Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felsökning, tryckökning och luft i systemet  (läst 1353 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Felsökning, tryckökning och luft i systemet
« skrivet: 11 januari 2022, 15:27:18 »
För några dagar sedan så föll temperaturen i två av rummen på övervåningen. Sedermera upptäckte jag att radiatorerna var kalla/halvkalla i dessa rum vilket då givetvis indikerar att luftning behövs. Innan jag satte igång och lufta radiatorerna, så dubbelkollade jag trycket i systemet, och noterade då att det har stigit till närmare 2 bar.

Satte igång och luftade radiatorerna och det verkade vara väldigt mycket luft i dem, men när allting var klart, så dubbelkollade jag trycket igen och det var nere på mer beskedliga 1-1.1 bar. Jag lät det vara så, men dagen efter så ser jag att trycket åter igen har stigit (mot närmare 1.5 bar). Återigen, är det luft i radiatorerna (men inte så mycket så de kallnat nämnvärt).

Efter luftning, så kan jag tom höra att det verkar bubbla rejält i elementen från och till, som om det kommer stora luftbubblor nerifrån.

Min instinktiva teori är att expansionskärlet läcker ut luft i värmesystemet, men kan inte riktigt förklara varför det då sker en tryckhöjning. Om något borde det väl bli ett tryckfall? Värmemässigt så sker det egentligen bara variation på värmeslingan vid varmvatten-produktion, annars går kompressor plus tillsats i princip konstant just nu.

Jag har en ganska stor stängingskran strax innan returen till värmepumpen, som är lite blöt i halsen (det är en gammal skruvkran), så rent krasst skulle det kanske kunna suga in vatten där om det är tillräckligt med undertryck, men även när jag stänger av pumpen (och då CP) så börjar det inte direkt läcka därifrån. Också förvånande om det skulle resultera i en tryckökning i systemet.

Om påfyllningen skulle läcka, så borde det väl inte resultera i luft i systemet, utan bara ett övertryck och att det skulle börja droppa vatten från övertrycksventilen?

Nån som har någon idé?
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: Felsökning, tryckökning och luft i systemet
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2022, 15:48:13 »
Läckage i värmepumpens kondensor?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Felsökning, tryckökning och luft i systemet
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2022, 15:52:51 »
Mmm, om du inte fyllt på vatten i systemet så är det nog tyvärr troligt att det läcker i en värmeväxlare så att du får ut gas i systemet.
Vilket tryck öppnar din säkerhetsventil på?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning, tryckökning och luft i systemet
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2022, 16:32:05 »
Läckage i värmepumpens kondensor?

Vad är det för gas som då trycks in i värmebärarslingan? Och, pumpen verkar värma normalt fortfarande, kanske att effekten ut har minskat lite sett till deltaT men det kan kanske lika väl bero på högre flöde pga luft eller nåt.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning, tryckökning och luft i systemet
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2022, 16:40:14 »
Mmm, om du inte fyllt på vatten i systemet så är det nog tyvärr troligt att det läcker i en värmeväxlare så att du får ut gas i systemet.
Vilket tryck öppnar din säkerhetsventil på?

Verkar vara 1.5 bar (står 1.5 på ratten). Vad är det då för gas som skulle läcka ut? Doft? Giftig? Enda jag kan se på loggningen är att hetgasen måhända är lite högre än normalt, och effekten på systemet kanske något lägre.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9661
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Felsökning, tryckökning och luft i systemet
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2022, 17:00:45 »
Gasen är då från kylmediet i systemet. R407c bör det vara. Det växlar mellan gasform eller vätskeform beroende på tryck och temperatur. Pyser som ventilen på ett bildäck om man trycker in stiftet på serviceportens anslutning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: Felsökning, tryckökning och luft i systemet
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2022, 19:16:47 »
Verkar vara 1.5 bar (står 1.5 på ratten). Vad är det då för gas som skulle läcka ut? Doft? Giftig? Enda jag kan se på loggningen är att hetgasen måhända är lite högre än normalt, och effekten på systemet kanske något lägre.

Det är inte säkert att man känner köldmediet på lukten. Radiatorvatten brukar lukta så den doften kan dölja köldmedielukten. Gasen är inte giftig. Det kan ta tid innan det har läckt ut så mycket att det påverkar pumpens funktion.

