 06 januari 2018, 23:48:09 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #29 skrivet: 06 januari 2018, 23:39:45 »
Vad jag kan se så är det dåligt flöde på kalla sidan.
Om returen sjunker från 4 till -5 så är diffen ca 9 C.
Om smutsfiltret är OK så betyder det att nått annat hindrar flödet, kan vara fruset borrhål som klämmer ihop slangarna eller igensatt förångare.
Plusgrader pÃ¥ borran dÃ¥ kompressorn inte gÃ¥r tyder pÃ¥ att borran är isfri sÃ¥...  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!