Finns det nÃ¥got synglas före expansionsventilen? Ser man att det bubblar där under drift, när pumpen har gÃ¥tt mer än nÃ¥gra minuter, är det ett tecken pÃ¥ köldmediebrist.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning, tryckökning och luft i systemet
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2022, 10:56:40 »
Hittar inget synglas och står inget om det i manualen heller, om någon vet i fall det ska finnas på en Nibe F1226, säg gärna till.

Det lutar åt att det är kondensorn som läcker trots allt. Kollade luftningen vid QM22 och det är definitivt en "skummande" känsla på vattnet som kommer ut. Trycket verkar även stiga trots att expansionskärlet i princip tappat allt tryck.

Brine-temperaturen stiger också sakta men säkert, vilket indikerar sjunkande energiurtag ur hålet, detta trots att kompressorn går konstant sedan åtminstone 1 vecka tillbaka, trenden på 3 dagar visar på en tydlig anomalitet



Jag minns att jag fyllde på systemet lite i torsdags kväll, mest på test för att jag hade diskuterat luftning med en släkting. Då skjuter den in kallvatten på returen till pumpen, kan det ha varit den utlösande faktorn för att kondensorn spricker? Låter ju som en puckad konstruktion i såna fall... rimligtvis så var den väl på väg att brista ändå, men kanske var den utlösande faktorn...

Antar också att kondensor inte är något man kan byta utan att tömma/fylla köldmedium...? Dvs, blir inte något DIY jobb direkt.
« Senast ändrad: 12 januari 2022, 11:04:40 av jishi »
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Felsökning, tryckökning och luft i systemet
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2022, 11:19:28 »
OM säkerhetsventilen är på 1.5 bar och du avläst 2.2 bar i systemtryck kanske du har fel på säkerhetsventilen?
Kärlet kan vara trasigt OCKSÅ, det är inte ovanligt att gummiblåsan invändigt går sönder efter 6-10 år.
OM gummiblåsan är trasig så kan trycket stiga när vattnet värms (om det var kallt när du fyllde), vatten trycks då ut, och när systemet svalnar så kan åter luft sugas in p.g.a. det trasig kärlet.
Om du stänger av anläggningen och trycket fortfarande stiger i systemet är det nästan säkert köldmedieläckage, men den testen garanterar inte att det INTE är köldmedieläckage även om trycket skulle sjunka. (Läckan kanske inte är aktiv när kompressorn står still) och trycket sjunker normalt om systemet tillåts svalna av.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning, tryckökning och luft i systemet
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2022, 11:43:11 »
OM säkerhetsventilen är på 1.5 bar och du avläst 2.2 bar i systemtryck kanske du har fel på säkerhetsventilen?
Kärlet kan vara trasigt OCKSÅ, det är inte ovanligt att gummiblåsan invändigt går sönder efter 6-10 år.
OM gummiblåsan är trasig så kan trycket stiga när vattnet värms (om det var kallt när du fyllde), vatten trycks då ut, och när systemet svalnar så kan åter luft sugas in p.g.a. det trasig kärlet.
Om du stänger av anläggningen och trycket fortfarande stiger i systemet är det nästan säkert köldmedieläckage, men den testen garanterar inte att det INTE är köldmedieläckage även om trycket skulle sjunka. (Läckan kanske inte är aktiv när kompressorn står still) och trycket sjunker normalt om systemet tillåts svalna av.

Jo, säkerhetsventilen kan mycket väl ha et fel, noterade inte exakt tryck, vet bara att den var uppe en bit på rött (som börjar på 1.5bar). Jag testade vrida på säkerhetsventilen och den släppte iaf ut vatten vid manuell triggning.
Trycket stiger så pass långsamt (tar minst en halv dag eller mer att läsa av en noterbar skillnad) så det är inte aktuellt att stänga av systemet för ett sånt test just nu. Antar att en servicetekniker enkelt kan identifiera läckage via provtryckning? Får nog bli nästa steg.

Bör kanske prova att pumpa upp expansionskärlet igen och se om trycket stiger snabbare, men har ingen bra referens pÃ¥ tryckstigningen att jämföra med. 
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: Felsökning, tryckökning och luft i systemet
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2022, 09:42:08 »
Stigande köldbärartemperatur tycker jag tyder på en köldmedieläckage i kondensorn. Det känns osannolikt att expansionskärlet skulle vara orsaken till problemet. Men ett fungerande expansionskärl behövs ju i vilket fall som helst.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Felsökning, tryckökning och luft i systemet
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2022, 07:21:03 »
HÃ¥ller helt med.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 347
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!